Att mocka...

Sv: Att mocka...

Beror ju på hur långt man har till gödsel högen ;-)

*S* då skulle jag vilja att du lär min gammel märr det då . ;-)Men jag tror iof sig inte att det går att lära henne det och är tveksam om det hjälper vissa hästar är grisar och andra är hur renliga som helst .

Har mina egna konstiga system men jag kommer ju bli sinnes sjuk förklarad när jag ska beskriva det :D
Spiltor mockar jag bakifrån å fram eftersom det nästan aldrig finns skit längst fram, det går alltid snabbt.I boxar börjar jag med de hela skithögarna, därefter pisset å sedan mockar jag i pyramid, häller allt spån i en kulle så att skitarna rinner mer å rensar ut sig själva eller hur man ska beskriva det.I spiltor som det står stökiga hästar i mockar jag oxå så men lägger pyramiden mot väggen så att skitarna rinner ner åt ett håll. :smirk:
Hur snabbt det går beror ju oxå på hur sparsam man är, vissa tömmer ju nästan hela boxen när de mockar...

Håller med alla andra som säger att det har med rutin att göra. På det senaste hästjobbet så hade vi från början 26 hästar. Vi började 7 och när frukostrasten var 9.30 hade vi (2 pers) fodrat, lindat av och lindat upp, bytt täcke, lindat el satt på benskydd på de som skulle ut i skritten, tagit ut 3 omg hästar i skritten, släppt vissa hästar i hagen, mockat ströat, sopat och gjort iordningen en häst till ryttaren. Det fick helt enkelt gå undan och inget slarv! När vi sedan efter ett år bara hade 15 hästar tog det lika lång tid!! :smirk: Vi hade ett rättså tungrott jobb pga de 26 hästarna var fördelade på 4 stall, dvs 4 gångar att sopa, och tre gödselstackar att jämna!

En sak som jag tycker effektiviserar jobbet om man har både halm och spånboxar är att lära sig använda spångrepen även till halmboxarna. Det fungerar jättebra när man lärt sig tekniken!! Man får med sig all baja ut, även den som normalt ramlar genom halmgrepens "pinnar".

/Timsetim

Jag tycker inte det har bara med rutin att göra. Jag jobbade en period i ett jobbigt travstall med långa och grymt smala gångar. kunde knappt vända runt ett hörn med skottkärran på en del ställen och dessutom hade de spån som strö. han hade också ganska många hingstar och jag har fått för mig att hingstar är de värsta skitpellarna i boxarna. de ska skita och sen snurra runt och böka i allt. alltså tog det jättelång tid att få ordning på
detta stall.
Jag har dessutom en bekant som jobbat i riktigt proffstravstall och även på en del såna ställen så kan man använda sig av äldre och svår arbetade stall där personalen får slita häcken av sig, så hur lång tid det tar att mocka ett stall tycker jag avgörs till stor del hur stall, gödsel och halmhantering är upplagd.
På Flyinge ser det ganska tacksamt ut och mocka om man tittar på deras upp lägg.

Mig tar det en kvart att mocka ungefär. Sen tar det en kvart att tömma kärran =P. Men det berhövs bara varannan dag.

Njee det är nog inga problem det där..
Med vana går allt ;)
Jag har fått för mig att ston är renligast , visst är det så?
Så skulle man ta o mocka i ett hingst-stall skulle det nog ta hela dagen för mig :p
Men det beror ju på , som några sa här , hur det hela är upplagt..
Det där varierar ju så stort från ställe till ställe.

Hej
Det tar inte många minuter o mocka en box...
visst är det värre med halm än spån.
På 15 minuter har jag gett min häst mat för kvällen o förberätt för morgonens mat, mockat boxen m spån o tömt o hämtat ny spån.
Skulle jag sen mocka boxar m halm o de stått m bädd en vecka så tar det ca 30 min. = 6 kärror skit o då tar jag nästan allt. Då är det inte kul att mocka o inte alls avstressande som ngn tyckte. Plus att man ska upp på ett loft o hämta halm där golvet är så dåligt att man är livrädd för o gå igenom. Kul Jul. Spån är lika med bäst.

burton skrev:
Jag tycker inte det har bara med rutin att göra. Jag jobbade en period i ett jobbigt travstall med långa och grymt smala gångar. kunde knappt vända runt ett hörn med skottkärran på en del ställen och dessutom hade de spån som strö. han hade också ganska många hingstar och jag har fått för mig att hingstar är de värsta skitpellarna i boxarna. de ska skita och sen snurra runt och böka i allt. alltså tog det jättelång tid att få ordning på
detta stall.
Jag har dessutom en bekant som jobbat i riktigt proffstravstall och även på en del såna ställen så kan man använda sig av äldre och svår arbetade stall där personalen får slita häcken av sig, så hur lång tid det tar att mocka ett stall tycker jag avgörs till stor del hur stall, gödsel och halmhantering är upplagd.
På Flyinge ser det ganska tacksamt ut och mocka om man tittar på deras upp lägg.

Men jag är övertygad om att du gjorde stallet fortare när du jobbat där ett tag!!?? Dvs när du jobbat upp rutin för just det stallet?? Som jag skrev hade vi definitivt inget "Flyinge-upplägg", men efter en månad så hade vi rutiner som fick det att flyta på.

/Timsetim

Vita_N_6520 skrev:
Enligt den såkallade strömsholmsmetoden....??? :crazy:
Någon som vet hur det är med det?
(Är det inte ngt sånt som krävs för att komma in på hippologen..?)

Det är så att tanten på min skola sa att för att kunna mocka enligt det så ska man hinna mocka på 7(-10) minuter samt hinna tömma kärran och köra in ny halm under dessa minuter.
ÄR det verkligen så?
För det är väl knappast möjlgit att hinna göra allt DET på 7-10 minuter?
Eller?
Tycker det låter rätt omöjligt... :crazy:

EN box på 7 minuter??????? mohahaha....jag har mockat 12 boxar på en halvtimme iofs torv men ja tömde kärran minst 4 ggr åxå.....

De går säkert, om man mockar efter en viss metod, och har inte mockar åt en allt för grisig häst :D
Så går de med all säkerhet!

Det tar 1½timme för oss 3 pers. att mocka 6 spiltor, 3 mindre och 9 stora boxar, samt spåna (spånade ~1kärra/box el spilta) och släppa ut och sopa båda stallgångarna, fixa betfor o ge kaniner/katter mat.
Så det är rätt effektivt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 333
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 527
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka