Att mocka...

Sv: Att mocka...

Mockar man åt samma hästar varje dag så lär man sig ju hur man bäst och snabbast skall mocka åt varje enskild häst. Vi hade tjocka spånbäddar som grävdes runt helt och hållet varje dag. Jag fixade 10 boxar i timmen inkl. spåning. Hade jag 20 boxar själv så tog jag det lite lugnare för då blev jag lite trött....Man får ju lägga en vettig nivå på mockningen. Man kan inte sila spån i en timma / box men inte heller fuska ut bara det värsta. Rutin!

Hmm funderar på att ta tiden nu bara för det. Jag gissar på att det tar mig 10 minuter kanske 15 att mocka, strö och tömma skottkärran.

Men alla mockar ju inte på samma sätt och alla har inte halm, tömmningsplats och sånt lika nära som vissa andra så det är ju väldigt olika.

Jag mockar till mina två hästar på tio minuter till båda och tömmer kärran.Ska jag strö så tar det väl 5 minuter till(spån).På en halvtimme hinner jag mocka ,fixa vatten,väga hö,sopa och mata hönsen och kaninerna.
/Tesso

har ingen aning om hur strömsholmsmetoden funkar..
Däremot när jag hade stalljour förr i tiden mockade vi 30-35 boxar på ca 2,5 timme. Det var ganska snabbt.

Nuförtiden tar det låååång tid, kanske 15-20 minuter :D
Men oftast kommer jag till stallet efter jobbet, och då är det ett perfekt sätt att stressa av genom att stå och påta i boxen :)

Vi har halm, inte spån.
Spånet kan nog ta längre tid, beroende på hur pass smutsigt det är.
Är bädden välskött och det är rent över så går det relativt fort att mocka en spånbox/spilta..

Haha. det är nog inte så omöjligt att mocka fort kanske.
"tog tiden" (inte redigt exakt..) idag..
Men att mocka OCH strögår det absolut inte att hinna med på 7 minuter. Möjligtvis 10 men då får man verklgien stressa!

Idag gick det fortare än igår...
Mockningen tog väl ca 1 timme ( /9 boxar= ca 6 min.)
Halma tog kanske ½ timme
Väga foder ½ timme (+väga lunchfoder o ge dt till hästarna)
Släppa ut hästarna 20 min

Men det är klart att det går ju alltid fortare när man vänjer sig.
Gör man samma arbete varje dag går det ju alltid smidigare.
Men så beror det ju på. Man kan ju aldrig ta det lungt om man ska hinna mocka en box på 5 minuter.
(vi har dessutom hästarna kvar i boxarna när vi mockar vilket gör att det ta längre tid.)

Hmm...

Min häst sölar ner sin box otroligt + att han har tjock halmbädd, men jag mockar + strör hans box och lägger in fodret på 10 min om det är en vänligare dag.
Men jag har ju oxå klurat ut hans "taktik" och vet på ett ungefär var han lagt allt.

Hade det varit en okänd häst hade det tagit lite längre tid.

Har inte hört talas om den metoden men när jag hade praktik på en ridskola skulle jag mocka och strö 24 boxar+ sopa en enorm stallplan + en stallgång på 1½ timme och då var det en bit till spånbalarna och en bit till gödselstacken..
Fast iof är det inte så lång tid, spån går ju fort att mocka.

I detta stallet jag praktiserar i nu, har jag mkt tid så då drar jag ut på tiden väldigt mkt om jag inte ska rida.
Då brukar jag mocka och strö 4 boxar + blanda mat och fylla på hö och sånt på 2 timmar tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

ok jag erkänner...... det tog 11minuter för mig (tog tid)... hehe... ströat å klart :)
det är HÖNÄTEN som är boven i dramat... hehe...

Vi mockar åtta boxar på 30 minuter och då står det två i samma box (ettåringar i en stooor fölbox). I den tiden är att hämta ny halm och tömma kärran inräknat. Och det är *inte* slarvigt mockat då. Men det beror kanske också på hur långt man har till gödselstacken samt halmen + hur stor kärra man har (flera boxar får plats på samma kärra).

Så omöjligt är det inte... ;)

Senast ändrad:

Så du menar på fullt allvar att du mockar+tömmer kärra+slänger in halm på mindre än 4 minuter....? :smirk:
Om man säger att hälften går åt till att mocka, hälften till resten, så mockar du alltså en stooor fölbox på 2 minuter..?

Och då vill du att jag ska tro på att du mockar noggrant...?

Att mocka på 7-10 min det kan ja gå med på, men faan inte 4.

(Eller menar du att det är fler än 1 per..?)

Sen kan man ju definiera ordet slarvigt.
Det går att gömam skiten under den rena halmen. Då är det slarvigt.
Så kan man oxå ta ut allt skitit o det som sitter ihop med det, för att slippa sortera halmen.
Så det finns ju olika slarvigheter.

Jag tycker inte de låter omöjligt, jag tycker det handlar lite om rutin och teknik.
När jag jobbade på stuteri hade vi mån-fred ca30 boxar att mocka, strö och sopa.
När vi var 2pers tog detta inkl. morgon fodring, täckesbyten, på med skydd osv, + utsläpp va 2,5-3timmar, lite beroende på om de kom något i mellan eller så.

Märkte själv att man fick uppe n satans fart och allt bara gick på rutin efter ett ga, dom första dagarna var man totals slut efter att ha mockat å fixat,men sen sa de bara *pooofff* så va de klart!

Inte alls omöjligt, jag helgjobbade istället där jag stod för många år sedan, då hade jag 35 hästar att utfodra och mocka åt, morgonfodring, mockningen + lunchfording detta tog ca 4 timmar (och då var detta hästar som står innen stor del av dagen vilket oftast innebär ganska tungmockade boxar), dock spånade jag inte på helgerna, men byta täcken och släppa ut ett par hästar hann jag med också.

Där jag jobbade sist mockade och ströade jag åt 45 hästar på 3 tim. De stod på halm. Men då det var en ridskola var endast 12 av dessa boxar, resten spiltor

Fast på strömsholm har man nog insett att det är smart att rationalisera, för i åtminstone ett av stallen behöver man ju inte kärra: under krubban finns ett skåp som leder till ett transportband under golvet. Kasta in det lortiga där och ta nästa box lär ju gå lite snabbare! :idea:

Sen är det självklart inte minst din teknik som styr hur snabb du kan vara.

Precis vad jag tänkte på.
Att de på Strömsholm har denna automatiska utkörning av dynga.
Med en sådan, då måste man ju hinna dubbelt så många boxar mot "vanlig" mockning.

Det är ganska många i stallet som lämmnar en liten ränna utan strö längst bak i boxen, och det har blivit våran egna metod. Det var en som flyttade till ett annat stall och dom såg direkt vart hon kom ifrån när hon mockade. :D

helt sjukt att a,mn ska ha tidtagning påallt, hur mår en häst med en stressande höna runt benen??.OCH hur mår en människa som hela tiden måste tänka åhh skynda minuterna går måste mocka på 7 minuter....

Nä nog för man inte behöver stå med pincett och blocka skit men mocka så det är rent i en sund takt så håller hästfolk längre.Mer anställda om det så behöva eller minska på hästarna...

Idiotiska jobbförhållande vi hästmänniskor har igentligen!! :crazy:

Morotsbiten skrev:
helt sjukt att a,mn ska ha tidtagning påallt, hur mår en häst med en stressande höna runt benen??.OCH hur mår en människa som hela tiden måste tänka åhh skynda minuterna går måste mocka på 7 minuter....

Nä nog för man inte behöver stå med pincett och blocka skit men mocka så det är rent i en sund takt så håller hästfolk längre.Mer anställda om det så behöva eller minska på hästarna...

Idiotiska jobbförhållande vi hästmänniskor har igentligen!! :crazy:

Inte bäst att snart lära häsatrna skita i lådor man ställer in i boxen och ställer sig och pissar i en kissränna i golvet??

Tycker inte det är konstigare att rationalisera arbetet i stallet som på vilken arbetsplats som helst...
Nu är det ju inte alla som jobba med hästar, men på en fabrik skulle jag inte få stå och skruva samma skruv i en halvtimme heller tex.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 336
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 528
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka