Att mocka...

Sv: Att mocka...

knapp*

Oj, vad snabba vissa var!

Mockar en spånbädd på ca 16-20min å jag tycker inte jag slöar alltför mycket. Men det e tjockt med spån å mockar noggrant, det är bara skiten som ska ut, inget spån.

Säger som flera andra här i tråden, det går när man gör det varje dag och det går framför allt när man MÅSTE. Jag hade 12 hästar att mocka åt och sen skulle alla hästarna ryktas och tre unghästar tränas och en häst ridas och fölungar skulle ut och in (januariföl som de var) och täcken av och på bebisarna och foder ska hit och dit och hej och hå. Hade jag då mockat långsamt hade jag inte hunnit med annat den dagen.

Därmed inte sagt att det går så fort nu när jag inte måste mocka varje dag. De få gånger som jag då mockar (dvs när stallägaren behöver hjälp av någon anledning) så tar det hysteriska 45 minuter/box... :rofl:
Snacka om att ligga av sig! :o :D :angel:

/JES
-meditativt, sa LUFF till JES, just det sa JES till LUFF-

Senast ändrad:

indyhope skrev:
Man lär dem genom att absolut inte blanda helt ren halm med den halmen som de har kluttat av sig på. Så jag tar bort bajshögarna och låter den halmen som högarna låg på ligga kvar på samma ställe varje gång (om den inte är väldigt skitig så klart, för då åker den ju ut). Då luktar de sig till att bajsa där igen. Det tar någon vecka, sedan fattar de. Mina bajsar aldrig i helt ren halm. Ren halm lägger jag längst fram i boxen och sedan flyttas den succesivt bakåt för varje mockning, så att det hela tiden är helt rent längst fram (där också hö ligger).

hmm, det måste jag testa! Har ju några grisar på jobbet, så nu ska det mockas enligt din princip! Så får vi se om det funkar! :bump:

Vita_N_6520 skrev:
Det borde väl ta kort tid att slänga ner sånnadära halmbalar i boxarna än att stå å slita loss från hårdpackade rundbalar? Har aldrig varit med om småbal med halm så ja har inte en aning.. :p Men nog måste det va effektivt??? :crazy:
Att slänga ner dem går ju fort, men sen ska halmen spridas ut och även halm i småbal är hårdpressad så det kan ta lite tid. Det är lättare att använda högaffel än grep när man skakar ut halmen...
//marti

Mycket beror ju på hur välplanerat stallet är! Vi hade inga jättekärror som var tunga att släpa ut. Det fick plats två boxar i en kärra. Gödselstacken låg precis utanför stalldörren med en BRED gång på som man inte behövde balansera över med kärran = kan köra ut det snabbt. Dessutom mockar man alla boxar först och ströar alla sedan. Spånbalarna hade vi i en box mitt emellan alla boxar vi mockade så det var bara att ta säckkärran och köra in balar på löpande band. DET gick fort kan jag lova! Jag har jobbat på ställen där allt har tagit en evinnerlig tid också oavsett hur snabbt man mockar. På ett ställe hade vi permanentbädd på halm och det är ju jättesmidigt, men för övrigt var det tungjobbat. Gödselstacken var det långt till, man var tvungen att stänga dörren till stallet varje gång man gick ut med kärran (suck), löshalmen låg uppe på skullen, golvet bestod av gamla trätiljor - försök sopa det rent från halmstrån!! Så visst kan det ta tid också!

Fast å andra sidan måste vi först dra loss det från rundbalen, sen köra det till boxen och där strö ut det. :smirk:

För ungefär 20 år sedan när jag och bekanta gick RIK kurserna, då fick många av sina lärare höra "ni ska lära er jobba under stress, så därför ska ni lära er redan nu".

Sedan så gjordes scheman så tiden inte skulle gå ihop, hur mkt eleverna än försökte!
Ett mkt populärt sätt var att lägga ridning till 12.00. Och då alltså avsluta ridpasset 12.00, sedan ska ju hästen skrittas av och stallas.
Och lunch serverades i matsalen mellan 12.00 och 13.00, och redan typ 13.15 skulle ngt annat, teori i en sal långt borta företas.
Och de som varit på Strömsholm vet att det är lite avstånd mellan matsalar, stallar osv där!

Och nu har jag flera ggr läst och hört hur förbundet förvånat konstaterar att "äldre instruktörer" slarvar med maten, och har svårt att få ihop ett socialt liv. Nähä?! :smirk:

Men det är skillnad på att mocka halm och att mocka torv. Att mocka halm är enkelt och går snabbast men försök göra samma bedrift i 30 cm torv så ska du e att det tar tid!

Nej det är inte större skillnad med torv... Det enda som skiljer är tekniken, men snabbheten är bara att träna upp!
Jag har jobbat med stora stall med halm, spån,torv, spån med halv över, torv med halm över, pappers strö osv. Och det är samma sak överallt, innan man har lärt sig tekniken och hästarna tar det lite tid, sen går det väldigt fort efter ett tag.

O shit... Hoppas inte det är så nu för tiden på utbildningar.. :p :crazy:

hur klarade ni er ur det då?

Även ridsporten måste väl ha snappat upp att det inte funkar med stress.
Om inte annat för att det kom "larmrapporter" för några år sedan att många instruktörer skippade hästjobb för att de tröttnat på dem.

Jag gick bara RIK0, och hade dessutom turen att ledaren vi hade var "vanlig" lärare. Så vi skulle inte stressas alls lika mkt.
Hade en av "storheterna" som fortfarande är verksam på ngn av utbildningarna jag gick, men jag minns inte om det var RIK0 eller ngn annan.
Och att han jobbade utefter "eleverna ska stresstålas", det stod ju bortom allt tvivel!
Värre var det för dem som gick dåvarande RIKI, jäklaremej vad de drillades i stress! :crazy:

När jag stod i ett kollektivstall tidigare så hade vi storbal med halm. Vi lade ikull balarna och rullade den fram och tillbaka så halmen liksom lade sig i lager, sen var det rätt lätt att fylla skottkärran och tippa in i boxen, kan vara värt att prova kanske? Betydligt lättare var det i alla fall än att ha stående halmbalar att dra av halmen från.
//marti

Så har vi det oxå. Men det tar ett tag att tömma i så mkt i kärran ändå även om man är snabb.
Vi har ingen vanlig skottkärra utan en stoor kärra med fyra hjul, så det är rätt mkt som ska i :p

Fast å andra sidan, på ett sätt är det ju faktiskt ett bra sätt att lära ut. Inte hela utbildningen på så sätt, men några dagar så att folk får känna på hur stressigt det skulle kunna vara i stallar.
Visst, det låter oerhört knäppt att lära ut på det sättet som dom gjorde, men ändå borde folk få känna på hur det kan va i praktiken.
För om det skulle hända nått som fördröjer arbetet flera timmar, så måste man ju kunna stressa.. :p

Tycker det där låter EXAKT som lumpen.. faktiskt. :smirk:
Konstigt nog så ser man ALDRIG de där killarna som kunde duscha, äta rejäl frukost, städa skåpet, kontrollera sitt vapen, bädda sängen och dessutom klä sig prydligt och putsa sina skor på mindre än en timme utföra något ens i närheten av dessa stordåd i det egna hemmet efteråt. Nej, för se till detta fordras det en kvinna! :D

/JES
:angel: :devil: :angel:

Allt handlar om rutin!det går.Mockade själv till 11 hästar på mindre än 60 min å inget slarv med kvarglömd lort.Har ett speciellt "system" när jag mockar :D

Omöjligt är det inte, en av pållarnas box går väl att mocka på en ca 8 minuter om man inte är supernnogrann... men jag skulle nog inte hinna köra ut skottkärran samt ströa på den tiden också.
:D

Att mocka, köra ut kärran, spåna & sopa gången tar väl ca 20 min till 2 hästar...
Alltså det är riktigt MAX med 10 min /box... och det blir ingen skit kvar i hörnen, men då har man fått lära sig att vara effektiv också...

Kan säga att det är lite skillnad på nu & innan jag åkte ner & jobbade som hästskötare.
Då hade jag ansvar för ett stall med 19 hästar (varav 4 på lösdrift)
Mocka & strö & köra ut kärror & sopa tog ca 2 timmar ... Men då var det Halm, som är mycket jobbigare att mocka i enligt mej & när man skulle strö sedan så skulle mar rulla ner stora halmbalar från ett loft, kasta ner & rulla in i stallet & bara det tog tid...

Oj vad lätt det var att mocka till mina 2 hästar, som dessutom står på spån... när jag kom hem sedan...

Så det är fullt möjligt...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 333
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 527
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka