Att mocka...

Sv: Att mocka...

kan tillägga att en del tid blir kortare i större stallar än i små.
Man har tex oftast ordentligt tilltagna kärror, så man inte behöver tömma efter VARJE box. Köra in en hel bal spån går lika fort som en halv osv.

Jag mockar väl på 15-20 minuter mest för att hästen har mycket spån i boxen och jag är en sån som går igenom allt spån även om han är renlig och sköter allt i bakre delen av boxen. Att lämna en ränna tycker jag inte om, får för mig att dem kan rulla fast då. :crazy:

Jag mockar 2 boxar på 8 minuer och tömmer kärran om jag skyndar mig :banana: :p men då i räserfart så är jag helt slut sen haha :D

Fast man måste ju heller inte ha hästen inne när man mockar/sköter stallet.
Ofta har man ju det, så då tycekr ja det är dumt att man stressar.
Bättre då att sköta mockningen efter att hästen gått ut.
Det är ju trots allt känsliga djur vi håller på med så man bör ju inte skynda sig i allt man gör när man har dem i sin närhet.

Flera av er har uppgett att ni mockar OCH ströar på 4 min/box. Då måste ni göra det slarvigt.. det går inte att vara noggrann på så kort tid! När jag jobbade i travstall så mockade jag 1 box på 8 minuter och då kände jag att jag fick slarva.. då ingick INTE tömning eftersom kärran var så stor att flera boxars skit fick plats i den. Så antingen snackar ni gojja eller mockar slarvigt!

4 min är det nog bara en som mockat på...och hon sressade ihjäl sig.. ;)
Det JAG menar är att det inte får ta för lång tid för att det ska vara effektivt. Finns inte en möjlighet att jag kan ha personal som tar en halvtimme per box på sig att mocka..
Sedan tränar man faktiskt upp tekninken också. Det går att vara snabb OCH ordentlig md lite övning. :D

Min stallrutin är så här:
Ut med pållarna till hagen, båda på en gång...
Ta ut all baj och kiss ur två halmboxar, ena pållen renlig, den andra en gris, bajhögar nedgrävda överallt. Brukar bli typ två kärror totalt, har ca 25 meter till dygnstacken.
Upp på logen, slänga ner en eller två halmbalar, fylla 5 Ikeapåsar med hö samt slänga ner dessa.
Ströar boxarna och lägger in middagshö, sopar stallet och ställer Ikeapåsarna på plats utanför boxarna.
Till sist blandar jag till kraftfodret till middagen.
KLART, det tog ca 30 minuter och nu får stallet stå och vädra ut tills det är dags för insläpp...
//marti

Bullshit, bara för att du är långsam betyder väl inte det att alla andra är slarviga??

Inga problem att hinna! Men som andra har sagt: Att mocka en box, tar längre tid, än om du tex tar 7 boxar, och dividerar tiden med 7...
Vi har gödselstacken under tak, i änden på stallet. Där står också rundbalen med halm. Vi har en stor tvåhjulig dyngkärra, en bra grep osv. Sedan handlar det bara om rutin.
Jag har inte tagit tid på mockningen på länge, men jag brukar ha radion på, och det finns inte en låt som är så kort att jag inte hinner mocka en box medan den spelar. :rofl: :rofl: Så mellan 2 och 3 minuter/box antar jag, men det är ju bara mockning, samt såklart att kolla vattenkopp och krubba. Att halma skulle jag gissa tar 2 min/box.
Om en anställd skulle ta mer tid på sig än 10 min/box, skulle det vara fullkomligt ohållbart. Vi har aldrig hästarna inne när vi mockar, av många anledningar, men tidsaspekten är en. Då skulle det ta avsevärt längre tid, dels för att hästen står ivägen, men också för att jag inte rör mig med samma hastighet i närheten av en häst.

Kom just nu att tänka på när jag gick på Flyinge. En julhelg var vi 4 pers på hela Flyinge (utom Kyras stallar). Hade det tagit 10/box hade vi inte varit färdiga till nyår. :rofl: :rofl: Å andra sidan, då körde vi ju inga kärror alls, utan mockade direkt i traktorvagnar.

De som påstår att man måste mocka slarvigt för att mocka snabbt har nog helt enkelt aldrig varit tvungna att effektivisera mockningen, och vet inte att det är möjligt att vara snabb och nogrann. Och varför skulle man skynda sig när det inte behövs? De allra flesta har ju häst som rekreation, och då kan ju mockningen vara en del i det. Om man däremot ska driva ett företag med lönsamhet, måste det till ett annat tempo, men också effektiva lösningar på spånförvaring osv.

När jag jobbade med hästar brukade jag försöka mocka en box på den tid låten som spelades på radion tog. Halmning en och utkörningen av dynga tog dock längre tid. Man blir snabbare och snabbare eftersom och det är skillnad på att "arbetsmocka" (snabbt, effektivt, noggrant)och att stå och drömma medan man skottar skit åt ens egen häst på ens fritid (visserligen noggrant men knappast effektivt....).

Det borde väl ta kort tid att slänga ner sånnadära halmbalar i boxarna än att stå å slita loss från hårdpackade rundbalar?
Har aldrig varit med om småbal med halm så ja har inte en aning.. :p
Men nog måste det va effektivt??? :crazy:

Jag känner detsamma... :crazy:
Fast sen beror det ju på hur man ser det.
Vissa kanske inte tycker det VI tycker är slarvigt.. :crazy:

Skulle ngn av er här mocka i vårt stall så tvivlar ja starkt på att ni skulle kunna mocka o strö på 5 min.
Visst, mocka på några minuter sure, men sen att gå och hämta halm, DET tar tid.
Även om man är snabb och effektiv så tar det ett tag att köra in en stor kärra halm (inkl lossa det från en stor hårdpackad rundbal) per häst.
Eftersom det i princip går åt 1½ bal på 16 boxar. :crazy:

Vita_N_6520 skrev:
Så du menar på fullt allvar att du mockar+tömmer kärra+slänger in halm på mindre än 4 minuter....? :smirk:
Om man säger att hälften går åt till att mocka, hälften till resten, så mockar du alltså en stooor fölbox på 2 minuter..?

Och då vill du att jag ska tro på att du mockar noggrant...?

Att mocka på 7-10 min det kan ja gå med på, men faan inte 4.

(Eller menar du att det är fler än 1 per..?)

Sen kan man ju definiera ordet slarvigt.
Det går att gömam skiten under den rena halmen. Då är det slarvigt.
Så kan man oxå ta ut allt skitit o det som sitter ihop med det, för att slippa sortera halmen.
Så det finns ju olika slarvigheter.

Du får väl tro på det om du vill eller inte, men så är det.
Men mina hästar kissar och skiter inte ner hela boxen, för det har de lärt sig. Så det är bara längst bak alla kluttarna ligger och kisset likadant (ston). Och då går det fort. Och nej, jag gömmer INTE skiten under den rena halmen. I så fall skulle inte hästarna skita och kissa där de gör det utan i hela boxen. Och jag drar inte med "hur mycket halm" som helst heller eftersom jag får med flera boxar på samma kärra. En halv kärra per box är normalt för mina hästar.

Jag skrev att jag får med flera boxar på samma kärra = jag behöver inte gå och tömma efter varje box och det sparar mycket tid. Jag får också med mig halm till flera boxar på en gång och det sparar också mycket tid. Så en box går på kanske 2 minuter och en annan på 4. Inte vet jag. Jag står inte med tidtagarur och mäter tiden. Men jag är klar på en halvtimme med stallet i alla fall. Och sedan är det ju mycket beroende på hur stall ser ut. Var man förvarar halmen (jag behöver inte gå speciellt långt) och var man tömmer sin kärra.

Senast ändrad:

Capable Case skrev:
Flera av er har uppgett att ni mockar OCH ströar på 4 min/box. Då måste ni göra det slarvigt.. det går inte att vara noggrann på så kort tid! När jag jobbade i travstall så mockade jag 1 box på 8 minuter och då kände jag att jag fick slarva.. då ingick INTE tömning eftersom kärran var så stor att flera boxars skit fick plats i den. Så antingen snackar ni gojja eller mockar slarvigt!

Eller också har vi en annan teknik och är snabbare än du? :smirk:

Vita_N_6520 skrev:
Så du menar på fullt allvar att du mockar+tömmer kärra+slänger in halm på mindre än 4 minuter....? :smirk:
Om man säger att hälften går åt till att mocka, hälften till resten, så mockar du alltså en stooor fölbox på 2 minuter..?

Och då vill du att jag ska tro på att du mockar noggrant...?

Att mocka på 7-10 min det kan ja gå med på, men faan inte 4.

(Eller menar du att det är fler än 1 per..?)

Sen kan man ju definiera ordet slarvigt.
Det går att gömam skiten under den rena halmen. Då är det slarvigt.
Så kan man oxå ta ut allt skitit o det som sitter ihop med det, för att slippa sortera halmen.
Så det finns ju olika slarvigheter.

Du får väl tro på det om du vill eller inte, men så är det.
Men mina hästar kissar och skiter inte ner hela boxen, för det har de lärt sig (ÄVEN fölen). Så det är bara längst bak alla kluttarna ligger och kisset likadant (ston). Och då går det fort. Och nej, jag gömmer INTE skiten under den rena halmen. I så fall skulle inte heller hästarna skita och kissa längst bak som de gör, utan i hela boxen. Det finns teknik som kan få hästarna att göra sina behov på vissa ställen i boxen och inte överallt och jag kan garantera att det inte funkar om man gömmer skit/kiss under ren halm. Och jag drar inte med "hur mycket halm som helst" ur boxen heller eftersom jag får med flera boxar på samma kärra. En halv kärra per box är normalt för mina hästar.

Jag skrev att jag får med flera boxar på samma kärra = jag behöver inte gå och tömma efter varje box (lite onödigt med halvfull kärra) och det sparar mycket tid. Jag får också med mig ren halm till flera boxar på en gång och det sparar också mycket tid. Så en box går på kanske 2 minuter och en annan på 4. Inte vet jag. Jag står inte med tidtagarur och mäter tiden. Men jag är klar på en halvtimme med stallet i alla fall. Och hur snabbt man mockar beror väl mycket på hur stallet ser ut - var man förvarar halmen (jag behöver inte gå speciellt långt) och var man tömmer sin kärra.

Okey. Ligger det i "en hög" så är det klart det går fort.!
Men hur 17 "lär" man sin häst att bajsa i hörnen??? :crazy:

Hur många ggr om dagen mockar du?
För ja måste säga att om du mockar 1 gång/dag så har du enormt renliga hästar, om du får plats med skit från flera st i samma kärra.. :p

Jag mockar en gång om dagen. Men de går ju ute hela dagarna, så man kan ju mocka på morgonen och sedan är det klart. Vi har våra hästar ute från 7 - 19 nu, men längre ju ljusare det blir. Det gör ju också att det inte blir så himla skitigt i boxarna. En valack kissar alltid i hagen det sista han gör innan man tar in honom.

Man lär dem genom att absolut inte blanda helt ren halm med den halmen som de har kluttat av sig på. Så jag tar bort bajshögarna och låter den halmen som högarna låg på ligga kvar på samma ställe varje gång (om den inte är väldigt skitig så klart, för då åker den ju ut). Då luktar de sig till att bajsa där igen. Det tar någon vecka, sedan fattar de. Mina bajsar aldrig i helt ren halm. Ren halm lägger jag längst fram i boxen och sedan flyttas den succesivt bakåt för varje mockning, så att det hela tiden är helt rent längst fram (där också hö ligger). En del mockar så att de kör upp all halm i ett hörn och sedan lägger den i en stor hög i mitten. Därmed blandas relativt ren halm med sådan som det luktar bajs om. Då funkar det inte, för då skiter de överallt. Dessutom sparar det rätt mycket halm, eftersom en del halm aldrig blir skitig i princip. Mamman till den ena fölungen lärde fölungen var man skulle göra ifrån sig, så hon var "rumsren" redan innan vi delade dem.

Ingen av hästarna (förutom valacken) är äldre än tre år, men det funkar med alla i alla fall. Och då har vi ändå tre fölungar (nyblivna ettåringar).

Senast ändrad:

Det går snabbare ju mer hästar man mockar åt naturligtvis och efter några månader kan man alla hästar.

Det är också ekonomi att i stora stall mocka noggrannt UTAN att ta med massor av strö. Man blir proffs på att med en elegant knyck plocka enstaka kottar på vägen ut. Jag är jättenoggrann.

Jag har inga problem att mocka en nornalsmutsig box på några minuter om jag mockat denna box ett antal dagar. När man sen strör i ett stort stall kanske man rullar ut rundbalen på gången och öser in i box för box, mycket blir rationellare med större mängd boxar.Du mockar ju inte en box, strör den, mockar nästa, strör den osv

Jag har en gång på en hästskötarkurs mockat o strött 6 spiltor o 3 boxar på samma tid som en annan tjej gjorde en box. Läraren baxnade och gick o kontrollerade - han hittade inget fel på min mockning däremot fick den andra tjejen tillsägelse för sin överdrivna noggranhet. Det var som fan, var kommentaren jag fick, det syns att du har jobbat i stora stall.

Rutin är ordet sa Bull.

Nu förtiden tar det mig ca 40 min att göra stallet, 2 halmboxar m halvbädd, en grisig o en normal, fodra, bära vatten, göra iordning nästa foderportion och plocka iordning. Gööörlåååångsam med andra ord, lite meditativt.

nä, omöjligt är det inte! Har man bara en hyfsat renlig häst så.
På jobbet har jag 7 boxar att mocka varje dag (6 3-åringar och 1 2-åring) varav 2 är riktiga grisar och en gömmer skiten och kisset i en jättehög med halm... "rekordet" ligger väl på strax över 30 minuter på bara mockningen, brukar ta strax under 40 (med tömning alltså). Sen hjälps vi åt (3 st på 23 boxar) att halma (stora rundbalar) och sopa, men det tar väldigt sällan mer än 1 timme. Så en box skulle jag nog ganska lätt fixa att mocka och halma på 10 minuter, bara det inte är flera kilometer till gödselstacken och halmen... :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 333
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 527
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka