Att mocka...

Vita_N_6520

Trådstartare
Enligt den såkallade strömsholmsmetoden....??? :crazy:
Någon som vet hur det är med det?
(Är det inte ngt sånt som krävs för att komma in på hippologen..?)

Det är så att tanten på min skola sa att för att kunna mocka enligt det så ska man hinna mocka på 7(-10) minuter samt hinna tömma kärran och köra in ny halm under dessa minuter.
ÄR det verkligen så?
För det är väl knappast möjlgit att hinna göra allt DET på 7-10 minuter?
Eller?
Tycker det låter rätt omöjligt... :crazy:

Sv: Att mocka...

Oj, det låter tufft! Nu blev jag med nyfiken på om det är så. :smirk:

Vita_N_6520 skrev:
Enligt den såkallade strömsholmsmetoden....??? :crazy:
Någon som vet hur det är med det?
(Är det inte ngt sånt som krävs för att komma in på hippologen..?)

Det är så att tanten på min skola sa att för att kunna mocka enligt det så ska man hinna mocka på 7(-10) minuter samt hinna tömma kärran och köra in ny halm under dessa minuter.
ÄR det verkligen så?
För det är väl knappast möjlgit att hinna göra allt DET på 7-10 minuter?
Eller?
Tycker det låter rätt omöjligt... :crazy:

Nog är det möjligt.
När jag jobbade i tävlingsstall så hade jag 16 hästar i stallet.
Från 8-11.30 så hann jag

fodra
linda av ca 7 hästar samt linda upp deras lindor
ta av innetäcken och sätta på utetäcken
ta ut till skrittmaskinen och ta in från skritten och byta tillbaka till innetäckena när de kom in. (2 omgångar med hästar a 5 st gick samtidigt i maskinen)
byta täcken på de som skulle till hagen och leda dom dit.
mocka och ströa samtliga boxar
ta in samtliga till lunchen
fodra lunch

Dessemellan så hade jag rökpauser och kanske lite kaffepaus.
Sedan var det lunch för min egen del.

Så visst hinner man mocka och ströa en box på 7-10 minuter..

Nu på morgnarna när jag mockar åt mina 3 hästar så tar det inte mer än 30 minuter att göra det.

Strömsholmsmetoden har jag inte hört talas om, inte i mockning.. bara i hoppning.. he he ;)
och då har jag ändå mockat endel på just Strömsholm i mina dagar..

Jag kan mocka på ca 7 min om det är en bra dag i min hästs box. Hade jag haft småbalar med halm skulle jag hinna halma med. Men nu måste jag riva loss från en stor rundbal och det tar lite tid. =)

Att man hinner mocka på 5 minuter, det kan jag hålla med om.
Men det är en omöjlighet att hämta halm och tömma kärran på 2 minuter.
*Vi har i några av våra boxar en dörr på "andra sidan" där det vi slänger ut bajset direkt.
Fast det är kor där, så man kan inte stå o ösa ut det direkt utan måste ösa fram det till dörren först.
Och att ösa det där o "strö ut det" (lite) tar ju mer än 1 minut.
*I spiltorna är det spån, och när man ska tömma kärran där så är det en bra bit till gödselstacken. (Det blir 1 kärra/2 hästar minst.)
Det tar x antal minuter att gå å tömma det.

Usch. Jag förstår inte.
Måste börja ta tiden på allt ja gör tror jag... :crazy:

Hmm. Hur lyckas man med det? :p

Vi är två när vi jobbar o ja har 9 hästar att ha hand om - inga täcken.
*Morgonfodra 17 hästar med kraft+grovfoder
*mocka o halma 7 boxar med halm, 2 spiltor med spån(spånade inte).
*Ut till hagen med dem. (De går i 5 olika hagar.)
*Väga foder till alla (20 kg ensilage/häst delat på 3)

Det tog mej 3 timmar ( :crazy: ) på ett ungefär.
Och ändå skyndade jag mej idag.
Eller. Ja det tog nog ltie kortare tid när ja tänker efter.
Tog ett par rökpauser å lite så 15-30 minuter hade ja rast..
Så det tog mej cirkus 2½ timme. O då sopade inte jag.

När jag jobbade på ridskola kunde ibland hon som skulle sköta utsläpp,insläpp,mockning mm vara sjuk, vilket gjorde att vi ibland hade fyra timmar på oss att göra detta:
-Mocka till 17 hästar
-Fylla torv till de flesta
-Lägga upp foder i krubban till alla
-Blanda foder till kvällen
-Fixa ordning 17x2 hökassar
-Sopa
-Lägga in middagshö i boxarna
-Släppa in
-Rykta,sadla,tränsa 10 hästar.

Det kunde vara en aningens stressigt :crazy: men vi brukade hinna precis (vi var också två)

gömmer man det i hörnen då el? :crazy:
hehe hon kan få mocka åt min häst, det kan ta allt fårn 5 min till 1 timme :D han är expert på att söla ner och välta vattentunnan e jättekul ;) :crazy:

hvor rask man er,kommer vel litt an på om man er økonomisk med halm/spåner eller ikke.. :smirk: Skulle nok ikke ta meg mer en 2 min. å mocka hvis jeg ikke tenkte på å spare på halm/spåner :angel: ;)

asså de flesta här verkar mocka å ströa på under 10min... står ere hästar på 5cm spån å i spiltor eller? Min häst har massa halm å gömmer skiten.. ibland är den lättmockad.. men man kan glömma att försöka snabbmocka, för det straffar sig dagen efter... jag mockar, ströar, bär ner vatten till ett annat stall (måste gå 3 vändor).. fyller mina hönät å sopar på typ 1h.. .ok jag har inte eld i baken.. men jag hajjar inte hur ni kan va så himla snabba....

Vi mockar 4 st boxar på knappa 20minuter, det ger ju ca 5min/box. Hur skulle det kunna vara omöjligt??

Tänk om du jobbar i stort stall om det tog längre tid att mocka så skulle ju hela dagen gå åt till det

jag mockar en box på typ 20 minuter! shit! hur kna man va så snabb?? beror ju iofs på hästen men ändå..

Messy skrev:
asså de flesta här verkar mocka å ströa på under 10min... står ere hästar på 5cm spån å i spiltor eller? Min häst har massa halm å gömmer skiten.. ibland är den lättmockad.. men man kan glömma att försöka snabbmocka, för det straffar sig dagen efter... jag mockar, ströar, bär ner vatten till ett annat stall (måste gå 3 vändor).. fyller mina hönät å sopar på typ 1h.. .ok jag har inte eld i baken.. men jag hajjar inte hur ni kan va så himla snabba....

Vi har också halm, och de gömmer också skiten, boxarna är ca 3,5*4 stora och vi har mkt halm i boxen..

Jag lovar det går ;)

Vita_N_6520 skrev:
Hmm. Hur lyckas man med det? :p

Jag tyckte att jag hade ganska bra med tid, behövde inte stressa för att hinna med det på något sätt.
Efter ett tag så får man ju in rutinen och då går det mesta av bara farten.

Jag jobbade ju där ganska länge, och jag var ensam med det jobbet.
Eftermiddagarna var ridning och hästskötsel samt intag från hagarna och en snabbmockning av alla boxar(för att underlätta till dagen efter)

Glömde skriva upp sopa och kratta gången tidigare.. ;)

mina lärare sa alltid också att man skulle kunna mocka, tömma kärran, ströa och sopa på tio minuter. om det krävs för att komma in på hippologen vet jag däremot inte. det var bara vad de tyckte att vi skulle klara.

hur fort det går att mocka beror ju mycket på hästen och vad man har för strö och om det är bädd eller inte. sen om man mockar tio boxar per dag går dte ganska fort efter ett tag. det är skillnad mot att bara mocka en om dan.

men vad innebär egentligen strömsholmsmetoden? har aldrig jhört talas omdet förr...

Senast ändrad av en moderator:

Haha det har jag aldrig hört. Men stallet jag står i har en egen metod har jag hört. Det tyckte jag var askul, skrattade som bara den när jag fick höra det. :D

jag vill höra om en skrattretande mockmetod!! *nyfiken*

Har man bara fått in tekniken är det inga som helst problem. När jag jobbade på islandshästgård så hann jag under 2,5 timmar med att ta hand om 16 hästar enligt följande schema:

Ge kraftfoder
Äta frukost själv (ca 20 min)
Släppa ut och ge hö
Mocka och lägga in ny torv
Fylla vattentunnor ute
Ta in och göra i ordning ca 4 hästar åt tränaren samt göra i ordning och släppa ut dem efter träningspasset.

Det tog ca 2 min att gå fram och tillbaka till gödselstacken, då den låg ca 200 m från stallet. Hästarna fick ensilage som skulle rivas av från en storbal och köras ut i skottkärra.

Det tar mig väl 15-20 minuter att mocka till medryttarhästen, men då tar jag det grundligt. Skulle förmodligen klara det på 10 min

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 333
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022
Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 527
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka