Är väl ingen "duktig NH-are" men ja, jag kan sätta in min hingst i boxen bredvid ett brunstigt sto utan något tjohej. Han kan börja låta lite, men inte mer. Går jag därifrån så låter han dock högre.
Jag kan även ha honom i öppna boxar bredvid andra hästar, och han låter inte, och han slår inte med frambenen, utan beter sig som en vettig och sansad individ.
Utöver detta kan han ledas i grimma och grimskaft förbi brunstiga ston, han kan ridas ut både framför och bakom andra och han kan stå uppbunden bredvid de andra i spolspiltan. Däremot har han problem med att se sin spegelbild.
Han är fyra år och har hingstkänslor, han har även bevisat att han kan vara överjävlig när han sätter den sidan till.
Då börjar han dock med att vara smådjävlig i någon sekund innan han drar i en högre växel.
Vidhåller att många, men inte alla, hingstar kan hanteras som andra hästar, dock med lite större vaksamhet, och naturligtvis kräver det större kunnande än att hantera de flesta ston / valacker. Men allt är inte svart eller vitt.
Vet inte om kastreringshysterin här uppe beror på att vi har ovanligt besvärliga individer eller om vi bara generellt är sämre hästmänniskor än vad de är i södra Europa.
Där behålls många hingstar som just hingstar, utan att skadestatistiken skjuter extremt i höjden. Så har de gjort i flera hundra år och det är sällan man träffar trevligare hingstar än deras.
/
Susanne