Den killen och den hingsten har ju varit med om än det ena än det andra... Och han är ju inte den första som "gör sig illa" på grund av den hästen..
Men precis som du säger... det är hans egna uppfödning och han känner verkligen den hästen på alla sätt... ändå hände detta!
Jag förstår inte de som bestämt hävdar att hingstar ska gå bakom? Verkar så otroligt korkat och dumt och frågan kommer ju naturligt! Varför ska man ha hingsten på ett ställe där man inte kan läsa av alla signaler han ger?
Och snälla ni försök inte få mig att tro att man kan hålla ett öga både framåt och på hingsten samtidigt...
Själv blev jag nersparkad (påsatt) av den snällaste hingsten på hela färjestad travbana! En sån där super snäll och juste kille som jag tagit till och från hagen dagligen i 2 års tid.. Under dessa år hade han inte ens sagt "klocka", utan traskade alltid snällt på sidan..
Det räckte med att jag vände ryggen 1 gång för att öppna grinden till hagen och på 2 röda låg jag mellan hans framben med en STOR "trumpet" i ansiktet!
Han stod på min jacka så jag kunde inte komma loss, utan jag sparka han på "trumpeten" och då studsa han iväg och stod sen och såg mycket förvåndad ut...
Jag tror inte han fattade vad som skett... eller varför det ens skedde?
Min dåvarande chef (som skrikande kom kutande över stallbacken) fattade inget, för denna hingsten hade innan inte haft en enda tendens att göra nå dyligt... Men efter mycket funderande kom vi fram till att det antagligen berodde på att jag hjälpt grannstallet att leda ut ett nytt sto som tydligen just gått ur brunst och antagligen var det lukten av det stoet som fick hormonerna i svallning... :smirk:
Denna hingsten hade aldrig gjort något innan och aldrig heller efteråt... men jag vänder aldrig ryggen åt en hingst igen! Hur väl jag än känner honom och hur snäll han än är..
Hingstar går vid sidan, där man kan läsa signalerna och har 2 sekunder extra på sig att avvärja attacken... Allt annat är vansinne och idioti!