Att leda en häst!

ylvaaskersund

Trådstartare
När jag lärde mej rida på 70-talet fick man lära sej att leda hästen genom att hålla ena handen i grimskaftet under hästens haka och den andra delen av grimskaftet i andra handen!

Vad jag har förstått så lär sej folk det fortfarande och jag undrar varför?

Själv leder jag alltid hästen så den har huvudet fritt och om det händer något så kan jag komma undan, jag leder så att det inte finns risk att få hästen över mej!

Kan någon svara på varför man lär ryttare att hålla hästen i huvudet när man leder? Livsfarligt enligt mej!

Sv: Att leda en häst!

Du ska inte hålla i huvudet utan ca 10 cm ner från haken på grimskaftet. detta för att ha kontroll över hästen. Svänga, bromsa, mana på osv.

Hur i hela friden ska du kunna bromsa en häst på flera hundra kilo med en hand:eek:

Genom att dra huvudet i sidled så att hästen tvingas gå runt i en cirkel. Håller man då i grimman eller högt upp på grimskaftet är det mycket lättare än om man håller längre ut på grimskaftet.

För egen del tycker jag det känns betydligt säkrare, åtminstone hemmavid, att leda hästen i grimman utan grimskaft. Framförallt om man leder två hästar, och har en i varje hand.

Grimskaft skall dessutom vara korta och inte för tunna. En del grimskaft man ser är alldeles för långa och av för mjukt och tunnt rep.

Dom har helt rätt:
oxå för att när hästen ska besiktiga måsta vet. eller domer se hur huvudet rör sig! man kan se om hästen märkera och i vilket grad.
En bra hästuppviser på primering är efterträkted!
Där kan man känna penger om du kan springa ock örk.
AZ

Så ni anser att en människa på 25-60 kilo ska kunna stoppa en livrädd eller respektlös häst med sin tyngd och muskelstyrka genom att styra huvudet:eek:

Huvudet är ju ändå den "lättaste delen". Jag har endast varit med om ett fåtal gånger hästen slitit sig, så på något sätt så kan man ju uppenbarligen bromsa genom att styra huvudet. Hur skulle man annars få stopp på en livrädd eller respektlös häst? "ptroo" elle "whooo" lär inte vara så effektivt.

Så ni anser att en människa på 25-60 kilo ska kunna stoppa en livrädd eller respektlös häst med sin tyngd och muskelstyrka genom att styra huvudet:eek:

Inte genom tyngd och muskelstyrka utan om teknik. Genom att vända hästens huvud mot dig får du den en liten aning ur balans, och har chansen att "nå" den och få kontakt.

Har man hästen i longerlina har man mer kraft, men det är samma princip, få hästens huvud mot dig. Om du kommer bakom hästen kvittar det om du väger hundra kilo och har en liten ponny i linan.;)

Om hästen verkligen är panikslagen kvittar det vad du gör om du har den i grimma, den drar ändå, över dig om så behövs. Det är sällan fallet. Oftast är hästen pigg eller respektlös.

IIII skrev:
För egen del tycker jag det känns betydligt säkrare, åtminstone hemmavid, att leda hästen i grimman utan grimskaft. Framförallt om man leder två hästar, och har en i varje hand.

Grimskaft skall dessutom vara korta och inte för tunna. En del grimskaft man ser är alldeles för långa och av för mjukt och tunnt rep.

Jag ledde hästar i bara grimman när jag var en tuff fjortis, men efter att ha knäckt till båda pekfingrarna när hästen drog iväg började jag med grimskaft igen.;)
Själv föredrar jag ett längre grimskaft, men det är en smaksak.

Jag föredrar långt grimskaft, och leder alltid hästen med minst en meter lina "lös". En del av grundutbildningen för hästen är att gå undan för tryck från repet, även om jag hamnar bakom. Alltså spelar det ingen roll om jag går tre meter bakom och håller i änden på linan, eller om jag går precis vid huvudet. Lägger jag repet mot hästens kropp ska den vända upp mot mig!
Att ha grimskaft över mellan mig och hästen ger mig dessutom ett säkerhetsavstånd om något händer.

Genom att erbjuda hästen den friheten det innebär att kunna se sig omkring men ändå veta att den följer mig, blir hanteringen långt mer avslappnad. Hästen ska inte följa för att jag drar i grimman, den ska följa mig lös när jag ber den.

prat.png

/Migo
Som oftast inte använder grimma alls.

Jag leder på två olika sätt egentligen.

När jag är bland barn och yngre elever eller leder hästar som jag inte känner så bra har jag ena handen 20-30 cm nedanför haken och änden på grimskaftet i andra handen.

Leder jag min egen häst eller någon av de andra som jag har en god relation till har jag grimskaftet i en hand (ofta dubbelvikt om det är lite längre). Då styr jag ändå inte hästen med grimskaftet utan nästan uteslutande med kroppsspråket.

Varför skulle det vara livsfarligt?
Hur tycker du man ska hålla? I repänden?
Om du leder hästen så att det inte ska finnas någon risk att få den över dig, var går du då? Fem meter ifrån? :p

Själv leder jag okända hästar på det sättet. En hand under hakan (fast ett par dm ifrån, inte precis under!), resten av grimskaftet i andra handen.
Anledningen till det ÄR ju faktiskt för att det är det säkraste.
Drar den så rycker man tag i högerhanden (under hakan) och om man av någon anledning inte hinner eller klarar det så har man andra handen att sätta in. Ibland krävs båda händerna och hela tyngden att bromsa hästen.
Pålitliga hästar jag känner leder jag med bara en hand, och den handen har slakt grimskaft men inte hängande.

Jag föredrar långt grimskaft, och leder alltid hästen med minst en meter lina "lös". En del av grundutbildningen för hästen är att gå undan för tryck från repet, även om jag hamnar bakom. Alltså spelar det ingen roll om jag går tre meter bakom och håller i änden på linan, eller om jag går precis vid huvudet. Lägger jag repet mot hästens kropp ska den vända upp mot mig!
Att ha grimskaft över mellan mig och hästen ger mig dessutom ett säkerhetsavstånd om något händer.

Genom att erbjuda hästen den friheten det innebär att kunna se sig omkring men ändå veta att den följer mig, blir hanteringen långt mer avslappnad. Hästen ska inte följa för att jag drar i grimman, den ska följa mig lös när jag ber den.

prat.png

/Migo
Som oftast inte använder grimma alls.

Bra ledning, men vill påpeka säkerhets zone ligga pricis vid hästens främ båg, där kan han inte få in ett kraftig spärk, vill han gå upp här du bästa position att drä ner han, vill han sticka har du ork att dra runt han.
En liten tyss kan har fullkontrol på ett 600kg häst.

Jag är som Pancakes, vill har 30cm- 50cm, (för en nervig häst) over det är att ger hästen för mycket spel rum och momentum.
Az

Om en häst verkligen blir panikslagen är det nog så gott som omöjligt att stoppa den oavsett var man håller. Men om hästen bara är full av bus och har bråttom är det lättare att kontrollera den om man håller nära huvudet tycker jag.

Det jag allra helst skulle vilja är att mina hästar följer mig lösa och de äldre stona gör det...ibland. Men en stor och stöddig tvååring som fått syn på fåren och helst vill leka med dom kan jag inte hålla i om jag inte håller nära huvudet. Naturligtvis är målet att även de unga hästarna ska följa med mig snällt men så långt har vi inte kommit i träningen ännu

Senast ändrad:

Du ska inte hålla i huvudet utan ca 10 cm ner från haken på grimskaftet. detta för att ha kontroll över hästen. Svänga, bromsa, mana på osv.

Instämmer!!
T.S: Sen finns det förstås andra sätt att leda en häst också, men detta tycker jag är ett bra och säkert sätt att lära sig först,så kan man bygga på med andra sätt sen om man vill.
För nybörjaren ska det vara så enkelt och säkert som möjligt.
(att stoppa en häst när man håller så är enklare eftersom man kan hindra hästen innan den hinner komma nästan någonvart.)

Senast ändrad:

Leder jag en häst jag tror kommer resa sig så har jag både handskar, längre rep och en annan ledposition än när jag leder mina egna väluppfostrade hästar;)

/Migo

På nyår var jag och en vän till mig ute och gick med hästarna. Min är en 08 som bara varit med ute någon enstaka gång innan.
Självklart var det några puckon som sköt med raketer precis framför den äldre hästen så den vände ju på en femöring och började galoppera hem med den andra tjejen (Hon red barbacka)
Min unghäst var inte sen att haka på och jag hann på någon konstigt vis få tag på grimman med vänster hand och höll sedan emot på halsen med höger hand.
Det dröjde nog ca 50-100meter innan jag fick stopp på henne, men jag fick det! Och det hade jag ALDRIG klarat om jag inte hade haft ett tag i grimman. Nu hade jag reprimma, vilket innebar att jag hade "mer plats" för handen sas.

Jag leder i samma position som migo, för övrigt. Jag får hellre ett huvud på mig än en hästkropp..
Sen har jag alltid 100% koncentration på allt och speciellt läser jag av unghästen hela tiden, och försöker vara snabb med att säga till henne.

Jag tror dock att det är "lättast" och därmed säkrast att lära ledning med en hand 10cm under hakan och sen repänden i andra handen. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 320
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV