Att låta hunden hoppa ner

melvin

Trådstartare
Jag funderar lite över det här med att låta hunden hoppa ner från tex. möbler. Jag har nämligen en goldenvalp som är ca fyra månader gammal, och som får lov att vara o soffan och sängen. MEN, vågar man låta honom kliva ner själv? Jag har förstått att man helst ska undvika det eftersom det blir för mycket slitage på den unga hunden/valpen, så jag lyfter ner honom så mycket det går. Dock hinner jag inte med alla gånger... Hur petnoga behöver man vara? Är det skadligt om man skulle missa honom ett par-tre gånger om dagen? :crazy:

Sv: Att låta hunden hoppa ner

Jag låter min hoppa ner själv iaf. Försökte undvika det i början men nu far hon runt så mycket.

Jag räknade med att när valpen var stor nog att klara att ta sig upp i sängen, borde den också klara att ta sig ner på egen hand.

Men jag har en mindre och lättare ras. Och jag sov också själv på en madrass på golvet de första månaderna, för att undvika problemet.

Det hade kanske varit enklare att förbjuda hunden att gå upp i möblerna, men nu är det förmodligen för sent för det. En möjlighet, om du är orolig, kan vara att hålla dörren till sovrummet stängd när du inte är där själv, för att minska ner antalet gånger det händer per dag.

Jag tror dock inte man ska överdriva riskerna. Man kan inte skydda hunden från allt som potentiellt skulle kunna hända, då får den inget roligt liv. Små valpar behöver röra på sig på ett naturligt sätt. :)

Jag känner en uppfödare som säger att man inte ska ta upp hunden på något som är högre än att den kan ta sig dit själv. Och dit den kan ta sig själv (=upp) därifrån kan den också ta sig ner.

Nu hade jag inte samma problem, eftersom min hund (också golden) var lite knäpp som valp och inte lärde sig skutta upp i soffan/sängen på egen tass förrän han var 8 månader eller så, och då tyckte jag han var stor nog att ta sig ner också. Innan det blev han lyft både upp och ner.
I ditt fall skulle jag nog tänka att om möbeln är så låg att det bara är ett litet skutt ner får den ta sig ner själv, men om det blir ett riktigt hopp ner och en "hård" landning skulle jag nog lyft tills den var runt 6 månader eller så.

Jag skulle verkligen försöka undvika det iallafall. Sen kan det ju vara skitsvårt med en vild och galen valp men då kanske man kan ändra i möblerna på något sätt för att förhindra?
Typ sätta galler ivägen eller nåt :p

Jag har också kört på devisen "inte hoppa ner om den inte kan hoppa upp". Eller, jag har försökt iaf. Funkade väl sisådär, när vovvarna var små så hade de en hälsosam respekt för "stup" och väntade på att bli nedlyfta, men så fort den respekten försvann så gällde det att hänga med. Vilket inte alltid lyckades. Och de skadade sig inte av det, iaf inte vad som syns nu, 4 och 1 år senare. Dock har ju jag hundar i 5kgs-klassen, vet inte om det är skillnad med större raser.

Självklart är det skillnad mot större raser. Ju fler kilo desto större chans att de kommer besväras av ev ledproblem. Det blir också en större belastning vid varje nedhopp eftersom hunden väger mycket mer.

Självklart är det så, men hur mycket belastning som "krävs" är ju inte helt lätt att lista ut... Det är ju troligen inte direkt proportionerligt utifrån vikten, ledytorna är ju större hos en större hund, men de är ju inte så stora att belastningen per yta blir samma för stor och liten hund... Hmm, det här borde det ju finnas forskning på.... Får ägna mig åt lite googling framöver :)

Jadu, å avancerat har jag inte funderat över. Själv nöjer jag mig med att konstatera att jag måste hindra onödig belastning ;)

Jag räknade med att när valpen var stor nog att klara att ta sig upp i sängen, borde den också klara att ta sig ner på egen hand.

Samma här.

Sedan går jag utöver det lite på hur hunden rör sig när den är lös ute. Om den lös, vid lek, gör megagigant-hopp stup i kvarten och springer runt helt otroligt mycket, ja då lär det inte vara minsta fara vid att lugnt låta den gå ner för några trappsteg osv.

Jag är inte heller jättenojjig med sånt där. Visst ska man inte motionera hundarna när de är små så att de får förslitningsskador osv, men samtidigt måste de ju få röra sig, hoppa osv för att bygga muskler och lära sig kroppskontroll. Tyvärr har jag sett många som nästintill lindat in sin hund i bomull och vips när hunden fyller 1år, ja då får den genast hänga med på rejäla långpromenader, cykelturer, hoppa hejvilt osv. De hundarna verkar inte hålla sådär jättebra...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 244
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 960
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka