Att låta hästar vara hästar

Sv: Att låta hästar vara hästar

Fast nu är det ju inte ett täcke som styr vinterpälsen, utan avtagande av ljus (dagsljuset) först och främst.

Det är ljuset som bestämmer när viterpälsen ska komma och när de ska tappa den! Men självklart är det täcket som "bestämmer hur" mkt päls dom får...

Äntligen någon som också låter hästen vara häst.

Personligen tycker jag att det "pjallas" för mycket med våra hästar.

Ang. täcke, visst jag har också lagt täcke på min pålle när jag te.x tar ut honom i hagen under tiden jag mockar för att efteråt rida. Och jag förstår absolut dom som lägger täcke på en svettig häst som ska ut när det är lite kyligare.

men jag har ju även sett hästar som går med täcke heta sommar dagar bara för att ägaren inte orkar borsta en skitig häst.
(nu räknas inte islänningar med soleksem)

Hästar ska ha det rent och snyggt, ordentligt med mat, bli ompysslade och ha sällskap. Då mår dom kanon....

Jisses, Huruvida hästen får vara häst eller ej sitter inte i om den har täcke på sig eller ej. Får hästen utlopp för sitt naturliga beteende och har möjlighet att gå, äta och vila på stora ytor är den oftast nöjd. Varför gå och ondgöra sig över hur andra sköter sina hästar? Så länge det inte handlar om djurplågeri kan man sköta sitt...är det uppenbart att hästen far illa ska det anmälas...inte gnällas på Buke:cool:

När jag skrev just russ, shettisar och islandshästar så tog jag ju upp dom med anledningen att dom är tuffa saser som klarar av i stort sett vilket skitväder som helst...ta dom ädlare raserna som inte ursprungligen kommer från en vind/väderpinad ö i norr, ex. arabiska fullblod, dom har inte alls lika lätt att sätta päls. Jag menade ju inte att alla hästägare ska sluta täcka sina hästar men det behöver ju inte heller gå till överdrift...

Har då en arab med tunn päls som har täcke på sig (han har en liten garderob :smirk: och jag väljer täcke enl väder) och en russ med tjock päls som ibland har täcke på sig. Skälet till att täcket åker på russen är att när det snöar/regnar mycket så blir han så himla blöt, sen kommer han in i stallet där det kan vara lite råkallt och jag tycker inte han ska behöva stå där och vara dyblöt, han har ju inte samma möjlighet att äta konstant, röra på sig, och hålla sig i närheten av andra hästar för att värma sig som han skulle ha om han var vildhäst.

Så han får på sig regntäcket vid såna tillfällen. Vid kallt och torrt har han inget täcke.

Så jag tycker också du generaliserar, vi är inte korkade alla vi andra som täcker, vi tycker inte att våra hästar/ponnysar är barbiedockor, ibland har vi tänkt efter och bestämt (rätt eller fel) att det är bäst att göra på ett visst sätt.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 334
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 036
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka