Att låta hästar vara hästar

S

Solare

Jag blir så upprörd så nu måste jag få skriva av mig lite.
Jag har ett varmblod som går på lösdrift året runt, har aldrig täcke på sig, rids sparsamt på vintern för att inte bli svettig eftersom hon har så mycket päls och som sagt går utan täcke. Hade henne inackorderad på en ridskola förut men där blev hon ett riktigt nervvrak pga all stress och spring och hästar och folk överallt. Nu mår hon super och är jättelugn och glad. Försöker med andra ord se till så att hon får leva så naturligt som möjligt utan alla tillbehör och uppvärmda stall m.m

Nu till det som gör mig upprörd; Att tävlingshästar rakas och går med täcke i princip året om har jag full förståelse för men när jag ser shettisar, russ och islandshästar, alltså riktiga urtyper som tål i stort sett vilket väder som helst gå med tjocka fodrade vintertäcken, fastän dom har lika mycket päls som en myskoxe blir jag så förbannad. Varför kan man inte låta hästar vara hästar, varför går man och köper täcken till en fullpälsad shettis??? Är det för att det ser gulligt ut när den står och svettas i hagen med sitt lilla rosa täcke med hjärtan på???

Hästar är helt underbara djur och jag älskar min häst över allt annat men det gör dom inte till leksaker, vill man han nånting att klä i gulliga prylar...köp en Barbiedocka!!!

Behöver hästen ha täcke för att den inte sätter ordentligt med päls eller för att den rakas pga hård träning, ok. Men alla lurviga ponnies runt om i landet skulle säkert må bättre av att få springa runt så som Gud skapade dom. Låt hästar vara hästar :bow:

Sv: Att låta hästar vara hästar

Behöver hästen ha täcke för att den inte sätter ordentligt med päls eller för att den rakas pga hård träning, ok. Men alla lurviga ponnies runt om i landet skulle säkert må bättre av att få springa runt så som Gud skapade dom. Låt hästar vara hästar :bow:

Många av oss som har täcken på hästarna har det för att dom inte ska få någon vinterpäls. Och detta för att vi vill få dom torra fort efter träning så att dom inte behöver stå inne flera timmar och torka.

håller med dig ang shettisar...

vad gäller det andra så finns det många som vill rida o träna på vinter o då är täcken nödvändigt...

Som jag skrev, om hästen tränas är det fullt förståeligt. Skulle vara vidrigt om hästkraken fick gå ut i kylan svettig. Tänker mest på när dom släpps ut på morgonen och bara ska gå ute hela dagen tills det är dags att tas in och ridas/köras...

Fast nu är det ju inte ett täcke som styr vinterpälsen, utan avtagande av ljus (dagsljuset) först och främst.

varför går man och köper täcken till en fullpälsad shettis??? Är det för att det ser gulligt ut när den står och svettas i hagen med sitt lilla rosa täcke med hjärtan på???
Men alla lurviga ponnies runt om i landet skulle säkert må bättre av att få springa runt så som Gud skapade dom. Låt hästar vara hästar :bow:[/QUOTE
]

Hästar nyttjas numera mest som sällskapsdjur/sportdjur o leksaker (liksom våra hundar som ikläds div onödiga plagg).
o då får de lära sig att stå ut med både det ena och det andra liksom de har fått göra i alla tider som människans följeslagare, i krig o fred, i rikedom som herrskapshästar o i fattidom som arbetshästar.

Barn gör som vuxna, vuxna täckar sina hästar o då vill barnen göra likadant. Föräldrar vill ge sina barn det bästa bl a täcken till ponnyn, gärna rosafärgat. Barn gillar att pyssla med sina ponnyer och det får shettisarna stå ut med - de hade det sämre när de jobbade i gruvorna o aldrig såg dagljus.

Trist kanske men det upprör mig inte så mycket.

Går kanske ifrån ämnet lite, men vill bara berätta.
Vi skulle ut och träna våran mini shettis (håller på att köra in henne)
Då började det regna lite och jag lite fjantig! ville inte att hon skulle bli blöt medas vi mocka och greja med andra hästen.
Så jag tänkta vara lite smart och lägga på henne stora hästens gamla regn-ländtäcke, med en gjord om magen.
Hahaha, det var inte uppskattat... hon for runt som en gnu. klia sig och blev helt galen, kastade sig upp och ner.:bump:

Hon fick av sig täcket inom ca: 30 sek!!
Jag gav upp och hon fick tömköras lite blöt och oborstad, men var lika glad för det!
Nu behöver hon inte utsättas för det vidriga täcket igen!:idea:

Fast nu är det ju inte ett täcke som styr vinterpälsen, utan avtagande av ljus (dagsljuset) först och främst.

Jag vet att det sägs vara så, men VARFÖR får då min täckade, klippta häst jättesnabbt tjock päls på halen, magen och baksidan av låtan, när resten av kroppens päls knappt växer alls?! :confused: :D

Jag vet att det spelar in men dom hästar vi har som är i träning
är täckade och har ingen vinterpäls dom som inte tränas går otäckade och har massor med päls. Så nog sätter dom den päls dom behöver.

Ett grann stall till mig har en shettis som de täckar och det gör de för att hon annars får så mycket päls att den aldrig torkar om den blir blöt (t.ex regn) att hennes päls möglar.

Möglande päls?? :confused:

Däremot vet jag hästar som fått svamp av att bli för varma och svettiga i täcken, men inte tvärtom!

Jag har täcke på min shettis för jag tycker det är tråkigt att ta in en blöt häst varje dag. Det har ju regnat nästan hela vinten. Det tar år innan han torkar. :(

Näpp. Det var mögel i pälsen men jag har sett hästar med svamp med det kan de ju få både med och utan täcke.

Däremot vet jag hästar som fått svamp av att bli för varma och svettiga i täcken, men inte tvärtom!

möglar gör det förmodligen inte, men min ena shettis fick svamp när hon va 1 1/2 år trots att hon inte hade täcke (eller just därför). pälsen va såpass tjock och tät så när den blev blöt så torkade hon inte på sin lösdrift (lite svårt att tvinga henne att stå inne då porten jämt va öppen till ligghallen) :smirk: utan fick just svamp, och därför behövde helklippas och täckas därefter :smirk:

så visst finns det anledningar utan att det behöver vara att det är "gulligt". min vänninas shettis hade cushings och led av svettningar om hon inte klipptes (helt på veterinärens inrådan) hon behövde givetvis då täcke (med fleccefoder som transporterade bort svett/fukt från hästen) då höll hon sig torr OCH frisk.

sedan -VAD SÄGER ATT INTE SHETTISAR/LURVIGA PONNYS ARBETAR ? och då inte blir extra svettiga pga. lång/tjock päls ? (vad jag vet så körs många shettisar och andra "lurviga" ponnys rätt hårt)

eller det kanske är som med en bekants kallblod (bruksnordis) med mycket/tjock päls som hade behövt täckas pga. att den hade ett väldigt känsligt bakparti och väldigt lätt fick korsförlamning. men täcke det fick den inte för nordsvenskar behöver inga täcken, dom är sååå tåliga. nu är den iallafall död. (red på den gjordes inte heller mer än 3 ggr/år)

Senast ändrad av en moderator:

håller med dig ang shettisar...

vad gäller det andra så finns det många som vill rida o träna på vinter o då är täcken nödvändigt...

Vadå shettisar, dom kanske tränas på vintern också och inte mår bra av att gå ut blöta i hagen efter träning utan täcke.:mad: En av mina shettisar har en sån päls som aldrig hinner torka, hon är rakad och går alltid med täcke nu när det är kallt (ute).

Skulle gissa på att dom flesta som faktiskt har täcken på sina hästar har de bara för att "alla" har de, man ser ju inget annat! Man blir helt enkelt lärd till att hästar é "små" barbiedockor som inte klarar sej utan täcken å måste ha så mkt prylar som möjligt, å absolut så mkt onödig skit som de bara é möjligt vid ridning!:(

Inte för att jag é mkt bättre, min häst é halft barbieponny å har för de mesta täcken på sej, iaf när de blåser å regnar... Men jag håller mej iaf (för de mesta:angel: ) till 1 täcke å försöker ha så lite saker på ponnyn som möjligt vid ridning...
Skulle verkligen önska att jag hade tid att stå å vänta medan ponnysen torkade så att han skulle kunna gå utan täcken!!

Jag vet att det sägs vara så, men VARFÖR får då min täckade, klippta häst jättesnabbt tjock päls på halen, magen och baksidan av låtan, när resten av kroppens päls knappt växer alls?! :confused: :D

Täcket täcker ju inte där:idea:

Men vad du generaliserar. Som flera innan har skrivit kan ju dina exempel shettisar och russ gå i hårdträning även de. "Min" ridklubbs fem shettisar och tre russ skulle aldrig palla med att gå lektioner om de inte var helklippta (och följaktligen går med täcke utomhus). Samtidigt går min kompis halvblod-/fullblodskorsning ute större delen av dygnet, utan täcke, eftersom den har gott om päls och nästan aldrig arbetar sig svettig. Jag tror nog att merparten av våra hästägare faktiskt går efter eget sunt förnuft gällande klippning och täckesanvändning.

Men vad du generaliserar. Som flera innan har skrivit kan ju dina exempel shettisar och russ gå i hårdträning även de. "Min" ridklubbs fem shettisar och tre russ skulle aldrig palla med att gå lektioner om de inte var helklippta (och följaktligen går med täcke utomhus). Samtidigt går min kompis halvblod-/fullblodskorsning ute större delen av dygnet, utan täcke, eftersom den har gott om päls och nästan aldrig arbetar sig svettig. Jag tror nog att merparten av våra hästägare faktiskt går efter eget sunt förnuft gällande klippning och täckesanvändning.

När jag skrev just russ, shettisar och islandshästar så tog jag ju upp dom med anledningen att dom är tuffa saser som klarar av i stort sett vilket skitväder som helst...ta dom ädlare raserna som inte ursprungligen kommer från en vind/väderpinad ö i norr, ex. arabiska fullblod, dom har inte alls lika lätt att sätta päls. Jag menade ju inte att alla hästägare ska sluta täcka sina hästar men det behöver ju inte heller gå till överdrift...

Och min häst får små sår (Kom inte på vad det hetter) när han är ute mycket vid blött väder men är utan om man täckar honom då han har mycket päls och torkar då inte i mellan.

Kram

Liknande trådar

Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 334
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 036
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka