Att lasta själv

Sv: Att lasta själv

Har en gång för alla lärt hästarna vad de förväntas göra med NH-metod.
Skickar på dem att gå på själva, står inte bakom rumpan när jag sätter fast bommen.
Går fram, binder fast.
Fäller sist upp lämmen bak.
Det hela går väldigt lugnt till.
Ibland longerar jag o använder ledarskapsövningar innan lastning på en häst som inte varit lastad på länge.

Jag går in med hästen, knyter fast, går ut fram, runt och stänger lämmen (har ingen bom). Jag lastar alltid själv när jag åker hemmifrån.

Har inga knasiga hästar som rycker sej.

Men vilken häst som helst kan slita sig och har jag inte bundit hästen innan så kan JAG skada mig väldigt mycket om lämmen och hästen faller över mig.

Skickar in hästen och sätter fast kedjan bakom hästen. När all utrustning är lastad på andra sidan mellanväggen stänger jag bakluckan. Hästen sitter inte fast i transporten När vi ska åka bort kan jag behöva vänta lite innan hästen kliver in i transporten men när vi ska hem går hon alltid villigt in.

kl

När jag lastar själv ( spelar ingen roll HUR snäll hästen är...dom kan t ex bli bitna av broms, getingar eller vadsomhelst, närsomhelst)
Jag tar en longerlina, går in med hästen, går ut genom lilla dörren, går bakom o stänger....SKULLE hästen slänga sig eller gå bakåt innan jag hunnit fram så har jag den i linan iallafall och hinner även in och har hästen under kontroll

Ni som har lättlastade hästar, och som ibland åker iväg med dem själv, utan att ni har någon som hjälper er. Hur gör ni då? Går ni in med hästen, binder fast (vilket låter riskabelt) och sedan går runt och stänger? Eller hur gör ni?

Mamma gör med sitt sto (som hon haft sedan föl, är nu 17): Leder in - mamma går före, låter grimskaftet hänga över bommen, säger till hästen stt stå still (lyssnar mkt bra på stillaaa) och går ut genom den lilla dörren på hö sidan och går bak o fäller upp lämnen (står brett och har ingen bom bakom, vi har ingen platsvägg). Mig veterligen har hästen aldrig backat ut när hon lämnat henne där men jag vet inte hur hon lärde henne det från början (troligen så stod hon still för "stillaa").

Nu ville hon lära min ungponny likadant (står oxå brett utan bom) men jag vägrade. Så de två sista gångerna jag vart med o lastat har vi övat på att skicka in honom själv i transporten o klappat lite medan han stått där tills han är lugn o då fällt upp lämmen. Hänger grimskaftet (tyglarna på bortaplats då jag alltid tränsar/tränsar av i transporten) över halsen och har ett dressyrspö i högerhanden. Går med honom fast bredvid lämmen och vänder mig sedan lite mot honom när jag släpper och smackar på honom/petar med spöet tills han går in. Han är mkt lättpåverkad men gillade inte att gå in själ först. Fjärde försöket (alltså när vi lastade för att åka hem på anra resan) gick han dock in bara på smackning så snart går han nog in med mamma oxå :)

Senast ändrad:

jag lägger grimskaftet över halsen och skickar in hästen, stänger luckan och går sedan fram. blir mörkrädd när jag ser folk som knäpper fast sina hästar och sedan går runt.

min häst lyckades fasta med grimskaftet en gång och det slutade med en häst som låg på rygg och sprattlade i transporten...

På nuvarande häst hade jag (den enda gången jag har lastat honom själv än så länge) longerlina runt frambommen. Jag stod på sidan om hästen, bad honom gå in, stängde bommarna bak och gick fram och satte fast honom.

Hingsten jag red förut gick bra att skicka in med grimskaft över halsen, det kommer nog att fungera på min häst också bara han får veta att det är det han ska göra, han har inte åkt särskilt mycket än.

Jag tycker dock inte om att lasta/åka själv, ifall något skulle hända, så om jag kan har jag alltid med mig någon.

hästar ska inte sitta fast så länge de har öppet bakåt.

hästen kan göra illa sig, orsaka skador på andra o ev.komma ut på en väg o bli påkörd

Senast ändrad:

Vad avundsjuk jag blir på alla lättlastade hästar...har inte ens drömt om att lasta min själv, men det är väl bara till att ta fram transporten och börja öva igen...vi åker VÄLDIGT sällan bort.

hästen kan göra illa sig, orsaka skador på andra o ev.komma ut på en väg o bli påkörd

Och en häst kan inte komma lös om den får lasta "sej själv"??
Den kan väl lika väl kasta sej bakåt då och om du är halvvägs med lämmen eller inte hunnit fästa bommen så är hästen lös...

Hur gör ni när hästen lastas ur, ni som inte har dom fast när det är öppet bak?

Jag gör samma sak som när jag lastar in....släpp loss hästen, ta en longerlina eller väldigt långt grimskaft...gå bak och öppna..gå sen till hästen och backa ut den...OM den skulle gå ur/slänga sig innan jag kommit in till den så har jag longerlinan och alltså tid tillgodo att kontrollera hästen . Den kan inte komma lös...

Och en häst kan inte komma lös om den får lasta "sej själv"??
Den kan väl lika väl kasta sej bakåt då och om du är halvvägs med lämmen eller inte hunnit fästa bommen så är hästen lös...

Hur gör ni när hästen lastas ur, ni som inte har dom fast när det är öppet bak?

Självklart skulle den kunna kasta sig bakåt vid lastningen, men med NH-träning får den också lära sig att den inte ska det. Det kan ju också bli ett beteende annars.

Vid urlastning gör jag lös hästen framme, lägger grimskaften över nacken.

Går sedan runt transporten, öppnar bommen, håller handen på hästens rumpa och säger backa.

Och så backar hästen ut lugnt och stilla, och man plockar upp den i grimskaftet.

Det finns inga garantier för att allt ska funka, men det gör det i stort sett alltid.

Jag gör samma sak som när jag lastar in....släpp loss hästen, ta en longerlina eller väldigt långt grimskaft...gå bak och öppna..gå sen till hästen och backa ut den...OM den skulle gå ur/slänga sig innan jag kommit in till den så har jag longerlinan och alltså tid tillgodo att kontrollera hästen . Den kan inte komma lös...

Ja, longerlina är smart:)
Då är det mindre risk att man tappar hästen.

*KL*

Leder in häst, sätter fast honom i transportgrimskaftet, säger "stilla", går ut längs med mellanväggen, sätter fast bommen och stänger lämmen.

Lastar av genom att öppna lämmen, knäpper loss trasnportgrimskaftet och sätter på det vanliga och lägger över halsen. Säger "stilla", går bak och tar bort bommen, går fram till huvudet och säger "backa".

Hade en gång en häst som var jättsnäll att lasta men en gång när hon gått in började hon gå bakåt och när han/hon som lastade hållde imot kastade hon sig.
Sedan fick vi jätteproblem med att få henne att stanna kvar i transporten hon gick snällt in men kastade sig ut. En dag band vi henne med flera grimskaft så att hon inte skulle kunna ta sig ut, då ryckte hon till en gång och stog sedan snällt. Sen dess har det inte varit några problem att lasta henen och få henne att stå kvar.

Jag åker nästan alltid ensam med mitt sto. Vid lastning går jag fram med henne till transporten, lägger grimskaftet på ryggen på henne och ber henne gå in i transporten genom ett lätt tryck i grimman. Stänger bakom henne och går sedan fram och sätter fast henne varvid jag också kopplar loss grimskaftet och lägger på golvet.

Vid urlastning kopplar jag först loss henne, sätter fast grimskaftet och lägger det på ryggen på henne. Går sedan bak och öppnar lämmen, tar ner bommen och när det är fritt fram ber jag henne komma ut med hjälp av röstkommando. Hon står blick still tills jag säger att hon får gå bakåt.

jag brukar gå in med hästen iom att jag kör utan mellanvägg, binder inte upp hästen, men jag lägger grimskaftet nåt varv runt bommen (drar han så kommer han loss) går sen ut och stänger och därefter binds han fast..
Vid avlastning brukar jag öppna lämmen, gå in och ta loss hästen och sen ta bort bakbommen..

Varför jag inte bara skickar in honom är för att jag inte vill riskera att han kommer på att han kan vända.. hade jag kört med mellanvägg hade det varit det allra smidigaste och snabbaste alternativet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
475
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj