Att lasta själv

Sv: Att lasta själv

Skickar in hästen och säger åt den att stanna där.
Går sedan in och fikar, går ut och stänger baklämmen och åker iväg.

LIA

Kalas :love: Det är målet med min häst.. Eller kanske det är för alla...

Min häst behöver mycket övning! Men jag tror framförallt att det är JAG som behöver övning!

Nu skulle jag nog inte kunna åka med henne själv. Sist vi åkte tog det en halvtimme att lasta, och då gick jag in före henne. Skulle inte våga vare sig binda henne eller stänga bommen utan att nån stod vid hennes huvud. Hon har en tendens att backa så fort det är nåt hon inte gillar... I transporten backar hon FORT! :eek:
Tänkte verkligen ta tag i att bli kompis med transporten så fort det blir lite varmare! :idea:

Vi lastar alltid vår häst helt ensam även om vi är flera som ska åka så att det blir en vana. Man ska kunna åka som vanligt varesig man är själv eller fler.

Går in med hästen, går ut genom framdörren och bak och stänger bommen, går fram och binder fast. Stänger sedan allting i etapper så han inte ska uppfatta att allt bara blir svart så fort han går in.

Alternativt sänder jag in honom, stänger bommen, går fram och binder fast och stänger sedan allt i atapper igen.

Går gärna och fikar eller liknande som LIA innan vi åker.

Senast ändrad av en moderator:

Varför fikar ni inte innan ni lastar?

Så hästen kan stå och känna in sig i transporten innan man åker. Det ska aldrig uppstå problem bara för att man står stilla längre stunder med hästen i transporten och att hästen inte ska koppla ihop lastning med att man omedelbart åker iväg m.m. Brukar låta honom stå minst ett par minuter innan urlastning också.

Det där jag skrev om att gå in och fika var lite på skoj. ;) Fast det har hänt.
Men vi har aldrig brått att stänga (använder inte bakbom eller kedja) lämmen, utan hästen får stå där lös medan vi pysslar med det ena eller andra. Ibland tar vi faktiskt en fika innan vi kommer iväg, men då är lämmen vanligen uppe.

Samma sak när vi lastar av. När lämmen åker ner så står hästen kvar och väntar på att få backsignal.
Jag vill som du inte att hästarna ska se olika moment i transporteringen som signal att göra det ena eller andra, utan dom ska följa signalerna som vi ger dom, precis som i andra situationer. Ingen tycker det är konstigt om en häst står uppbunden och stilla i stallgången eller vid en uppbindningsbom. Varför då inte i en transport?

LIA

då min häst inte vill gå in när man lägger grimskaftet över halsen bara så tar jag en lina å sätter i grimman sen går jag in i släpet å ut genom dörren fram å sen tillbaka till rampen på utsidan så att jag står brevid honom... då går han in utan problem.... sen e de bara å stänga....

Precis så tycker jag med!! Har precis börjat lastträna min unghäst, och jag började med att gå rakt igenom(fronturlastat släp), med en liten godispaus i mitten, och sedan får han stå och bli ompysslad inne i släpet, borstar och så, vill inte att det ska vara konstigare att stå där än i gången, eller bredvid bilen där jag också tränat att låta honom stå (läskig). Senare hoppas jag att jag ska kunna skicka in honom själv, men jag har inte provat det än.

jag går först och när jag kommer till själva rampen så lägger jag grimskaftet runt halsen.
Sen stänger jag och sist knyter jag fast henne

Jag har ett 1 1/2 hästsläp, med en innerdörr istället för kedja el bom bakom. Jag har ett långt rep ( longerlina), går in före hästen ut genom lilla sidodörren och går bakåt och smackar då kliver hon in själv medan jag har kontakt med henne genom repet så om hon börjar backa håller jag emot och säger nej framåt, då brukar hon gå fram. Sen stänger jag innerdörren går fram och sätter fast henne innan jag har upp rampen.
Träna så med ett långt rep sätt ev. transportkrubba med havre , stå bakom på sidan och låt hästen gå in äta, beröm. Säg åt den och backa och gå fram så du ser att den lyder. Men du har ändå repet som säkerhet. Om den får bråttom ut bakåt så släpper du repet och låter de glida med bakåt med hästen och hinner ta tag i det när hästen kommit ut.

Jag leder in och lägger bara grimskaftet genom kroken så de 'tror' att de sitter fast, stänger bakbommen, sedan hela dörren och slutligen sätter fast pålle

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
475
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka