Att "läsa" proppen...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ina79
  • Startdatum Startdatum
I

Ina79

Har flera gånger den senaste tiden fått höra hur viktigt det är att "kunna läsa propparna" (propositionerna, inte urryckarna :p ). Men när man inte har startpoäng så det dräller om det får man ju ta de lopp man kommer med i. :smirk: Nu har ju pållarna lyckats samla på sig lite poäng och plötsligt står man i den delikata situationen att kunna välja loppen lite mer.

Hur väljer ni?

Är det avståndet, prispengarna eller kanske det förväntade(?) motståndet som avgör?
Är det viktigare att ha chans att vinna eller är det bättre med fina placeringspengar?
Går det alltid fortare på de större banorna?

Sv: Att "läsa" proppen...

Jag är inte så insatt men har hört att hästar med senaste start bakåt i tiden har företräde, tex så har en häst som startat för två år sedan företräde före en häst som gjort senaste start för kanske ett år sedan. Undrar om jag har uppfattat korrekt...

Nja, om loppet i fråga är ett sk. P.21-lopp så är det så, att häst med startdatum längst bak i tiden har företräde. I vanliga lopp så är det poängen hästen samlat på sig i den fem senaste starterna som gäller.

Tycker att allt har ett eller annat i spelet...
Allt beror ju lite på hur hästen är.
Jag försöker hålla mig till de mindre banorna och lopp som passar bra på pengarna... Men nu e det ju inte pengarna de springer med ju.
Men tar gärna spårförbehåll om jag har bra med poäng och har en häst som är miss gynnad av vissa spår.

Men av någon anledning är det alltid bättre hästar med i de lopp som mina startar i... vet inte vart de kommer ifrån :angel:

När jag kan välja så väljer jag i ordningen

1.Passande distans

2.Passande startform (auto/volt)

3.Översta intjänade pengar gränsen så nära pålles intjänade det bara går.

4.Högst prissumma.

5. Närmaste bana som uppfyller ovanstående. För mig som bor Granne med Jägersro så är det Halmstad, Åby och Göteborg samt några Danska banor som är ok, allt annat är för långt.

Beror lite på hur hästen är förtillfället... Första starterna efter vila är det bäst om han får gå bakifrån, så då tittar jag efter tilläggslopp.

Tittar också om det är trav i närheten pga att vill ha bästa möjliga kusk. Även lite avgörande för motstånd men jag vill ha bra motstånd... så det blir oftats loppet med högsta prissumman om jag måste välja på 2 samma dag. Sen skriver jag i anmälan att de ska ringa innan dom sätter upp kusk som jag inte listat. (Finns faktiskt en del som aldrig ska få köra åt mig..)

Brukar ta ut en lista från travsport.se på lämpliga lopp för där kan jag ju välja bort kort och auto och sätta på kylskåpet.
Sen har jag "pappersproppen" på toa... många bra ideer har "fötts" därinne.:p

Säger som Sören Nordin:
" Välj bästa möjliga sällskap till dig själv, och sämsta möjliga till din häst." :bow:

Det beror helt på hästen...

För en kan startmetoden vara det absolut viktigaste... :D För en annan kan distansen vara helt avgörande. En som inte reser så bra får hellre gå ut på banan 2 mil bort en i ett mer passande 30 mil bort...

Rent generellt så, har jag en häst som duger så kör vi inte om "kaffe-pengar" (kuskens uttryck :D ).

jag kollar helst på min hemmabana då jag inte är så överförtjust att resa med henne.

försöker tänka att hon ska få lätta lopp. inte högt stängda. hon har gått ut och fått allt för hårda hela förraloppet, även om dom inte verkar på pappret varit så hårda har det körts som dom stulit hästarna och lönar sig ju sällan..

sen säger jag till min arbetsgivare vilka jag tycker är bra och sen anmäler han. visst tycker vi ine samma alltid men men ;)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 609
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 541
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen