Att läsa blup..

polly p

Trådstartare
Ganska korkad:crazy: men hur utläser man blup-index, vad anses bra, medel och rentav dåligt?
Släpar resultat ibland, och hur påverkar det indexet?
Sökte på en släkting till min häst där resultaten var från 07. Vet med säkerhet att hon har starter och placeringar efter det:)..

Sv: Att läsa blup..

BLUP är siffror på ett förväntat avelsvärde.
Det utgår ifrån hästens egna meriter/bedömningar och även dess föräldrars, syskons, släktingars och avkommors, som räknas ihop till ett index på något sätt (som jag inte vet hur)
Att senaste årens tävlingsresultat inte finns med där beror nog främst på att det är ridsportförbundet och asvh inte har någon gemensam databas...

man använder resultat från de hästar som är upp till 18 år
Index 100 är medel bland hästpopulationen i det åldersspannet. Över 100 = över medel, under 100 = under medel

Senast ändrad:

Tack Ameo..
Så om det är mycket "rött" på indexprofilen kan man utgå från att det inte finns så mycket prestationer om man funderar på betäckning etc:).

Pja, man får nog kika lite på vad som ligger bakom de röda siffrorna.
Blup är ett hjälpmedel för ett förväntat avelsvärde, men det är ingen absolut sanning.

Ett konkret exempel som jag brukar visa upp är min kompis sto, som är klar för att höjas till ELIT med god marginal, redan innan hennes egna poäng för sitt A är medräknat. Hon har en lite "omodern" härstamning och förmodligen därför hon har så låga index, men det förväntade avelsvärdet för detta sto stämmer ju inte ett dugg överens med sanningen om vad hon verkligen har lämnat.
Dessutom är det främst hopphästar hon har lämnat, medan indexet indikerar att det borde bli dressyrhästar... Jag har skalat bort allt utom just indexet, för vilket sto det handlar om är egentligen ointressant
nettanblup.gif

Till TS; börja med att läsa infotexterna på blup-sidan så får du veta mycket!
Ang Ameos exempelsto så tycker jag inte det är så låga index. De ligger ju runt medel i allt (ssk med tanke på osäkerheten i stoindex pga färre avkommor än för hingstarna) så det är inte så konstigt att det blir hopp istf gång i fölen.
Sen detta med elitston, en fråga som finns på MÅNGA ställen i trådar här. ELIT pga bra avkommor kan även ett normalbra sto få - om hon har en duktig ägare som matchar med "rätt" hingstar som passar just henne. Men då har uppfödare + hingst bidragit rätt mycket till det goda resultatet! Indexet, det förväntade avelsvärdet, skalar bort såna miljöfaktorer och visar vad stoets egna gener kan förväntas bidra med. Många elitston som är lite till åren har låga index pga detta samt ålder och äldre stam. Ett bra sätt är då att jämföra stoet man är intresserad av med andra lika gamla, då ser man hur hon ligger till i sin årgång.
Ett tips till: läs fliken Avel på nya hemsidan för Unga Uppfödare, www.ungasvh.se. Där finns mycket bra info, hel liten kurs!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka