Sv: Att lära barnen respektera liv.
Jag är uppvuxen med en liknande lösning. Inte fullt ut (tack och lov), men..
Vi hade ju katt, som gick in/ut som den ville. Det här var på tiden då det var p-piller som var alternativet, och dels så skulle det inte funkat med piller då katten kunde vara borta en vecka i sträck, men ffa så var synen på katt att det var ett bruksdjur, en råttjägare. Inget man tog till veterinären, utan blev katten skadad eller sjuk och inte repade sig med 'hemvård' så sköts den.
Hursom, kattan fick ju såklart ungar. Jag och bror fick välja en kattunge var, de övriga kattungarna försvann en efter en innan de öppnat ögonen (nattetid, det var en mindre på morgonen). Att de försvann en efter en var nog både för vår skull och kattens. Jag minns inte hur jag 'såg' på de där försvinnandena som liten, men vet att jag när jag var lite äldre var fullt medveten om att pappa tog ut dem i skogen och sköt dem, och varför (det finns inte hem till alla katter). Jag tyckte inte om det, men kan inte minnas jag var speciellt upprörd heller. Jag visste väl inte mycket annat.
Hursom, kattungen jag och bror valt ut visste vi redan från början inte skulle stanna. Utan när de blev leveransfärdiga fick de nya hem. Jag tyckte ju inte om det heller, fasiken alla barn vill väl ha alla djur, men samma där, inte speciellt upprörd. Tjatade en del om att 'snälla, kan vi inte behålla den, baaaara den'
Fast det gjorde jag om de flesta djur jag kom i kontakt med. Snääälla, bara en kanin, jag looovar att inte be om nåååågra mer djur, bara en kanin? *s*
Så, förutom att kattungen sen städades ut med julstöket, så är det ju lika. Och det har inte påverkat varken min eller min brors syn på värdet av ett liv. Kanske just för att de utvalda kattungarna aldrig togs bort. Minns ett tillfälle där det nya hemmet för en av dem började vela när det närmade sig leverans, och pappa tyckte att 'ja men vad ska jag göra med ungen då tycker ni?' och de tyckte att 'du kan väl skjuta den?' och pappa formligen röt att 'jag skjuter inte en 8 veckors kattunge!'. (Missen fick ett annat jättebra hem så slutet gott)
Men jag är uppvuxen på bondgård med småskalig uppfödning av biffkor. Det var nog lika självklart för mig att man inte kunde ha alla kattungar kvar som att man inte kunde ha alla kossor kvar. Jag och bror brukade ju kela med kalvarna, tämja dem, borsta dem, leda runt dem osv - vi red in någon av dem med. Och alla hade namn. Men det var så självklart att 'nästa höst' så var det slakt (hemslakt dessutom), och sen käkade vi upp Snuttan och Alfred och allt vad vi döpt dem till. Samma sak med grisen och hönsen, det var redan från början så självklart och inget varken konstigt eller skrämmande att de skulle slaktas och ätas upp till slut. Så det kan säkert påverkat synen på att kattungarna inte fick bli vuxna allihop?
Men både bror och jag växte upp med en utmärkt respekt för liv, inklusive djurliv. Ingen av oss skulle ens tänka på att anamma samma koncept dock, så kanske fick vi till och med en större respekt för liv, jag vet inte?
MEN, extremt stor skillnad är ju det att de barnen du beskriver rycker på axlarna åt att deras katt sen försvinner, och det kommer ju en ny. Och DÄR tycker jag de lär barnen bristande respekt för de liv man tagit på sig att ta hand om.
För där var något som var benhårt, de djur jag och bror hade de skulle vi ta hand om. Fanns inget som hette ingen lust/inget roligt/inte tid. Utan hade man tagit på sig att ta hand om ett djur (typ en kanin), ja då gjorde man det. Om man skulle ledsnat på djuret så fick man se till att hitta ett nytt hem åt det och ta ansvar för det hela vägen, inget snack om avliva, absolut inte.