Att lära barnen respektera liv.

Sv: Att lära barnen respektera liv.

Skjuta som i "att ta en pistol o skjuta"? Det är väl ändå inte ens ett lagligt avlivningssätt och är därmed förbjudet enligt svenska djurskyddslagen och kan därmed anmäla dom till djurskyddet.

Jodå, det är helt lagligt för en person som innehar vapenlicens att avliva husdjur med sitt eget vapen, så det är inget brott mot några lagar begångna i detta fall och det finns således inget att anmäla dem för.

I övrigt tycker jag de har en mkt dålig syn på sällskapsdjurshållning. Slit och släng är aldrig ok när det kommer till djur.

Jag och en kompis satt och pratade om kattungar härom dagen.
Hon berättade att när deras katt får ungar får barnen välja en kattunge var, resterande avlivas genast. Sedan har barnen katterna som sina tills det är dags att julstäda, då skjuts dom också. Jag förslog kastrering av kattmamman men det var inte att tänka på. Barnen vill ha sina kattungar varje sommar.
Jag frågade om dom inte blir ledsna när dom skjuts sedan, men du brukar barnen ha ledsnat på dom i alla fall.

Är jag överkänslig som tycker att detta är vansinne? Om vi bortser från katterna och ser till vad dom lär sina barn. Barnen är 6-9 år.

På RIKTIGT?! Är det sant?! HERREGUD! VAd finns det för folk egentligen?! Gud va upprörd jag blev nu....

Allt är redan sagt, men måste få uttrycka min avsky för resonemanget !! Det var väl det dummaste jag hört på länge ! Min mamma jobbar på katthem, och det är fruktansvärt jobbigt att höra det hon har att berätta.... Hur j-vla svårt är det att kastrera och sedan ta hand om det djur man skaffat tills det är "dags" på riktigt ??

Skjuta som i "att ta en pistol o skjuta"? Det är väl ändå inte ens ett lagligt avlivningssätt och är därmed förbjudet enligt svenska djurskyddslagen och kan därmed anmäla dom till djurskyddet.

Helt sjukt att man gör på så sätt, som om djur är något man har i några månader för att sedan avliva innan de ens blivit vuxna nog.

Varför kastrerar de inte honan, billigare för deras skull samt det bästa alternativet.

Vad lär dom ungarna?
"Djur kan man döda hur-som-haver" om man tröttnar på dom eller inte vill ha dom mer.

Som förälder borde man kunna ställa krav:
"Ni får ha en katt, men den får ni ha tills den dör eller tills ni säljer dom, och vi tänker inte döda dom bara för ni tröttnar. Djur är ett ansvar, inget man blir av med bara för man tröttnat."

Det svaret var inte riktat till mig eller? Jag skrev inget om att skjuta katter. :confused:

Lånar knapp och håller med alla. Har vi någonsin varit så enade här förresten?

Jag är uppvuxen ungefär som alexandra_w och van vid att inte alla kattungar kunde vara kvar, de "tog morfar bort". Men de som blev kvar levdesen till se dog av ålder eller olycka.

Ett år hade mormor och morfar en ovanligt söt kalv som vi döpte till Mulle. Jag tror tom han flaskmatades en del. Han blev min och lillebrors bästa kompis en sommar, och sen senare när vi berättade fördagisfröknarna att vi ätit upp Mulle så höll de på att få slag. För oss var det helt normalt! Men då visste vi om de från början och vi åt honom inte för att vi tröttnade på honom.

Fy för att lära barn "slit-och-släng-mentalitet" när det handlar om djur. Kan man polisanmäla? ;)

Hej!!
Jag tycker det är helt vansinne att katterna ska bara skjutas sådär. Barnen får ju en uppfattning av att katternas liv inte spelar någon roll. Det hade varit mycket bättre att kastrera honan istället!! Ursäkta mig men jag blir bara så arg för sådant!!:mad:

Ja, men då brukar det finnas en vettig anledning. Att barnen lär sig att förstå det tycker jag är bra.
Det här handlar om något helt annat i mina ögon.

Tänk på bondbarnen...Där är det naturligt att man tar bort djur...

Den jämförelsen kan du väl inte göra!? :eek:

Att föda upp ett djur, som ska bli mat och slaktas, är ju en helt annan sak än de dårskaperna den här familjen håller på med.

Det är illa nog att de inte kastrerar honan utan avlivar hennes ungar varje år, men det värsta är det faktum att varje år får barnen behålla varsin unge tills den är nästan vuxen och därmed tråkig, och sedan avlivas även dessa. :mad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 230
Senast: ako
·
Övr. Katt Hej! Nu måste ni säga vad ni tycker. Det kanske är jag som är överbeskyddande. Mina moderslösa kattunger växer så det knakar och till 2...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: Sol
·
Övr. Hund I somras övertog jag en hund som nu precis har fyllt 6. Visste redan då att hon inte kunde vara själv men tänkte med gott mod att...
Svar
1
· Visningar
1 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka