Att köra häst som tidigare körts...

C

CeciliaW

Jag rider ett varmblodssto som tidigare har gått på bana fyra år och alltså körts mycket tidigare. Det är dock ett år sen hon kördes sist, och jag undrar hur jag bäst förbereder henne på att köras igen? Har tömkört henne och planerar att göra det ett antal gånger innan jag sätter henne framför vagnen. Har även fått tips om att låta henne dra slanor eller något liknande för att påminna henne om hur det är att ha skaklar vid sidan igen. Är det någon här på körforumet som vill ge tips om andra saker man kan göra för att underlätta när vi väl sätter vagn bakom henne? Tacksam för svar!

Sv: Att köra häst som tidigare körts...

Det verkar ju som om du redan fått bra vägledning! :)

Det är bra att du tömkör, och har idé på att dra slanor.
Dock tror inte jag att det är några problem att sätta henne i vagn/sulky.
Ha bara nån medhjälpare med de första gångerna, och skritta utan att sitta i, gå bakom. (så gjorde vi, bara 2-3 gånger sen va det bara att göra).

Jag vet inte hur bakgrunden till din häst ser ut, men om hon har gått åp travet kan hon ju få tillbaka tävlings instinkten när hon får på sig sele å vagn, och eftersom hon inte blitt körd på så länge, kan det gå undan, så ta det försiktigt. Jag säger inte att hon kör ett räjs på stallplan, men det har hänt att hästar gjort det...

Lycka till!

Cronis skrev:
Ha bara nån medhjälpare med de första gångerna, och skritta utan att sitta i, gå bakom. (så gjorde vi, bara 2-3 gånger sen va det bara att göra).

Jag vet inte hur bakgrunden till din häst ser ut, men om hon har gått åp travet kan hon ju få tillbaka tävlings instinkten när hon får på sig sele å vagn, och eftersom hon inte blitt körd på så länge, kan det gå undan, så ta det försiktigt.

Jo, medhjälpare har jag som ska gå med framme vid hästens huvud första gångerna hon drar vagn. De första turerna blir bara runt byn och endast i skritt, sen utökar jag väl sakta. Jag har fått bort den här tok-traven hon hade tidigare när hon rids, och tänker vara noggrann med att hon INTE får sätta iväg i hundranitti när hon körs. Det handlar ju bara om motionskörning och inga hastighetsrekordsförsök :D Hon har gått på bana i fyra år, men är väldigt lätthanterlig så förhoppningsvis ska det här gå bra också. Vi hoppas kunna köra släde med henne i vinter :)

Härlig inställning! Jag tänkte nästan skriva det där, men i mina ord, men du svarade istället :D

Jag vet inte, men vi hade slaggjord på den sista inkörningen, som vvisserligen va inkörd, men vi visste ju inte hur han va att köra... En idé kanske? Iaf en säkerhets grej.

Hej!

I trav används ganska lätta och tysta sylkys och rockarder, det kan gå riktigt illa om du sätter för en släde, och då om den går över grus!!!

Ni måste köra in hästen på nytt, från början utan att "fuska" som man gärna gör inom trav. Eller rättare sagt det behövs inte mer, alltså man behöver inte lära hästen att en skakel kan slå mot bakbenet, att den måste dra (gäller nästan alltid vid slädkörning)!
Mitt varmblod gick på banan men reagerade ganska mycket genom att bara ha en stor loksele på sig, vilket man bör välja om man ska köra släde!

Ta hjälp av nån som är duktig på att köra in hästar och det kommer säkert att gå bra då hästen varit med om lite förut, men man ska som sagt ta det säkra före det osäkra!

Mvh Lisa

Håller med föregående, tysta lätta vagnar är ngt annat än slanor, släde och oljud. Och det där med att inte låta henne sätta iväg, tänk på att det är ngt hon kanske lärt sig och du drar då åt andra hållet, bäddat för konflikter. Försök ta kontakt med de som kört henne innan, hon kanske är en toka att köra- anledning till att de lade ner att träna henne eller så är hon helt enkelt underbar att köra. :D

Men det är en fördel att köra in henne igen, dels får hon vänja sig vid konstiga saker du hittar på (tex slanor och annat "skrot") och så får du vänja dig hur hon reagerar.

Har "gjort" om några travhästar och olika individer reagerar olika. Så för att vara på säkra sidan råder jag dig att inte gå ut på byn det första du gör utan håll dig i en inhägnad paddock med en medhjälpare på var sida. Även den i övrigt snällaste häst kan bli helt galen när den får på sig alla grejer som "riktig" körning medför. En del reagerar starkt på t ex draglinorna, andra på ljuden. man kan aldrig veta, så vänj gärna hästen vid en sak i taget.

Jag skulle börja köra hästen med utrustning som så mycket som möjligt påminner om den körning hästen varit med om. Om den är körd mycket och haft uppehåll bara i ett år, lär det inte vara några som helst problem. Välj släta vägar med lite trafik, och var beredd på trav så fort du kommer upp i vagnen - är du inte snabb nog kan du bli lämnad på stallbacken och hästen ger sig iväg själv med vagnen! Börja köra på det sätt hästen verkar van och lägg successivt in mer "dressyr" längs vägen med först gångartsbyten sedan tempoväxlingar i gångarterna och sedan slalom där vägen är bredare eller någon volt i ett grustag etc. När hästen är van att dra på ett lydigt, uppmärksamt, förtroendefullt sätt kan man börja byta utrustningar. Dock ska man alltid vara försiktig när man sätter för släpande, skramlande fordon, långt ifrån alla travinkörda hästar accepterar detta. Det bästa är naturligtvis att vänja hästen vid sådana saker, men man gör då detta inte förspännt.

Är hästen körd mkt så är det nog bara att sätta i vagn direkt. Men förmodligen bara om man är van vid att köra travare. Är du inte van så tycker jag att du är inne på precis rätt väg, lugnt och repetion av allt. Kan även vara en fördel att ha med nån som är van att köra travare då det kan vara rätt annorlunda.

Släde lär inte vara något problem. De jag har provat med har traskat på som vanligt. Trav däremot är en annan historia. För att jag ska få mitt vbl att dra ordentligt i traven (med timmerkälke) så måste det vara så mkt snö att ponnyn i samma sits tar till galopp för att komma framåt. Så jag tycker att du ska vänta med släden tills körning med rockard funkar bra.

Btw, jag har inte upplevt några problem med att lägga på loksele. Inte ens på min dam som är av det nervösa och stressiga slaget. Så länge hon fick gå på framåt så funkade allt. Det var när vi kom till sådana saker som att stå still som hon inte ville vara med. Det har dock efter mycket om och men börjat funka.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 983
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka