Att köpa hopphäst utomlands

VelvetQ99

Trådstartare
Vet ej vart jag skulle placera tråden så moderatorn får gärna flytta den om den ligger fel.

Mor och jag funderar eventuellt på att köpa en till häst, och då utomlands, tex Tyskland, Belgien mm. Med hopp om att få lite mer för pengarna. Vi har dock inga större erfarenheter av det, importerade en 2-åring från Tyskland i sommras, men vi åkte då aldrig ner och kollade, utan fick filmer.

Men nu tänkte vi köpa en lite äldra stjärna, mellan 5-10 år. Så då måste jag såklart ner och provrida. Vad jag sett så finns det lite bukemänniskor som varit utomlands och köpt häst. Hur mycket skiljer priserna? Någon som har hemsidor till större företag där man kan åka ner en långhelg och provrida så många hästar som möjligt?

De som är lite mer kunniga inom detta får gärna skriva sina egna erfarenheter, posetivt vs. negativt. :bump:

Sv: Att köpa hopphäst utomlands

Jag tycker att du ska ta kontakt med någon som har mycket kontakter i utlandet när det handlar om hästköp, jag vet ett par som är riktigt bra som är bosatta i östergötland. Gå in på deras hemsida och kolla efter mer information www.sporthorses.se

Dom är verkligen grymma och har hjälpt till att förmedla många hästar både från och till Sverige

Jag har varit i både Holland och Tjeckien.
Själv tycker jag man fick mycket mer häst för pengarna i Cz, kan ju bero på att "hästhandel" inte är så stort där ännu.

Själv har jag kontakter i båda länderna och åker ner över ca 2 -3dagar. Åker runt till olika stället och kollar sammanlagt på allt ifrån 12-24 hästar.
Ofta har stallarna mer än 1 häst tillsalu och självklart hinner man inte rida alla dessa. Jag gör så att jag kollar på dem i stallet först (temprament, exteriör m.m) sen har jag fått kolla på dem jag vill, först under testryttare och sen om jag tycker om vad jag ser så provar jag själv.

Mycket nöjd med mina hästar och har fått mycket häst för pengarna:bow:

Jag var över till Tyskland och köpte min 7-åring. Jag åkte då med en tjej som förmedlar en hel del hästar ifrån Tyskland, vi var där i tre dagar och provred 15 hästar. Största fördelen med att åka över där är att man får mer häst för pengarna, man kan provrida flera på samma gång och dom vi köpte av var i alla fall väldigt seriösa. Alla typer av hästar finns, hästar som har kommit till sverige genom min kontakt har varit allt ifrån hobbyhästar till elithästar.

Nackdelar som jag kan se det är att det är svårt att tvista om något skulle gå fel, det är lite svårare att kolla upp hur hästen är på tävling (köper man en häst på högre nivå har ju ofta någon man känner sett den på tävling, alt. kan man åka och kolla) samt att hästarna ofta är hårt tagna.

Men på det stora hela överväger det positiva helt klart det negativa. Jag är supernöjd med min häst och skulle jag köpa en till skulle jag åka till tyskland igen.

(om du vill kan jag pm:a namn och nummer till min kontakt)

du kan alltid PM mig, så ger jag dig ett bra nummer... *host host* en som bor *host* i Schweiz och har tid, erfarenhet och känner ALLA...:angel:
(the boss alltså)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 704
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama