Sv: Att köpa gård...
Vi har haft sommarbete "i alla år" på beten som motsvarat ungefär ½ ha per häst - och ofta har hästarna inte kunnat hålla efter betena ändå. Alltid klöverbeten. Men då är det ju egentligen åkrar som ska tas skörd på, så de sköts som sådana. Förra året togs en förstaskörd i beteshagen innan vi släppte ner dem, just för att vi inte skulle flytta hem dem förrän relativt sent (i mitten på juni).
Hade tex 2 fölston med föl plus 2 hästar till på ett drygt 3 ha bete häromåret, de lyckades inte hålla efter betet då och hästarna var alla (utom ena fölstoet) runda och goa hela sommaren. Hästarna är ju lite selektiva också, växer klövern bra så äter de bara den - det höga gräset lämnas tills det är så högt att de inte längre ens vill ha det om det blir knapert med klövern.
Det hänger på vilken mark man har och hur den sköts tror jag... Samt såklart hur sommaren blir, för torra somrar är inte bra, för blöta är ju inte så kul heller. Bäst är ju lagom regn och lagom sol.
Men jag har förstått när jag åkt runt att så bra sommarbeten som vi alltid haft - det brukar hästfolk i allmänhet inte ha. De som haft häst hos oss har yttrat samma genom åren. Lite för bra brukar det ju vara för oss som haft lättfödda hästar som kanske inte jobbats så himla hårt ( = hästarna ser ut som tunnor i slutet av sommaren...), men det är ju bra när vi haft fölston.