Att köpa gård...

Sv: Att köpa gård...

Jag blev lite nyfiken nu eftersom ni letar gård och håller till i södra skåne. Jag och min sambo letar också för fullt i södra skåne men det är inte lätt.

Har ni hittat något speciellt ännu? Jag tycker det är väldigt svårt.

Senast ändrad:

I bördiga Österbotten... Men det krävs förstås att hagarna läggs om hyfsat ofta också och att det är annat på marken än hästhage år ut och år in. Vi har till och med haft problem något år med för mycket gräs ändå, hästarna hann inte med att beta undan utan vi fick slå även i den hage de betade.

Men vi har hästarna inne om nätterna även om somrarna! Och även inne om dagarna när det är riktigt varmt och de dagar när det är för mycket bromsar i farten, så det blir ju inte lika trampat/nött som om dom gick där dygnet runt förstås! Men smällfeta hästar blir det likväl...

När vi letade gård så sa vi att under 5 ha köper vi inte. Då har vi fem egna hästar och ville ha rejäla hagar (både vinter & sommar) samt bygga en ridbana. Fick tag på en gård med mycket mer mark än så, 23 ha (men då är hälften skog). Det är guld värt att ha rejält med mark så man aldrig är kort om hagar.

Vi har haft sommarbete "i alla år" på beten som motsvarat ungefär ½ ha per häst - och ofta har hästarna inte kunnat hålla efter betena ändå. Alltid klöverbeten. Men då är det ju egentligen åkrar som ska tas skörd på, så de sköts som sådana. Förra året togs en förstaskörd i beteshagen innan vi släppte ner dem, just för att vi inte skulle flytta hem dem förrän relativt sent (i mitten på juni).
Hade tex 2 fölston med föl plus 2 hästar till på ett drygt 3 ha bete häromåret, de lyckades inte hålla efter betet då och hästarna var alla (utom ena fölstoet) runda och goa hela sommaren. Hästarna är ju lite selektiva också, växer klövern bra så äter de bara den - det höga gräset lämnas tills det är så högt att de inte längre ens vill ha det om det blir knapert med klövern.

Det hänger på vilken mark man har och hur den sköts tror jag... Samt såklart hur sommaren blir, för torra somrar är inte bra, för blöta är ju inte så kul heller. Bäst är ju lagom regn och lagom sol.
Men jag har förstått när jag åkt runt att så bra sommarbeten som vi alltid haft - det brukar hästfolk i allmänhet inte ha. De som haft häst hos oss har yttrat samma genom åren. Lite för bra brukar det ju vara för oss som haft lättfödda hästar som kanske inte jobbats så himla hårt ( = hästarna ser ut som tunnor i slutet av sommaren...), men det är ju bra när vi haft fölston.

(men hade jag fått välja hade jag GÄRNA haft lika kraftiga beten, men med tex större möjlighet att hägna in mycket skog också - sommartid verkar våra hästar gärna beta lika mycket "i skogen" som på åkrarna, artrikedom verkar vara uppskattat. Drömmen hade ju varit hagar med kanske 2-3 ha åker men runt 5 ha "skogsbete")

Jag tycker faktiskt det fungerar bäst att ha hästarna på magra beten. Då kan hästarna ha större ytor och de blir inte för feta lika lätt.

I bördiga Österbotten...
Aaaa...då förstår jag, betessäsongen är väl bara en månad där uppe..... :cool: Här nere är den 7 månader :d

TomasN> Håller med, mycket och magert hade varit bättre men nu sitter man med rena dynamiten och får ta det lite varligt trots att jag inte sår gödning :crazy: Nä >100ha magert hade varit bättre :d

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Det känns lite bakvänt numera faktiskt. EU-ersättningar gör att den marken som alltid ansetts vara den sämsta på gården nu är den mest lönsamma. :smirk:

Rolle skrev:
Aaaa...då förstår jag, betessäsongen är väl bara en månad där uppe..... :cool: Här nere är den 7 månader :d

Typ ja :rofl: Från början av maj kan det börja spira upp några gröna strån men betet är inte i full gång innan början på juni. Sen blir det ju senhöst i september. Höbärgning här sker aldrig innan början av juli.

Min gård ligger i Skåne, och har 9 ha mark. Alldeles lagom.

Fast det är ju norra Skåne, förstås...

En sak som vi lärde oss när vi köpte gård är att marken är absolut viktigast om man vill ha hästarna hemma. En byggnad kan man alltid bygga om, bygga till eller till och med bygga nytt, men det kan vara väldigt svårt och dyrt (t ex. pga avstyckningskostnader) att köpa till mark senare. Att arrendera mark kan vara lite vanskligt, speciellt om man är beroende av den marken man arrendera. Du kan ju inte räkna med att du får fortsätta arrenderar om det blir nya ägare t ex.

Jag håller med föregående inlägg. Mark är det absolut viktigaste när man ska ha hästar. Vi har 10 HA och 4 hästar. Det är bättre att arrendera ut mark än att försöka arrendera. Jag har ridhus, ridbana, grushagar, små hagar, stora hagar och sommarhagar. Man kan aldrig ha för många hagar. Ibland måste det ju sås om och ibland måste marken vila. Om du någonsin ska försöka sälja din gård så får du inte många intresserade om du bara har 1HA.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 513
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka