Att köpa gård...

MiaMaria

Trådstartare
Vi letar gård för fullt och har nu hittat ett ställe som eventuellt skulle passa oss. Trots att mycket med detta ställe är perfekt så tycker jag att där ingår för lite mark. Drygt 1 hektar totalt. Då tänker jag att jag måste bygga ridbana och så går lite åt till trädgård...

Vad säger ni som köpt gård, hur mycket mark är den absoluta minigränsen för att ha två halvblod och en ponny?

Jag har min häst inhyrd på ett ställe nu där jag tycker att hagarna är på tok för små, och jag vill verkligen undvika det om jag köper eget.

Sv: Att köpa gård...

Mja, en hektar låter ju inte särskilt mycket. Det är ju bara 100 gånger 100 meter när man tänker efter... Personligen skulle jag väl vilja säga en hektar per häst ger lite mer att röra sig med. Då kan man ju ha olika hagar för olika årstider också.

Det kanske finns möjlighet för dig att arrendera lite mark?

För beten brukar rekommenderas MINST 2 tunnland per häst (hälften för ponny).

Jag tycker personligen att 1 hektar är väldigt lite, men jag har som mål att kunna ta eget grovfoder och ha en vettig betesskiftning den dagen jag sätter mig med gård och hästar hemma. Till det vill jag gärna ha en rejäl paddock och kanske ett ridhus. Saker som är svåra att få till om man måste börja snåla med marken...

Om man skall ha beteshagar räcker det inte långt. Bara en ridbana går ju på 800 kvm (20x40 m) och så vill man ju ha lite gräsmatta kring huset också och inte bara leriga hagar.

Beteshagar bör man så om ibland för att ha betesgräs och inte bara ogräs i dem också och då har man ingen användning av dem på 1-2 somrar medans gräset växer upp och rotar sig och då skall ju hästarna gå någon annanstans den tiden.

Stora hästar trampar sönder rejält. Vi har två stora hästar och en ponny. Vinterhagen är på ½ ha och den blir fort en ler-öken (förutom där det är dränerat och sandat). Som hästägare kan man inte få för mycket mark :) Men å andra sidan så finns det ju inte hus med mark att köpas heller så man kan ju drömma men i verkligheten måste man kompromissa. Lämpliga objekt till rimliga pris växer ju inte på trän direkt.

Grannen har ca 1 ha mark och 7-hästars stall. Står där nu 2 hästar och en ponny. Och en ridbana. Hagarna är rätt små men välskötta så det finns gräs till sommaren. Under vintern går hästarna i frimärkshagar för att inte trampa sönder resten av marken. Det funkar!

En gammal bekant har två travhästar och ca 1 ha mark, han tar dessutom stor del eget grovfoder på sin mark. Så mycket beror det nog på hur marken ser ut och hur huset är beläget och hur stor vinterhage man har, för den slits.

1 hektar/häst har jag oxå hört.
Det beror ju helt på vad du prioriterar. Om du vill att hästarna ska ha stora hagar (och där du kan växla hagar för att undvika för mkt parasiter, knöggliga hagar som fryser osv)
Eller om du tkr det är ok att hästarna går i mindre hagar.

Jag skulle föredra stora hagar! Det är aldrig fel om man dessutom har mark så man har möjlighet att ta eget hö, eller kan du ju alltid låta ett par extra hästar beta på sommaren om man har för mkt mark.

Men visst, hittar man absoluta drömgården fast där inte är så mkt mark så kanske ändå fördelarna väger upp.
Smidigt om man kan arrendera mark, men det är ju tyvärr inget man kan "förlita" sig på. Det kan man kanske göra några år, om stället säljs så kanske nya ägaren vill ha marken själv.

Vad säger ni som köpt gård, hur mycket mark är den absoluta minigränsen för att ha två halvblod och en ponny?

För hästarnas skull...
...bra, tålig och bördig mark minimum 3 ha. Stall kan man bygga inte mark. Tro inte om någon säger att du kan arrendera, lika stor chans att vinna högvinst på Bingolotto ;) Bönderna skriker om varenda m2 :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

När jag hade eget stall så hade jag 1 ha till en stor häst och en a ponny, marken räckte bra till vinter hagar men sommarbete räckte det ju inte till. Om man skulle dessutom anlägga en ridbana så hade det vart på tok för litet bara för vinterhagar. Det blir snabbt upptrampat.
Om jag ngnsin ska skaffa gård igen så ska det minst vara 5 ha till samma antal hästar så att det räcker ordentligt för ngn gång i balnd så behöver marken vila oxå.
Det finns inga möjligheter att arrendera mark runt omkring?

Tack för alla svar!

Jo, jag skulle också önska att vi kunde få tag på en gård med mer mark än 1 hektar. Vi bor i Skåne och här är det svååårt med gårdar som inte är stora lantbruk, men ändå har lite mark. Den mesta marken odlas ju och, som någon sa, bönderna släpper inte gärna till på den mark de har.

Och visst kan man bygga stall, men det är inte lättare att hitta gård med några hektar som inte har stall. De flesta gårdar har stall eller åtminstone en byggnad som kan inredas till stall. Det är just marken som är problemet. Ofta säljs gårdar med stall med flera boxar som bara har några tunnland till mark.

Det är förståss också en ekonomisk fråga. Hade vi kunnat bo i Småland eller Blekinge tex. där marken är billigare kunde vi säkert hitta en gård med betydligt mer mark till vettiga pengar. I Skåne är det inte lätt, eftersom marken är hutlöst dyr.

Där jag har min häst nu har de 5 halvblod på mindre än 2 hektar (de har haft fler hästar tidigare). Jag tycker att det är för lite, men det är så de flesta har det här nere. Det är inget ovanligt alls. Tyvärr.

Kan du inte kopa ren mark, skaffa byggnadslov och bygga bade hus och stall pa den marken??
Att bygga hus kan vara lite omstandigt, men det ar roligt ocksa. Och i manga fall blir det billigare an att kopa ett hus som redan finns, speciellt i omraden som ar populara.
Vad finns det for mark till salu? Det maste ju finnas nagon som saljer av lite av sin mark, kanske 3-5 hektar.

Jag vill inte ha gård med under 2 ha/häst. Var och kollade ett ställe nyss med bara tre ha och det blev ju inte ens en rejält vinterhage om man vill undvika att det blir söndertrampat. :p

Rolle skrev:
Bönderna skriker om varenda m2 :eek:
Mina grannar är nog Sveriges enda undantag! Till mitt ställe finns bara ca 1/2 hektar mark som dessutom är trädgård (typ park) men inte så länge till om jag får bestämma!

Av den ena grannen "lånar" jag mark till min ca 1 hektar stora vinterhage. Av min andra granne hyr jag sommarbete samt att jag har min ridbana på hans mark. Hyra för sommarbete 300 kr/häst, hyra av marken för ridbanan = gräsklippning av marken runtom, ca 30 minuters arbete i veckan sommartid som jag gör när jag ändå ska sladda banan. Den gräsmattan använder jag även för ridning/körning. Däremot vill tyvärr ingen av dem sälja mark till mig!
//marti

Vi har 1,5 hektar, det mesta av det, kanske ca 1 ha går åt till vinterhage & mina 2 hästar har mycket plats att springa på. Det blir inte lerigt, jag tror att det beror mycket på hur marken är. Dvs hästar gillar ju när det finns lite av varje, öppen täkt, skog, vatten etc..
Om man har hästar som ska gå på bete kan man ju faktiskt skicka iväg dom på sommarbete istället för att ha det på sin egen mark..
& hö & havre finns det ju såna som livnär sej på att sälja..

Alla gamla hästgårdar är väl avstyckade bondgårdar.
Och med priser i skåne upp till 200000 per hektar så kanske ni förstår varför de inte behåller så mycket till gården.

Rolle skrev:
Bönderna skriker om varenda m2 :eek:

Hm i skåne kanske, här i småland skriker markägare snarare efter folk som VILL använda deras mark!

Varför bosätter du dig inte i södra småland? :D
jag kör till falsterbo på 2 h, E22 raka spåret!! :banana:

Om man vill att hästarna ska ha gräs att äta hela sommaren typ halva maj, juni, juli, aug åtminstonde så behöver du nog 1 ½ ha per stor häst. Ev 1 ha till ponny om det inte är en shettis bara förstås. Ponny är ju tex en fjording.

Men jag har ca 3½ ha räcker ca 6-7 veckor åt 6 hästar. Sedan får vi stödutfordra resten av sommaren.

Det beror väl mycket på marken och betet också? Vi använder 1 ha till sommarbete, fördelat på två hagar. Då har vi bete till 2 hästar och en ponny från första grässtrået kommer upp tills det fryser. Dessutom för mycket bete så vi tar en höskörd från ena hagen först och släpper dem på återväxten sen, de hinner inte beta undan båda hagarna under försommaren.

Men då har vi hagarna på prima åkermark och varierar var vi har hagarna och lägger om dem ca vart femte år. Göder dem också ibland. Och det växer som... gräs :-)

Rolle skrev:
För hästarnas skull...
...bra, tålig och bördig mark minimum 3 ha. Stall kan man bygga inte mark. Tro inte om någon säger att du kan arrendera, lika stor chans att vinna högvinst på Bingolotto ;) Bönderna skriker om varenda m2 :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Jag tror att saker och ting kan komma att förändras även i Skåne nu. Odlingen blir allt mindre lönsam och EU-stöden står för en stor del av böndernas inkomster. Det finns dock vilkor som säger att marken skall brukas. Så med olönsamm spannmålsodling så vore det ju smart att låta hästägare låna marken, eller hur?

De priser på 200 000kr per hektar som finns bygger inte alls på något brukningsvärde och någon förräntning finns inte. Bönder kommer nog inte gärna att sälja mark framöver heller men de kommer nog att vara mer välvilliga till att hyra ut. Tror jag i alla fall.

Det beror väl mycket på marken och betet också?

Vísst! Undantag finns det alltid. Glömde skriva det för det verkar tydligen väldigt viktigt att skriva det jämt i alla inlägg här på buke.

Vi använder 1 ha till sommarbete, fördelat på två hagar. Då har vi bete till 2 hästar och en ponny från första grässtrået kommer upp tills det fryser. Dessutom för mycket bete så vi tar en höskörd från ena hagen först och släpper dem på återväxten sen, de hinner inte beta undan båda hagarna under försommaren.

Oj, förstår inte hur ni gör då för att det ska räcka. Går dom ute hela nätterna också då? Dygnet runt alltså?

Men då har vi hagarna på prima åkermark och varierar var vi har hagarna och lägger om dem ca vart femte år.

Visst har man mycket ha så kan man göra det. Men nu har vi bara dom ha som jag skrev om. Samma gäller för den som frågade om mark.
Göder dem också ibland. Och det växer som... gräs :-)[/
Det gör vi också, göder alltså en gång per år. Annars kommer det inte upp mycket. ;)

Jag skulle personligen inte köpa en gård med så lite mark, kan bero på att mina hästar går på lösdrift.
Tänk på att det är bra att låta marken vila ibland, hästar har ett enormt marktryck.Då är det bra att ha alternativ.
De gårdarna vi tittar på har minst 10Ha.

/ Nanne :banana:

Vi använder 1 ha till sommarbete, fördelat på två hagar. Då har vi bete till 2 hästar och en ponny från första grässtrået kommer upp tills det fryser. Dessutom för mycket bete så vi tar en höskörd från ena hagen först och släpper dem på återväxten sen, de hinner inte beta undan båda hagarna under försommaren.

Jag håller med gejsa, kan inte förstå hur ni klarar av att både ta hö och hålla bete på 100x100 m = 1 ha åt två hästar och en ponny en hel betessäsong. VAR finns det sånna marker? :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 513
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka