Magiana
Trådstartare
Jag har kämpat hela livet, mot ensamheten, mot ångesten. Något socialt stöd har jag aldrig haft. För ett antal år sedan ville vården förtidspensionera mig. De ansåg att jag var ett hopplöst fall. I mitt intyg till FK stod det att jag var terapiresistent (men jag hade bara fått kbt och inget annat). Men jag kämpade mig upp ur det hålet. På egen hand.Jag skrev inte heller fullt arbetsför. Och jag fattar som sagt att du mår dåligt. Och, eftersom det ändå är vad jag uppfattar som poängen med tråden, jag försöker peka på exempel där det har sett mycket illa ut men har rätat upp sig med tiden.
Att du tvingar dig att göra saker är jättebra, skulle jag säga. Och det är jättebra att det är möjligt för dig att göra det.
Det är ju tyvärr så att det är svårt att få tex långvarig samtalsterapi genom den offentliga vården av en lång rad mer eller mindre vettiga anledningar. Och det är så att många tyvärr, med de sätt man kan bedöma sådant på utifrån, har mer akuta och större vårdbehov än du.
Och det är dessutom så att god hälsa i hög grad är en klassfråga även i ett land som Sverige.
Jag ser inte din linje, riktigt? Jag tänker att antingen tar du emot det som vården trots allt kan erbjuda, såsom då en kuratorkontakt. Eller så gör du det inte.
Om du inte gör det, vad kan du göra då?
Det kan ju ta en väldig tid. Det du kan påverka, åtminstone i teorin, är om den tiden så att säga arbetar för dig eller mot dig. Att du gör saker även när det tar emot, är troligen att låta tiden arbeta för dig. Till exempel.
Så jag har ju faktiskt egen erfarenhet av att något som verkar hopplöst ändå löser sig. Men nu är ju batterierna rätt uttömda. Hamnar jag hos kuratorn så kommer jag sannolikt bara sitta där och spy galla över min livssituation och mina föräldrar. Jag är så jävla bitter på dem och önskar att jag aldrig hade blivit född. Ibland undrar jag om jag fått ett bättre liv om jag blivit kvar i fosterhemmet. Nu lever jag bara i onödan.