När jag återinsjuknade i panikångest när jag var 20-nånting så vet jag inte vad för terapi jag fick. Det kändes mest som övertalning. Dessa övertalningsförsök skedde ungefär en gång i månaden och sen fick jag gå i centrum med en "sällskapsdam" från psyk för att bevisa att jag inte behövde vara rädd för att gå i centrum. Effekten blev exakt noll. Sen blev jag lämnad åt mitt öde. Jag fick medicin och sjukskrivning. Några år senare sökte jag hjälp igen. Då fick jag genomgå ett rorchach-test, men någon hjälp fick jag inte. Sjukskrivning och medicin var det jag fick. Efter att ha varit sjukskriven i 5 år så fick jag kbt. Det hjälpte bara tillfälligt när jag ansträngde mig, men så fort jag pressades, d.v.s. jag fick ett hot över mig att inte kunna vara sjukskriven längre, utan bli tvingad till AF, så kom bakslaget. Jag arbetstränade några timmar i veckan vid den tidpunkten men orkade inte fortsätta när bakslaget kom.
Någon mer terapi fick jag inte utan jag fick fortsätta medicinera och min kontaktperson tog ett snack med psyk så jag fick fortsätta vara sjukskriven.
Efter detta så lyckades jag och dåvarande sambon sälja grejer på Tradera, vilket gav pengar så jag kunde köpa Holosync, en meditations-CD. Den var vändningen för mig. Efter ett tag kunde jag åter börja utöka min komfortzon och den här gången gick det lättare än väntat. Jag började arbetsträna igen och det var på ett yogacenter så då började jag också med yoga. Sen hade jag viss hjälp av en självhjälpsbok.
Det var meditation, yoga och boken som fick mig på fötter. Så det vården gav mig (övertalning och kbt) funkade inte alls.
Nej, PTSD är inte konstaterat. Jag tror själv inte att jag har ren PTSD men är inne på att jag eventuellt kan ha C-PTSD. Det är dock en diagnos som inte finns officiellt, då de inte har enats om diagnoskriterierna. Så det är en diagnos jag inte kan få.