Jag - som inte är deprimerad - skulle tolka det som att personen har tilltro till ens förmåga, att man tidigare klarat mycket gör att man har bättre grundförutsättning att klara det här med, särskilt med hjälp. Att det här är något som kommer att gå och få ordning på osv.
Dvs långt från negativt och långt från ”ryck upp dig”.
Om läkaren efter nästa samtal anser att du har ångest, men inte misstänker det beror på underliggande diagnos. Då kommer standardterapi för ångest sannolikt att förslås. Så jag vidhåller att du gör bäst att öppet diskutera dina önskemål och känslor med läkaren. Förutsättningslöst.
Och du måste ärligt ta upp ang jobbet med. Utan sådant som tidigare samtidigt framhållits som gör att du ”inte kan” jobba mindre fast du behöver. Säger man t ex att man knappt klarar jobbet men i nästa andetag att man inte kan vara sjukskriven för man inte har råd blir lätt översättningen att det är jobbigt att jobba men det fungerar bra ändå. Och urholkar de problem men beskrivit.
Jag bemöter varken öppna eller förtäckta suicidhot. Men känner du så bör du kontakta akutpsykiatrin.
Jag kände mig inte välkommen hos kuratorn. Det kändes som om jag inte hade fått en ny tid ens om jag inte hade sagt att jag inte hade pratat klart. Så allt i situation tydde på att jag borde klara allt själv.
Sen får jag lov att rätta dig. Jag har ingen läkarkontakt. Det är en psykolog jag pratar med på psyk.
Jag kan jobba jobba 75% även om min prestation inte är så bra som den borde vara. 100% tänker jag inte ens försöka mer.
Är hon inkompetent pga det? Det känns, igen, som dina förhoppningar på vården är onaturligt stora. Hon kanske är uppbokad så nästa lediga tid är om tre veckor.
Vad skulle läkaren ha gjort tycker du, om du fått komma dit?
Om kuratorn inte har lediga tider att ta hand om en som är rejält risig så är det inte ett alternativ att låta personen fortsätta den nedåtgående spiralen, vilket var vad hon gjorde, utan i stället för att skicka till läkare. Läkaren hade kunnat sjukskriva mig!!!! Jag hade kunnat få medicin tidigare. I stället väntade de med att ge vård tills jag brakade ihop. Första gången jag sökte vård var 10 augusti 2017. Jag blev inte sjukskriven förrän 5 oktober. Och under sjukskrivningen så pressades jag hela tiden att gå upp i arbetstid, även när jag inte klarade min vardag.
Jag är så jävla bitter på hanteringen och att jag aldrig fått en reell chans att tillfriskna.
Du har ganska orealistiska förväntningar på vården många gånger.
Och krav som nog inte går att tillmötesgå alla gånger.
Att utreda orsak till en depression hör nog inte till vanligheterna, generellt sett.
Jag vet inte om det är vanligt eller inte men jag har inte ens fått terapeutisk behandling mot depressionen. Psykologen jag hade förra våren tjatade ju bara om autism. Och så tyckte han att jag skulle ha en förmyndare. Han kom med så många konstiga påståenden och jag blev fan bara knäckt av att gå där.
Är det meningen att depression endast ska behandlas med medicin? Det är mig veterligen inte det bästa sättet (utan bör kombineras med terapi) och jag har ju uppenbarligen inte blivit särskilt frisk utan terapi, bara något mindre sjuk. Som flera i den här tråden påpekade så var terapi avgörande för att de skulle bli friska. Jag har liksom inte fått det! Varför får andra terapi och inte jag????
Orsaken till att jag hade panikångest utreddes inte heller. Så det var ju inte så konstigt att vården inte fungerade då utan jag blev klassad som terapiresistent och skulle förtidspensioneras. Sånt slöseri med resurser och människoliv.