Att jobba som djurskyddsinspektör

Heulwen

Trådstartare
Jag undrar hur man kan gå tillväga för att börja jobba som djurskyddsinspektör, utbildning etc? Har sett att det finns några här som jobbar som det. Jag har hittat denna sida:

http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=1195

Men jag finner ingen info om var utbildningen genomförs. :confused:

Hur gick ni till väga som kom in i branschen? Positiva och negativa saker med yrket?

Tacksam för svar!

/Heulwen

Sv: Att jobba som djurskyddsinspektör

Biologutbildning med fördjupningskurser om minst 10 poäng etologi och 10 poäng zoologi/zoomorfologi/zoosystematik, dock bör tillräcklig yrkesmässig erfarenhet av djurhållning kunna dokumenteras Biologutbildning finns på de flesta större universitet, djurhållningesbiten kan man fixa genom att t ex. jobba som avbytare eller liknande
Djursjukvårdarutbildning SLU i Skara
Husdjursagronomutbildning SLU i Uppsala
Lantmästarutbildning med minst 15 poäng valfria kurser med inriktning djurhållning/djurskydd. SLU i Alnarp (var det väl)
Miljö- och hälsoskyddsutbildning med minst 30 poäng djurhållning/djurskydd. Umeå universitet
Veterinärutbildning SLU i Uppsala
Annan högskole- eller universitetsutbildning med, i förhållande till de grundutbildningar som anges ovan, likvärdig utbildning i djurhållning/djurskydd. Finns också djurskyddsprogrammet på SLU i Skara

Djurskyddsjobbet är i allmänhet roligt, men man måste också tycka den juridiska biten samt administration är roligt. Det är inte bara att gå ut och träffa djur, det är bara en liten del av jobbet. Man måste också gilla människor och tycka att det är en utmaning att få till en bra relation till djurägaren så att förändringar som måste ordnas blir gjorda på snabbast möjliga sätt utan att det blir långdragna processer som går ut över djuren i slutändan. Man måste också vara beredd på att hotfulla situationer kan uppstå och kunna agera utefter dem. Jag trivs oftast väldigt bra, men vissa perioder är arbetet väldigt psykiskt jobbigt, och då har man lust att göra något helt annat. Men får man tillsammans med djurägare till en bra lösning på ett problem och att djurägaren uppskattar ens insats så är det värt 20 hotfulla situationer:D

Jag själv bestämde mig ganska sent i livet att jag ville jobba med djurhållning/rådgivning eller liknande vilket gjorde att jag läste in gymnasieämnena som jag behövde och läste sedan till husdjursagronom. Det bästa och roligaste jag någonsin gjort:rofl:

Jag utbildar mig till miljö och hälsoskydds inspektör (djurskydd ingår) på Lunds univeristet.

Utbildningen består av en kandidat examen och en masters examen, totalt 5 år. Jag har gått 2 år och trivs jätte bra. Fördelen med utbildningen tycker jag är att man kan jobba med det mesta inom miljö hälso och djurskydd, på kommuner eller som konsult. Behörighets kraven är ganska höga, jag fick läsa in full naturvetenskaplig gymnasiekompetens på komvux (hade gått barn och fritids programmet innan), men det underlättar ju när man väl börjat.

Jag går Etologi- och Djurskyddsprogrammet i Skara. 3-årig utbildning där man väljer inriktning sista året (Djurskydd, antrozoologi eller bevarandebiologi). Jag kommer antagligen välja djurskydd :)

Tack för svar alla.

Som det ser ut nu så är egentligen den enda vägen för mig att gå djurvårdarutbildningen i Skara. Jag har ju ändå planer på att studera där.

Tar gärna emot mer svar!

Tack för svar alla.

Som det ser ut nu så är egentligen den enda vägen för mig att gå djurvårdarutbildningen i Skara. Jag har ju ändå planer på att studera där.

Tar gärna emot mer svar!
Varför ser du det som enda utvägen?

Lånar tråden lite..:angel:

Är lite nyfiken på hur ser arbetsmarknaden ut? Nån som vet...?
Jag är nämligen också intresserad av att läsa till miljö/djurskyddsinspektör men man blir ju lite fundersam eftersom det inte är ett yrke där det dräller av jobbtillfällen.. :smirk:
För min del skulle det vara aktuellt att börja plugga om ca 3år och då måste jag plugga in en grundutbildning först.
Antar att lastbilschaufför och logistikutbildning inte direkt är utbildning som är meriterande för att komma in..;)

Hur ser lönen ut?
Har ett bra betalt och roligt jobb idag men tycker ändå att det är intressant med miljö och djur...

Tack för lånet.. :)

Jag rekommenderar att du går ett miljö- och hälsoskyddsprogram, det är den lättaste utbildningen för att sedan kunna bli djurskyddsinspektör om du väljer in sådana kurser i programmet. Sen är renodlad djurskyddsinspektör inte jättevanligt, utan kommunerna har miljö- och hälsoskyddsinspektören som även sköter djur-delen då de flesta kommuner inte har ekonomi nog att även ha en djurskyddsinspektör.

Det är iaf så som jag tolkat det och som jag själv även fått som rekommendation när jag gick i de tankarna. Visst finns det andra program att gå och där man också kan bli inspektör, men jag anser att ett program som är relevant för yrket väger tyngst och då är det inte mycket som slår miljö- och hälsoskydd och liknande eftersom det är det man blir, miljö- och hälsoskyddsinspektör.

Du har rätt i att det inte dräller av arbetstillfällen, just till stor del av det jag skrev till Heulwen. Lönen har jag dock inte jättekoll på. Däremot riskerar det finnas ett ganska stort överskott på naturvetare, miljövetare och liknande då det är väldigt inne på tapeten just nu och miljö är ett väldigt aktuellt ämne under 2000-talet, men frågan är om det finns tillräckligt med jobb eller om det redan börjar bli mättat? Jag tror på det sistnämnda.

Om det nya förslaget går igenom den 9/6 i riksdagen om att flytta över djurskyddet till staten så kommer det att bli inspektörer som enbart arbetar med djurskyddet.

Någon annan frågade om lönen, det är ett spann på 20-30000 kr/månad och det är individuell lönesättning kommunvis.

Jag bytte själv från ett yrke med högre lön, men jag har inte ångrat mig då djur alltid har varit mitt stora brinnande intresse.

Om det nya förslaget går igenom den 9/6 i riksdagen om att flytta över djurskyddet till staten så kommer det att bli inspektörer som enbart arbetar med djurskyddet.

Fast det finns väl nu också men enbart i de större kommunerna, dvs renodlade djurskyddsinspektörer? Kommer det bli fler eller färre arbetstillfällen för en djurskyddsinspektör?

Jag rekommenderar att du går ett miljö- och hälsoskyddsprogram, det är den lättaste utbildningen för att sedan kunna bli djurskyddsinspektör om du väljer in sådana kurser i programmet. Sen är renodlad djurskyddsinspektör inte jättevanligt, utan kommunerna har miljö- och hälsoskyddsinspektören som även sköter djur-delen då de flesta kommuner inte har ekonomi nog att även ha en djurskyddsinspektör.

Det är iaf så som jag tolkat det och som jag själv även fått som rekommendation när jag gick i de tankarna. Visst finns det andra program att gå och där man också kan bli inspektör, men jag anser att ett program som är relevant för yrket väger tyngst och då är det inte mycket som slår miljö- och hälsoskydd och liknande eftersom det är det man blir, miljö- och hälsoskyddsinspektör.
Håller med delvis, men håller på agronom (förstås:D) Bättre att satsa på en utbildning som är bred och att man kan inrikta sina kursval lite efter vad man är intresserad av. Det kan man både inom miljö- och hälsoskydd och agronom. Djurskydds- och etologiutbildningen är säkert jättebra också, men jag är orolig för att den är lite för smal i sin inriktning. Risken blir att det inte finns tillräckligt med jobb inom respektive gren vilket gör att man inte får den arbetslivserfarenhet som krävs för att konkurera med redan etablerade inspektörer etc.

Fast det finns väl nu också men enbart i de större kommunerna, dvs renodlade djurskyddsinspektörer? Kommer det bli fler eller färre arbetstillfällen för en djurskyddsinspektör?
Ser ut att bli färre tillfällen, och de flesta kommuner har delade tjänster även om vissa kommuner har renodlade djurskyddstjänster. Jag tror dock att delade tjänster är vanligast.

Absolut, jag håller med dig helt. Det var mer att om man nu bara kan tänka sig bli ett visst yrke så ska man ta en examen i en utbildning för just det yrket. Dock kan man ju givetvis bli en hel del annat också, även om jag fortfarande är övertygad om att vi kommer ha ett överskott på naturvetare och liknande. Jag tror att en bred utbildning där man kan tänka sig jobba i lite olika yrken (men alla handlar om miljö t ex) är det bästa om man vill skapa sig fler arbetstillfällen.

Ser ut att bli färre tillfällen, och de flesta kommuner har delade tjänster även om vissa kommuner har renodlade djurskyddstjänster. Jag tror dock att delade tjänster är vanligast.

Precis som jag skrev i ett inlägg ovanför ;). Då ser det ju ut som att marknaden för en renodlad djurskyddsinspektör kommer bli ännu mindre än vad den redan är idag.

Jag är inte djurskyddsinspektör själv men har en mamma som jobbat som det i snart 20år och som ofta babblar om sin yrke vid matbordet...

Det som verkar vara negativt med yrket är att många människor inte är så trevliga när man kommer och inspkterar ex stallar. Mamma brukar säga att hon känner sig som en lapplisa som folk ogillar "baraföratt". Det ingår dessutom en hel del kontorsarbete i arbetet, ca 50%.

Hon utbildade sig fö till miljö och hälsoskyddsinspektör i Kalmar och tjänar idag(20år senare i yrket) ca 27 000/mån

Absolut, jag håller med dig helt. Det var mer att om man nu bara kan tänka sig bli ett visst yrke så ska man ta en examen i en utbildning för just det yrket. Dock kan man ju givetvis bli en hel del annat också, även om jag fortfarande är övertygad om att vi kommer ha ett överskott på naturvetare och liknande. Jag tror att en bred utbildning där man kan tänka sig jobba i lite olika yrken (men alla handlar om miljö t ex) är det bästa om man vill skapa sig fler arbetstillfällen.
Jag var helt insnöad på inspektörsyrket när jag valde agronomutbildningen. Men efterhand hittade jag alla möjliga inriktningar som jag klart kunde tänka mig att jobba med också på grund av bredden på utbildningen. Nu hamnade jag som inspektör ändå till slut, men kan klart tänka mig något annat arbete som har anknytning till min utbildning. Tänk om man går hela utbildningen till ren djurskyddsinspektör och sedan får jobb som det och upptäcker att man inte alls trivs med yrket:eek: Det blir lite knepigare att sadla om då än om man har en bred utbildning. Har träffat en hel drös med kollegor som började på miljö- och hälsoutbildningen med tanken att bli djurskyddare, för att efter halva utbildningen inse att förorenad mark eller avloppsfrågor är mycket intressantare. Då är det bra med en bred utbildning :)

Jag tror snarare tvärtom eftersom jag uppfattar behörighetsnivån som låg inom kommunerna.
PL

Jag tror att nästan alla inspektörer på ett eller annat sätt känner sig ovälkomna oavsett om de ska inspektera en restaurang eller ett stall. Jag har även läst om inspektörer som blivit hotade med gevär när de kommer ut till gubben som varit bonde i 50 år och börjar påpeka ett och annat. "Så har vi alltid gjort"-mentaliteten är nog ganska utbredd tyvärr.

Vad är det du tror tvärtom om?
Av ren nyfikenhet, vad vill du se för behörighetskrav?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 252
Senast: Dimmoln
·
Ekonomi & Juridik Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte...
2
Svar
31
· Visningar
2 969
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar