Att jobba som djurskyddsinspektör

Sv: Att jobba som djurskyddsinspektör

Precis. Ju bredare utbildning, desto fler olika inriktningar och olika arbeten kan man hitta.

Varför ser du det som enda utvägen?

Det är den enda utbildningen jag känner att jag kan klara behörighetskraven till, jag har dyskalkyli men om jag skulle kämpa så antar jag att jag skulle klara av Matte B men många utbildningar är svåra. Om jag blir utbildad till djursjukvårdare så har jag alltid det att falla tillbaka på också. :)

Det är den enda utbildningen jag känner att jag kan klara behörighetskraven till, jag har dyskalkyli men om jag skulle kämpa så antar jag att jag skulle klara av Matte B men många utbildningar är svåra. Om jag blir utbildad till djursjukvårdare så har jag alltid det att falla tillbaka på också. :)
Har du fått diagnos borde du ju få den hjälpen du behöver precis som man kan få om man har dyslexi. Efter att ha läst om dyskalkyli så stämmer de flesta tecknen på att jag också har det, det är bara att när jag gick i skolan fanns inte den diagnosen, då ansågs man bara vara dum i huvudet:( när man inte fixade de enklaste mattetal. Men se, det fixade sig ändå även om jag fick slita mig igenom komvux mattekurser och fick göra matten på universitetet 7:eek: gånger innan jag klarade tentan. Men envisast vinner i längden:banana:. Vill också säga att det är lättare att klara matten på komvux för att man kan fokusera mer på varje ämne (inte lika många ämnen på en gång)

jag har haft funderingar på att kanske bli djurskyddsinspektör, just för att jag vill hjälpa djur. Men hur illa måste det vara för att man ska kunna göra något, och ta ifrån ägaren djuren ? Är rädd att man bara kommer få se massa djur som mår dåligt och att jag kommer känna att jag ändå inte hjälper dem :crazy:

Jag är inne på samma spår som du men har precis sökt till agronomutbildningen i Uppsala. Eftersom jag trivs med att jobba administrativt, vilket jag gjort i 8 år, och känner att jag nog skulle kunna jobba med "lite vad som" bara det är djurinriktat så känds det för mig bäst att satsa på en ganska bred utbildning med flexibelt kursutbud (som jag har tolkat agronomprogrammet till). Dessutom lät det så himla intressant, programbeskrivningen... :)
Har ju tidigare jobbat som volontär och sett en del miserabla förhållanden så jag vet redan att jag pallar den delen och vill in där så småningom.

Så nu är jag nervös. Det blir en jätteomställning att ev. börja plugga igen.

Jag är inne på samma spår som du men har precis sökt till agronomutbildningen i Uppsala. Eftersom jag trivs med att jobba administrativt, vilket jag gjort i 8 år, och känner att jag nog skulle kunna jobba med "lite vad som" bara det är djurinriktat så känds det för mig bäst att satsa på en ganska bred utbildning med flexibelt kursutbud (som jag har tolkat agronomprogrammet till). Dessutom lät det så himla intressant, programbeskrivningen... :)
Har ju tidigare jobbat som volontär och sett en del miserabla förhållanden så jag vet redan att jag pallar den delen och vill in där så småningom.

Så nu är jag nervös. Det blir en jätteomställning att ev. börja plugga igen.
Utbildningen är rätt jobbig i början med de grundläggande kurserna men sedan är den grymt kul:rofl: Lycka till och bit ihop, alla fixar matten så småningom (du kommer förstå vad jag menar när du kommer dit;) ) och hälsa Ultuna från mig och säg att jag längtar tillbaka. Om jag hade pengar så att jag inte behövde ta lån skulle jag nog ta mig igenom hela kursutbudet :)

Jag lånar en knapp i hopp om att få svar på en fråga som rör ämnet. Mina planer har också lutat lite åt djurskyddet men jag har ingen möjlighet att flytta på mig, åtminstone inte på länge. Finns det nga vägar att gå som leder mig rätt utan att jag behöver ge mig ut på långresa? Det behöver inte nödvändigtvis vara så att den vägen är lika snabb som den direkta utbildningen.

Mvh Jate Volim, Mkt tacksam för ett svar!:)

knapplån.

jag har gått på Miljö och hälsoskyddsutbildning i UMEÅ. den enda kompletta utbildningen för just kommunala inspektörer inom livsmedel, miljö och djurskydd.

4 år är den. rekommenderar den om man gillar kemi :)

själv gillade jag inte kemi, så jag är nu tillbaka i trädgårdmästarrollen igen.

:eek: Men Heulwen, är det du som är jag eller?! Jag har ju sökt in till SLU's husdjursvetenskapprogram (http://www.slu.se/?ID=813) just för att jag nog vill börja syssla med djurskyddsfrågor. Fick gå sommarskola åtskilliga somrar för att klara just matten och nu sitter jag med sambon som krycka och försöker ta mig igenom den förberedande kursen på math.se för att jag öht ska ha någon chans OM jag kommer in! :crazy:

Den här tyckte jag var lite intressant: http://www.vark-learn.com/english/index.asp
Efter att ha besvarat frågorna får man en liten hint om vilka inlärningsmetoder man har lättast för. I mitt fall kan jag faktiskt förstå matematiken om sambon löser enkla ekvationer genom att "tänka högt". Då kan jag fråga och ifrågasätta :idea: Att däremot läsa siffror går inte alls :( Mina ögon vägrar fastna på krumelurerna och glider liksom bara över dem med hjärnan på OFF. :mad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 252
Senast: Dimmoln
·
Ekonomi & Juridik Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte...
2
Svar
31
· Visningar
2 969
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar