Att inte ha några vänner när man blir gammal

Alltså det här är jag lite rädd för själv faktiskt, eftersom vi ska flytta och byta stad inom en överskådlig framtid. Någonstans har jag nog lutat mig mot att det alltid har gått smidigt att skapa nya kontakter tidigare i livet, men tänker också att jag närmar mig 40 och alla andra kanske har fullt upp med sitt liksom? Svårigheter att hinna med dom vänner man redan har.
Jag tipsar om Ladies Circle för alla som är under 45. Det finns klubbar över hela Sverige och man får med ens en hel drös med vänner. ❤️

Det gör väl ingen skillnad. Forfarande fördomsfullt.

Alla de fantastiska personr du träffar som är ensamma - de ser du nog inte.

Det hade jag hållit med om om jag förutsatt att alla som saknar vänner är bittra och trista.

Nu är det mina erfarenheter jag skriver om, inte någon allmän sanning och som sagt, inte alla.

Jag har träffat ett antal människor som klagat över att de är ensamma, saknar vänner osv. Sen har de bara pratat om sig själva och sina bekymmer, visat noll intresse för andra människor osv. Då blir jag faktiskt inte förvånad över att de har svårt att få vänner.

Men efter den här tråden kan jag ku konstatera att det är tur att jsg gör mig betydligt bättre irl än i text 😅

Jag skrev inte alla utan många.
Det är helt baserat på mina egna erfarenheter och absolut ingen sanning för hela befolkningen.

Jsg ber om ursäkt om jag sårat någon, det var absolut inte min mening.
Du har en del att jobba på när det gäller din syn på andra :), det är lite tråkig syn på dina medmänniskor att alla inte är trista typer ;)

Det hade jag hållit med om om jag förutsatt att alla som saknar vänner är bittra och trista.
Nu är det mina erfarenheter jag skriver om, inte någon allmän sanning och som sagt, inte alla.

Jag har träffat ett antal människor som klagat över att de är ensamma, saknar vänner osv. Sen har de bara pratat om sig själva och sina bekymmer, visat noll intresse för andra människor osv. Då blir jag faktiskt inte förvånad över att de har svårt att få vänner.

Men efter den här tråden kan jag ku konstatera att det är tur att jsg gör mig betydligt bättre irl än i text 😅

Jag håller faktiskt med dig. Det finns människor som klagar över brist på socialt liv men som också gör noll för att träffa folk. Jag vet ett antal. Föreslår man aktiviteter är det alltid nåt som är fel. Att det finns sådana är väl inte kränkande alls? Man kan vara ensam av massor av orsaker. Att man är sur och jäklig likväl som att man haft lite otur och är världens trevligaste människa.

Själv umgås jag inte med många alls till vardag men har många bra nära vänner. Efter flyttar osv har vi avstånd mellan oss men vi ses när vi kan. Till vardags hinner jag sällan och uppskattar egentid eftersom jag har ett socialt arbete. Jag har skaffat nya vänner genom studier, jobb och gemensamma bekanta. Gillar folk men har svårt att hinna upprätthålla kontakten med alla.

Sedan finns det faktiskt en hel del människor som är bittra och trista. Om de sedan är bittra för att de är ensamma eller ensamma för att de är bittra är nog svårare att säga.
Min gammelmormor blev en riktig sådan där bitter och gnällig tant på slutet och det var inte det minsta roligt att åka dit. När man väl kom var det ändå bara gnäll på allt och alla liksom.

Själv är jag inte orolig för att vara ensam när jag blir äldre! När vi blir gamla finns ju internet, dessutom har jag djur! :D
Vill man ha mer hands on vänskaper och behöver hjälp på traven finns det jättemånga resor, anpassade sporter och intressegrupper som organiseras just för ensamma äldre. :) Ifall man vill ha umgänge i sin egen ålder det vill säga, annars räcker det ju med intressegrupper tänker jag.

.

Själv är jag inte orolig för att vara ensam när jag blir äldre! När vi blir gamla finns ju internet, dessutom har jag djur! :D
Vill man ha mer hands on vänskaper och behöver hjälp på traven finns det jättemånga resor, anpassade sporter och intressegrupper som organiseras just för ensamma äldre. :) Ifall man vill ha umgänge i sin egen ålder det vill säga, annars räcker det ju med intressegrupper tänker jag.

Jag känner samma sak, jag lär väl hitta likasinnade tanter i stall eller trädgårdsföreningar. Min mamma är med i en trädgårdsförening och dom åker på resor och grejer.

Jag träffar ju nya vännerna via hästhobbyn regelbundet redan nu. Sen så är jag periodare, ibland orkar jag inte ha intensivt vänskapsumgänge särskilt ofta ovanpå allt annat (sambo, hus, djur, barn, jobb, motion, släkt), men ibland vill jag umgås mycket. Det går alltid att hitta nån att fika med och prata med.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag känner samma sak, jag lär väl hitta likasinnade tanter i stall eller trädgårdsföreningar. Min mamma är med i en trädgårdsförening och dom åker på resor och grejer.

Jag träffar ju nya vännerna via hästhobbyn regelbundet redan nu. Sen så är jag periodare, ibland orkar jag inte ha intensivt vänskapsumgänge särskilt ofta ovanpå allt annat (sambo, hus, djur, barn, jobb, motion, släkt), men ibland vill jag umgås mycket. Det går alltid att hitta nån att fika med och prata med.
Jamen lite så. :)

Vi har till och med en årlig busstur som kommer till hotellet för att fira jul speciellt anordnad för ensamma äldre. Det är ett helpaket och flera kommer varje år, jag slår vad om att det bildats både vänskaper och romanser där - dessutom får de fira en miljö som är full av familjer med ungar och hundar och fan och hans moster (om det är sådant man saknar)!
Jag tror inte att det är svårare som äldre egentligen, men man får söka på andra plattformer än till exempel arbetsplatsen.

Jamen lite så. :)

Vi har till och med en årlig busstur som kommer till hotellet för att fira jul speciellt anordnad för ensamma äldre. Det är ett helpaket och flera kommer varje år, jag slår vad om att det bildats både vänskaper och romanser där - dessutom får de fira en miljö som är full av familjer med ungar och hundar och fan och hans moster (om det är sådant man saknar)!
Jag tror inte att det är svårare som äldre egentligen, men man får söka på andra plattformer än till exempel arbetsplatsen.
Mjo, ensamhet hos äldre är ju inget nytt? Det är väl till och med lite av ett problem, det här med ensamhet.

Så om det inte är svårt, så varför är så många ensamma?

Många som jag haft kontakt med genom att jobba inom hemtjänsten är väldigt ensamma, speciellt om de inte hat nära anhöriga. Många har hemtjänsten som enda sociala kontakt. Väldigt sorgligt. 😓
Ja, visst är det!
Jag tror att orken också spelar in. Man orkar inte samma som tidigare, orkar inte riktigt engagera sig och söka sig ut till kanaler med andra människor. Pga värk, trötthet, sjukdom osv. Jag tror förtroendet spelar in. Man tappar förmågan att tro på sig själv. Speciellt om man lite av en introvert.

Mjo, ensamhet hos äldre är ju inget nytt? Det är väl till och med lite av ett problem, det här med ensamhet.

Så om det inte är svårt, så varför är så många ensamma?
Ensamhet generellt är väl mer eller mindre en folksjukdom? Inte bara hos äldre.
Jag tror inte att en människa som haft lätt för sig att skapa kontakter genom livet kommer att ha svårare att göra det i framtiden. Det är i alla fall inte någonting jag sitter och är orolig över, särskilt inte med tanke på tillgången till teknik, nätet och intressegrupper som blir mer och mer tillgängligt för vart år som går.

När vi sitter på hemmet kan vi fortfarande hänga på discord (eller motsvarande som finns tillgängligt då) spela online och skriva på forum så länge huvudet är med, det är inte något alla gamla idag har tillgång till eller känner sig hemma med. Jag tror också att det är mindre vanligt i yngre generationer att det enda sällskapet man har är maken eller makan, så att man blir ensam i världen när hen går bort.

Jag har inte många vänner, men det beror mest på att jag är fullständigt inkapabel till att skaffa vänner. Är inte gnällig och bitter, bara kass.

Får se hur jag klarar mig, om jag någonsin kan gå i pension.

Jag är säker på att min mormor hade varit oändligt mer ensam just innan hon gick bort om hon inte haft tillgång till sina videosamtal med mig och andra i släkten som bor längre bort, och för all del facebook och annan förströelse som ändå också befattar andra människor.
Nu var hon egentligen inte ensam, det var tamesjutton nästan alltid någon där med henne, men de stunder hon var det kändes nog långa och blev ännu längre när hon inte längre hade finmotorik nog för att hantera paddan och telefonen.
Jag tror att i framtiden kommer vi att vara så bekväm m ed röstkommandon och diverse att sådant i alla fall inte händer.

Sedan kan man förstås vara ensam ändå. Ensam i etern. Ensam i sig själv. Men jag tror inte att det kommer att ha lika mycket att göra med att man blir äldre... utöver då att vänner och älskade går bort, det kan ju ingen råda bot på.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 698
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 574
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 166
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 385
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka