Jag med, har svårt för viss nedlåtande jargong.Jag är hellre ensam än umgås med folk som ser ner på andra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag med, har svårt för viss nedlåtande jargong.Jag är hellre ensam än umgås med folk som ser ner på andra
Jag tipsar om Ladies Circle för alla som är under 45. Det finns klubbar över hela Sverige och man får med ens en hel drös med vänner.Alltså det här är jag lite rädd för själv faktiskt, eftersom vi ska flytta och byta stad inom en överskådlig framtid. Någonstans har jag nog lutat mig mot att det alltid har gått smidigt att skapa nya kontakter tidigare i livet, men tänker också att jag närmar mig 40 och alla andra kanske har fullt upp med sitt liksom? Svårigheter att hinna med dom vänner man redan har.
Du har verkligen haft otur när du träffat befolkningen... Eller så är du trångsynt.
Mig har du inte sårat. Tyckte mest att det du skrev var fördomsfullt.
Jag är hellre ensam än umgås med folk som ser ner på andra
Fast jag kallar inte andra för varken trista eller tramsiga bara för att de inte är lika migDet gäller nog de flesta faktiskt.
Jag umgås helst med de som är lika mig och många tycker garanterat att jag är för oseriös, tramsig och saknar djup.
Det gör väl ingen skillnad. Forfarande fördomsfullt.Som sagt, det gäller självklart inte alla.
Det gör väl ingen skillnad. Forfarande fördomsfullt.
Alla de fantastiska personr du träffar som är ensamma - de ser du nog inte.
Du har en del att jobba på när det gäller din syn på andraJag skrev inte alla utan många.
Det är helt baserat på mina egna erfarenheter och absolut ingen sanning för hela befolkningen.
Jsg ber om ursäkt om jag sårat någon, det var absolut inte min mening.
Det hade jag hållit med om om jag förutsatt att alla som saknar vänner är bittra och trista.
Nu är det mina erfarenheter jag skriver om, inte någon allmän sanning och som sagt, inte alla.
Jag har träffat ett antal människor som klagat över att de är ensamma, saknar vänner osv. Sen har de bara pratat om sig själva och sina bekymmer, visat noll intresse för andra människor osv. Då blir jag faktiskt inte förvånad över att de har svårt att få vänner.
Men efter den här tråden kan jag ku konstatera att det är tur att jsg gör mig betydligt bättre irl än i text![]()
.
Själv är jag inte orolig för att vara ensam när jag blir äldre! När vi blir gamla finns ju internet, dessutom har jag djur!
Vill man ha mer hands on vänskaper och behöver hjälp på traven finns det jättemånga resor, anpassade sporter och intressegrupper som organiseras just för ensamma äldre.Ifall man vill ha umgänge i sin egen ålder det vill säga, annars räcker det ju med intressegrupper tänker jag.
Jamen lite så.Jag känner samma sak, jag lär väl hitta likasinnade tanter i stall eller trädgårdsföreningar. Min mamma är med i en trädgårdsförening och dom åker på resor och grejer.
Jag träffar ju nya vännerna via hästhobbyn regelbundet redan nu. Sen så är jag periodare, ibland orkar jag inte ha intensivt vänskapsumgänge särskilt ofta ovanpå allt annat (sambo, hus, djur, barn, jobb, motion, släkt), men ibland vill jag umgås mycket. Det går alltid att hitta nån att fika med och prata med.
Mjo, ensamhet hos äldre är ju inget nytt? Det är väl till och med lite av ett problem, det här med ensamhet.Jamen lite så.
Vi har till och med en årlig busstur som kommer till hotellet för att fira jul speciellt anordnad för ensamma äldre. Det är ett helpaket och flera kommer varje år, jag slår vad om att det bildats både vänskaper och romanser där - dessutom får de fira en miljö som är full av familjer med ungar och hundar och fan och hans moster (om det är sådant man saknar)!
Jag tror inte att det är svårare som äldre egentligen, men man får söka på andra plattformer än till exempel arbetsplatsen.
Många som jag haft kontakt med genom att jobba inom hemtjänsten är väldigt ensamma, speciellt om de inte hat nära anhöriga. Många har hemtjänsten som enda sociala kontakt. Väldigt sorgligt.Mjo, ensamhet hos äldre är ju inget nytt? Det är väl till och med lite av ett problem, det här med ensamhet.
Så om det inte är svårt, så varför är så många ensamma?
Ja, visst är det!Många som jag haft kontakt med genom att jobba inom hemtjänsten är väldigt ensamma, speciellt om de inte hat nära anhöriga. Många har hemtjänsten som enda sociala kontakt. Väldigt sorgligt.![]()
Ensamhet generellt är väl mer eller mindre en folksjukdom? Inte bara hos äldre.Mjo, ensamhet hos äldre är ju inget nytt? Det är väl till och med lite av ett problem, det här med ensamhet.
Det var det jag försökte få fram. Du uttryckte det bättre.Sedan finns det faktiskt en hel del människor som är bittra och trista. Om de sedan är bittra för att de är ensamma eller ensamma för att de är bittra är nog svårare att säga.
Mjo, ensamhet hos äldre är ju inget nytt? Det är väl till och med lite av ett problem, det här med ensamhet.