Att inte ha hästarna i samma hage?

H

Hästen

Hur ser ni på detta? Om man har en häst som vill gå i egen hage, och man bara har två hästar , hur gör man då?

Skulle ni sälja er häst till ett hem, som ni visste skulle få gå under dessa förutsättningar? DVS , sällskap men ändå inte....
Kom med råd!

//

Absolut inte hästar är flockdjur!!
Sedan kanske alla hästar inte kan gå med alla de ska ju trivas med varandra också. :(

om hästarna fick gå i olika hagar men med bara ett elsnöre emellan. Och att hästen fick kompis på bete sen. men jag skulle helst vilja att dne gick med en annan häst. men hade jag hittat ett bra hem förövrigt till min pålle men att dettta var ett hinder så skulle jag nog sälja iaf.

men du skulle väll kunna försöka släppa ihop dom nån timma i taget bara. Din häst kanske skulle bli jätteglad över en kompis om dom blev bra vänner?!

Jag håller med ovanstående, och tycker inte att hästen ska behöva gå själv. Men om hemmet verkar bra för övrigt så hade jag nog sålt ändå. Men jag fattar inte riktigt varför hästen måste gå själv? Varför kan den inte gå med den andra hästen? Funkar de inte ihop eller vad?

Ja de är ju alltid ett mysterium men om hästen vill ha egen hage så finns det inte mycket att göra åt. Men ha två hagar precis bredvid varandra så hästarna kan se varandra så löser det sig lite. För trots att det är staket emellan så är dom fortfarande en flock!

Hästar har lika mycket sällskap av varandra om de ser varandra, även om de inte går i samma hage. Sen finns det naturligtvis hästar som kräver fysisk kontakt med andra hästar.
Kan din häst inte gå med den andra så är det inga problem om du har två hagar nära varandra. Trivs den andra hästen med att vara själv?

Det är otroligt ovanligt med hästar som störs av andra hästar men jag får väl lita på att du har en av de ytterst få.
Det kan ju vara så att den ena hästen inte är nöjd med sällskapet som erbjuds...

Dock, den andra hästen kan ju bli väldigt deppig över att inte ha någon kontakt?
Hästar är normalt väldigt sociala och gillar fysisk beröring.
Det vore ju tråkigt att beröva en av dem det.

Det behöver inte alltid vara det bästa att ha hästar tillsammans. Jag har min häst uppstallad i ett stort stall och håller stenhårt på att få en egen hage till honom. Detta av flera olika anledningar.

1. Utsläppet. Jag skulle aldrig i livet släppa min häst "lös" och låta honom springa själv ut till hagen med tillsammans med fem andra hästar.

2. Hagarnas storlek. Ofta när man har många hästar i ett stall så är hagarna på tok för små för att flocken ska kunna bete sig "normalt". Risken är stor att en stackars häst blir uppträngd i ett hörn, vill gå undan men kan inte.

3. Mobbing och "hackkycklingar" förekommer inte bara hos människor utan även i hästflockar.

Visst, hästar är flockdjur och det är naturligt för dem att leva i flock. Samtidigt så har vi ju redan stört "harmonoin med naturen" då vi stängslar in dem på ett litet bestämt område, samt att vi tar dem ut och in i stallet och ibland till och med byter ut flockmedlemmar hur som helst.

Min slutsats är alltså att om hästarna går bra ihop och om hagen är tillräckligt stor och med i alla fall lite att göra, lite gräs eller så så är detta det bästa. Om däremot en av hästarna är "hackkyckling" eller "utmärker" sig på annat sätt, och hagen är relativt liten så är det absolut bättre för hästarna att gå i enskild hage.

Min häst går som sagt i enskild hage och mår absolut inte då ligt av det. Ska kanske tillägga att jag ägnar honom mycket tid varje dag, vilket jag tror är en förutsättning för att han ska må bra. Han har periodvis stått som ensam häst i ett annat stall också och det har gått jättebra under förutsättning att jag ägnar lite extra tid åt honom.

Hur vet du att din häst trivs med att vara själv?

Vad krävs för att du skall anta att en häst inte trivs med att vara själv i hagen? att den stressar och gnäggar? att den bryter sig ut/hoppar över?

Varför skall din häst gå själv?
Pga skaderisken kan jag anta det är ju den vanligaste ursäkten - finns det någon mer anledning?

Är den skimmel och mobbad? Är den ilsk mot andra hästar?

Om du vore ambitiös så skulle du inte arbeta stenhårt att få din häst i enskild hage däremot att hitta en enda häst som din häst kan dela hage med.

Hur vet du att din häst trivs med att vara själv?

Jag har haft min häst i X antal år och känner honom utan och innan. Jag ser ganska tydligt då han ä rmissnöjd med tillvaron. Han är dessutom en häst som "säger vad han tycker" (bokstavligt). Dessutom så ser jag ju skillnad på honom då han är i ett ensamt stall och då han är i ett stall fullt med hästar. Han är mer kontaktsökande då han är helt själv. Då jag tränar mycket och pysslar med honom så är han lugn och tillfredställd även om det inte är en riktig hästkompis han har, utan "bara en människa".

Vad krävs för att du skall anta att en häst inte trivs med att vara själv i hagen? att den stressar och gnäggar? att den bryter sig ut/hoppar över?
Se ovan, det första min häst gör för att visa att han är missnöjd är att gnägga.
Varför skall din häst gå själv?
Pga skaderisken kan jag anta det är ju den vanligaste ursäkten - finns det någon mer anledning?
Se mitt tidigare inlägg. Skaderisken ingår väl där. Dessutom är många hästar stressade och osäkra både på sig själva och på andra (både hästar och människor) och jag vill att min häst ska skonas från dessa.

Är den skimmel och mobbad? Är den ilsk mot andra hästar?
Den är varken skimmel eller mobbad. Den är absolut inte ilsken mot andra hästar heller, han är gudasnäll. Han är trygg i sig själv, stark och självsäker. Dessa egenskaper vill jag inte ta ifrån honom.

Om du vore ambitiös så skulle du inte arbeta stenhårt att få din häst i enskild hage däremot att hitta en enda häst som din häst kan dela hage med.
Ambitiös...? Det har funnits ett par hästar genom åren i detta stora stall som jag skulle kunna tänka mig som bra kandidater, men om jag en gång släpper på det som var ett krav från mig från början så får man aldrig vara ifred sen. "Om din häst kan gå med den så kan den väl lika gärna gå med den?"

Ska tillägga att jag har varrit med om fyra hästar som fått ett av benen avsparkat i hagen (och tvingats avlivats) plus en som varit en hårsmån ifrån men som klarade sig undan med en senskada och ett stort ärr, samt en häst som fått ryggen avbruten av en annan häst. Det priset är JAG inte beredd att betala. Då tycker jag att det är bättre att hästen får gå för sig själv.

Jag förstår vad du säger och att du anser att dina själ är självklara.
Jag är milsvida från din uppfattning och tycker att dina förklaringar hörts förr från alla som anser att deras hästar skall gå själva.

Några gånger kan det vara befogat att ha en häst själv men det är ytterst sällan.

För några år sedan sa en tjej till mig att hennes häst skulle gå själv för hennes egos skull- det ställningstagandet är lättare att acceptera eftersom hästägaren varken försökte ursäkta sig för sig själv eller för andra.
Att ha hästen själv är enligt mig generellt av egoistiska själ : man vill helt enkelt inte helhjärtat finna en lösning.

Jag kan meddela att om min häst blir skadad livshotande/allvarligt/lindrigt i hagen så får det vara så - den får i alla fall ha en trevlig tillvaro och vara häst under tiden.

Jag kan berätta att jag över 20 år befunnit mig i hästbranschen. På ridskolan har de 60 hästar varav 50 st alltid går i samma hage (övriga 10 är konvalescenter pga ridrelaterade problem).
Under mina 20 år har TRE hästar slaktats pga skador relaterade till hagen.
Massa småskador har det däremot varit men inget som krävt mer än en månads vila.
"Förr om åren" Gick privathästarna (20 st) könsuppdelade i två hagar.
Under de åren har det varit en del småskador med vila max en månad. En häst blev avlivad i hagen då den fått en hjärnblödning och inte gått att rubba.
En häst fick benet avsparkat.
= Två dödsfall varav ett pga hästkompisar.

MEN

Med tiden började det i Sverige spridas ett rykte om att kändisar inte lät sina hästar gå ute mer än några timmar och alltid själva och alltid med en massa skydd + att hästarna bara skall skrittas ute osv

Då började privathästarnas hagar delas upp och idag är det många som vill ha sina hästar själva (vilket innebär att hästarna inte kan vara ute lika länge).

Det har ALDRIG varit så mycket skador som nu, både från hagar och ridrelaterade beninflammationer, gaffelband och senskador.
På sex år har fyra hästar fått slaktats pga att de skadat sig mot staketet alternativt försökt hoppa över staketet.
Trots att de går själva så kommer de in uppfläkta av att ha trampat sig själva - vilket är smått otroligt.
Allvarligare skador som lett till avlivning alternativt nytt liv som promenadhäst/avelssto.

Alla som har sina hästar själva säger att det är för hästarnas skull pga skaderisken.
Kvar finns det tre små hagar med fyra hästar i varje...de har ännu inte skadat sig.

Under dessa år har funnits några hästar som gått själva där det varit befogat - några hingstar, någon stackars udda häst som bara fick stryk, ett Robin Z sto som misshandlade och trackaserade sina hagkamrater.
Har ytterligare ett Robin Z sto som i tre år stått i egen hage för att hon inte kunde gå med andra hästar - nu har hästen bytt ägare men står kvar. Hon går med tre andra ston och det fungerar utmärkt dock börjar hon vandra efter några timmar så hon gillar uppenbarligen inte att vara ute för länge.

För tre dagar sedan kom vår ena häst in från hagen med blodet pulserande från skenbenet bak. Han har uppenbarligen fått en rejäl spark, benet är svullet över kotan och upp över hasen.
Han kommer nog vara borta från träning ett bra tag MEN det är värt det.

"Hur vet du att hästen inte störs av andra hästar?"

Jag vet inte huruvida din häst störs av andra hästar.

De hästar jag träffar inkl mina egna kan jag uttala mig om.
...eller menar du generellt?

Våra hästar kan gå både mkt tight i hel flock, de kan dela upp sig i par och sedan byta. De kan en annan dag stå helt uppsplittrade med större distans emellan dem.

Någon gång per dag brukar de ha någon sorts samkväm - dra våldsamma repor, retas eller som nu när värmen och insekterna kommit turas om att klia på varandra.

Vi har en inackordering som till synes skiter helt fullständigt i de andra han hade tydligen aldrig fungerat ihop med andra hästar innan han fick ny ägare. Han har haft svårt att komma överrens med flocken men ägaren lät (med viss påtryckning kan jag erkänna) honom få sin tid. Det har blivit ett svullet ben och en hel del ärr men nu är han accepterad av flocken och hanteringsproblemen och ridproblemen som fanns tidigare har börjat ge sig.

Tar vi in de andra hästarna eller låter honom stå själv i stallet blir han otroligt orolig - vilket han inte blev innan han accepterades av flocken.

Denna häst skulle mycket väl kunnat fortsatt sitt liv ensam i en hage för att det inte hade funnits intresse för att låta honom leva som h ä s t.

tycker att dina förklaringar hörts förr från alla som anser att deras hästar skall gå själva.
Det kanske finns andra som har samma bakgrund som jag? Det är väl det som det handlar om egentligen, att man har olika erfarenheter och har lärt sig att läsa av hästar på olika sätt.

Jag har också över 20 år på nacken inom hästbranchen, då i ca 18 år med egen häst. Jag hade också den uppfattningen att hästar ska gå i flock till varje pris, men jag har faktiskt ändrat uppfattning. Detta beror bl.a. på dessa skador som uppkommer pga det sätt vi håller våra hästar i flock, men även pga de psykiska påfrestningar som detta ger. Jag har sett många hästar som blivit mer harmoniska och välmående då de separerats från sina "kompisar". Detta är under förutsättning att hästen tränas på ett sådant sätt att den stimuleras på ett positivt sätt samt att man ägnar sin häst mycket tid varje dag, men detr har jag påpekat tidigare.

Att ha hästen själv är enligt mig generellt av egoistiska själ : man vill helt enkelt inte helhjärtat finna en lösning.
Detta är fördomar och ett tecken på att vi inte pratar samma språk. Du påstod att du förstod vad jag menade, men här har vi motbeviset.

Med tiden började det i Sverige spridas ett rykte om att kändisar inte lät sina hästar gå ute mer än några timmar och alltid själva och alltid med en massa skydd + att hästarna bara skall skrittas ute osv
Detta har inget med mina åsikter och anledningar till att hästen ska gå i egen hage att göra. Det finns skadodr som uppkommer av direkt våld från andra hästar och det finns skador som vrickningar, senskador m.m. Dessa skador har andra orsaker.

Det har ALDRIG varit så mycket skador som nu, både från hagar och ridrelaterade beninflammationer, gaffelband och senskador.
Denna typ av skador kommer från att vi tränar våra hästar helt fel och detta kan i viss mån avhjälpas med att man låpter hästen gå i flock. Detta betyder inte att hästar får mer skador av att gå ensam. Min häst är den vmest skadefria i stallet. Märkligt, man gör allt helt fel, men ändå är det endast min häst som är frisk ;).

På sex år har fyra hästar fått slaktats pga att de skadat sig mot staketet alternativt försökt hoppa över staketet.
Trots att de går själva så kommer de in uppfläkta av att ha trampat sig själva - vilket är smått otroligt.
Allvarligare skador som lett till avlivning alternativt nytt liv som promenadhäst/avelssto.
Detta beror också på att vi människor inte kan hantera våra hästar. De stressas redan som unghästar, ska ridas in vid tre års ålder, ska kunna det och det och det, rids i obalans och med felbelastningar, stressig stallmiljö, mattar/hussar som har bråttom och inte har tid att umgås med sin häst, listan kan göras lång. Om det är på detta vis så kan jag hålla med om att hästen behöver ha sina kompisar som terapi. De får då inget socialt liv för övrigt.

Och det där snacket om kändisar, det kan jag inget om. Jag har mina egna erfarenheter. :cool:

Det jag menade med det här
"Med tiden började det i Sverige spridas ett rykte om att kändisar inte lät sina hästar gå ute mer än några timmar och alltid själva och alltid med en massa skydd + att hästarna bara skall skrittas ute osv"

Var att det kom en idé.

Hade ingen börjat så är det få som själva kommit på att ställa sina friska hästar själva i en hagen. Förr ställde man bara konvalescenter själva i små rasthagar.
Jag syftade inte på idoldyrkan det var bara så att det var kändisarna som började detta.
Deras anledning är att de lever på att deras hästar skall hålla sig friska samt att det är stora belopp som står på spel.

"Jag har också över 20 år på nacken inom hästbranchen, då i ca 18 år med egen häst"
Även detta är slitet - man kan vara uppfödd med djur utan att ha koll precis som att det finns folk som ridit i en mindre evighet utan att ha utvecklats, men rida kan de!

Jag syftar också på mångårig erfarenhet av ett mkt stort antal hästar men jag hänvisar till att det går utmärkt att låta hästarna var under för dem "normala" förhållanden. Vissa hästar kan visst vara lite mer svårplacerade men det finns alltid en lösning om man vill.

Du är övertygad om att din häst trivs bättre med att gå själv i en hage och det är ju jättebra att du har den övertygelsen annars skulle du ju ha en inre konflikt för du vill ju fortfarande innerst inne ha den själv i hagen för då minskar skaderisken...och någon skada är inte önskvärd.

En analys som jag gjort visar följande:
De som absolut allra hårdast vill ha sina hästar själva i hagen pga skaderisk är oftast de som har erfarenhet av hästar som haft lång/kostsam konvalescens dock oftast pga ridrelaterad skada/förslitning.

F.ö:

Istället för att lösa roten till problemet (SIS = Skit i sadeln) så går man på något som är mycket enklare att ta till sig om man har svårt att vara självkritisk - hästen skall gå själv i en liten hage.
Vill man vara på extra säkra sidan så ser man till att den har att äta hela tiden så den överhuvudtaget inte springer.

P.s. De 50 ridskolehästarnas hagsituation har under alla år inte ändrats och de håller än.

Jag tycker det är helt ok att ha två hästar i olika hage om de går med ett staket emellan och ser varandra hela tiden. Så hade vi förut med ett sto och hennes hingstföl tills vi kastrerade. Jag tror de flesta hästar helst vill gå ihop, men jag tycker inte att det är ett krav så länge de ser varandra.

Skulle absolut sälja min häst till ett sådant hem, ingen tvekan, om det verkar bra i övrigt.

1. Utsläppet. Jag skulle aldrig i livet släppa min häst "lös" och låta honom springa själv ut till hagen med tillsammans med fem andra hästar.

2. Hagarnas storlek. Ofta när man har många hästar i ett stall så är hagarna på tok för små för att flocken ska kunna bete sig "normalt". Risken är stor att en stackars häst blir uppträngd i ett hörn, vill gå undan men kan inte.

3. Mobbing och "hackkycklingar" förekommer inte bara hos människor utan även i hästflockar.
De problem du tar upp är ju förstås sanna. Men kan man inte istället välja ett annat stall??
Jag skulle aldrig i livet ställa min kuse själv i en hage för att hagarna hos den stallägaren var för små för normalt flockliv. Då skulle jag istället byta stall till ett där det finns bra hagar och där man leder ut hästarna vid utsläpp.

Det finns ju alltid en idealmall för hur saker ska vara, men ibland följer inte enstaka individer "mallen" och man får hitta andra lösningar. Vad som är rätt och fel kan nog ingen avgöra via ett forum utan att känna hästen.

Man kan ju alltid testa olika alternativ innan hästen får egen hage, men hittar man ingen lösning som fungerar finns ingen anledning att låta en häst bli hackkyckling och trashank bara för att "det ska vara så".......

ex på lösningar:
* Av de fem övriga kanske hästen är accepterad av och fungerar ihop med en och kan gå tillsammans med den hästen (Är hagarna små måste det ju vara bättre att dela flocken om det finns hackkycklingar)

*Om hästarna lätt kan bli trängda i hörn så bör man ju se till att ta bort hörnet (öka graden på vinkeln) så att hästen kommer undan. osv osv.....

Ambitionen hos alla hästägare är nog att hästen ska ha sällskap, men går det inte trots tappra försök att lösa hagfrågan tycker jag att du med gott samvete kan ha hästen i egen hage.

Dom hästar som jag kan tycka de är OK att dom går själva är hingstar, jobbets alla hingstar går själv (utom 1-2åringarna), givetvis inte låångt bort ifrån alla andra hästar.

Min ponnyhingst har tidigare gått med valacker och jag har nästan precis flyttat honom till jobbet,men vad det lider ska han få gå med en gammal ponny valack!!

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama