tycker att dina förklaringar hörts förr från alla som anser att deras hästar skall gå själva.
Det kanske finns andra som har samma bakgrund som jag? Det är väl det som det handlar om egentligen, att man har olika erfarenheter och har lärt sig att läsa av hästar på olika sätt.
Jag har också över 20 år på nacken inom hästbranchen, då i ca 18 år med egen häst. Jag hade också den uppfattningen att hästar ska gå i flock till varje pris, men jag har faktiskt ändrat uppfattning. Detta beror bl.a. på dessa skador som uppkommer pga det sätt vi håller våra hästar i flock, men även pga de psykiska påfrestningar som detta ger. Jag har sett många hästar som blivit mer harmoniska och välmående då de separerats från sina "kompisar". Detta är under förutsättning att hästen tränas på ett sådant sätt att den stimuleras på ett positivt sätt samt att man ägnar sin häst mycket tid varje dag, men detr har jag påpekat tidigare.
Att ha hästen själv är enligt mig generellt av egoistiska själ : man vill helt enkelt inte helhjärtat finna en lösning.
Detta är fördomar och ett tecken på att vi inte pratar samma språk. Du påstod att du förstod vad jag menade, men här har vi motbeviset.
Med tiden började det i Sverige spridas ett rykte om att kändisar inte lät sina hästar gå ute mer än några timmar och alltid själva och alltid med en massa skydd + att hästarna bara skall skrittas ute osv
Detta har inget med mina åsikter och anledningar till att hästen ska gå i egen hage att göra. Det finns skadodr som uppkommer av direkt våld från andra hästar och det finns skador som vrickningar, senskador m.m. Dessa skador har andra orsaker.
Det har ALDRIG varit så mycket skador som nu, både från hagar och ridrelaterade beninflammationer, gaffelband och senskador.
Denna typ av skador kommer från att vi tränar våra hästar helt fel och detta kan i viss mån avhjälpas med att man låpter hästen gå i flock. Detta betyder inte att hästar får mer skador av att gå ensam. Min häst är den vmest skadefria i stallet. Märkligt, man gör allt helt fel, men ändå är det endast min häst som är frisk
.
På sex år har fyra hästar fått slaktats pga att de skadat sig mot staketet alternativt försökt hoppa över staketet.
Trots att de går själva så kommer de in uppfläkta av att ha trampat sig själva - vilket är smått otroligt.
Allvarligare skador som lett till avlivning alternativt nytt liv som promenadhäst/avelssto.
Detta beror också på att vi människor inte kan hantera våra hästar. De stressas redan som unghästar, ska ridas in vid tre års ålder, ska kunna det och det och det, rids i obalans och med felbelastningar, stressig stallmiljö, mattar/hussar som har bråttom och inte har tid att umgås med sin häst, listan kan göras lång. Om det är på detta vis så kan jag hålla med om att hästen behöver ha sina kompisar som terapi. De får då inget socialt liv för övrigt.
Och det där snacket om kändisar, det kan jag inget om. Jag har mina egna erfarenheter.