Att inte bli bjuden på kalas...

Angelina

Trådstartare
Min dotter som är 8 år berättade idag att hon inte blivit bjuden på en kompis kalas (men de andra 2 tjejerna i ettan blev bjuden plus några i tvåan). Det blir sååå jobbigt för jag blir arg och besviken och som förälder är det så jobbigt att se sitt barn ledsen och sårad.

Min första tanke var att jag skulle ringa och fråga varför hon inte blivit bjuden. Sen ville jag skicka ett sms där det stod att min dotter blev väldigt ledsen när hon inte blev bjuden (så att de skulle fatta att det är det som händer). Tänkte att det var bättre att sms:a för då kan jag ju inte bli arg och skälla.

Samtidigt känns det så dumt att ringa och ifrågasätta. Kanske blir inte det bra för min dotter i slutänden...

Vad gör man? Bara låter det vara? Inte bjuda denna tjejen när min dotter har kalas?

Usch vad detta blev jobbigt!!!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Man kan ju inte tvinga barn att umgås likaväl som man inte kan tvinga vuxna. Du vill kanske inte bjuda nån på ditt bröllop om du redan kanske har bjudit för många och du kanske inte känner personen så väl?

Men jag förstår din känsla, min dotter kom också hem ledsen (som är 5 år) då det var kalas och alla hennes kompisar i hennes ålder på förskolan blev bjudna men inte hon. Visst tar det i hjärtat på en, jag tänkte precis som du.

Men sedan tänkte jag efter, man kan ju inte bestämma över sådant som kalas, mobbning däremot är en helt annan sak. Då ska man ju ta tag i det. När jag har haft kalas har jag inte kunnat bjuda alla vänner tyvärr, och dottern har fått ett antal som hon måste begränsa sig till. Kanske var det denna anledning.

Till din dotters kalas så ska givetvis hon få bestämma vilka som ska få komma till henne. Kanske va det så enkelt att barnet var tvungen att begränsa antalet. Kanske det är din dotters tur nästa år.

Men jag förstår din hjärtskärande känsla. Berätta istället för din dotter om förslag på olika omständigheter varför hon inte blev bjuden. Kanske va det inte ett ogillande från den andras sida.
Kanske kan det till och med vara så hemskt att föräldern till den andra har valt ut vilka som ska bli bjudna och valt bort en del...
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

åhh vad det är jobbigt med dessa kalas och dom/den som inte blir bjuden. Det skär i hjärtat:cry: . Att alla inte vill vara med alla är ju sant det är bara så men att uppleva det som barn och inte riktigt förstå varför det är så är grymt. Huga vad jag tycker sånt är vidrigt. vi har inga kalas än så länge men när det blir har jag några regler antingen bjuder man alla på sin avd på förskolan (liten förskola) eller i sin klass eller så bjuder men ex bara tjejerna men inte alla utom en eller två.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag personligen hade inte vare sig ringt eller sms:at.

Vad hjälper det att skuldbelägga det andra barnets föräldrar/det andra barnet??

Mina barn bjuder sina kompisar på sina kalas och det skulle aldrig falla mig in att "tvinga" dem att bjuda någon som de inte vill och inte är det speciellt kul för de barn som blir bjudna "bara för att" heller :crazy:

När ni har fest, bjuder ni då alla ni känner eller bara några?
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Men precis så där är ju livet. Man gör sina ungar en björntjänst genom att "lura i dem ngt. annat".

Ibland blir man bjuden ibalnd inte. Har man en god och stabil självkänsla så fixar man det där ändå.

Säg till henne att de kanske bara fick bjuda några få eller likn.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Inte för att jag har barn eller så, men jag hade nog tagit upp något sådant på föräldramöte. Och typ föreslagit att hela klassen kan ha klassfest ihop när någon fyller år, så verkligen alla barn får vara med på ett hörn.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Det är jättetråkigt och verkar vara ett mycket större problem bland tjejer. Men förra helgen var min son på kalas. Vi var och köpte present och tog på kalaskläderna och åkte dit. Han möttes av 4 tjejer som frågade "Vad gör du här", "Varför är du här", "Vem har bjudit dig"? Det visade sig att det var tjejkalas och ingen vet ännu hur min son fick lappen. Men han hade tur som hade valt presenterna som tjejerna pratade mest om i skolan dagen efter :D så det löste sig ändå!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Det blir ju inte mindre jobbigt för din dotter, men det är ändå skillnad på för vilka kalaset är tänkt. Om alla i klassen utom din dotter blev bjudna så skulle jag abslut inte acceptera det. Men som i det här fallet, när ett par från klassen är bjudna så tycker jag inte att det är så mycket att orda om. Det kan bli fasligt många barn om man ska bjuda "alla", och det är något som man som förälder kanske inte fixar, varesig med tanke på ekonomi, plats eller annan kapacitet :crazy:
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag tycker sånt här är skitjobbigt... Nu har ju jag några år kvar tills Stina är i kalasåldern, men jag minns hur det var själv. Det sitter i LÄNGE att bli "utesluten" från kalas, själv kommer jag nog aldrig att glömma hur en av tjejerna i lågstadiet hade en allmän diskussion om vilka lekar hon skulle ha på sitt kalas, jag var med i diskussionen men blev ansnoppad med "-Men DU får ju inte komma!"

Barn kan vara elaka, men vad man ska göra åt det har jag ingen aning om...

Jenny
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Usch vad detta blev jobbigt!!!

Håller med - inte kul alls! Sån´t här vill man ju skydda sitt barn ifrån. Men det går ju inte. :crazy:

Vi har varit noga med att bjuda alla i klassen alternativt alla tjejerna i klassen, och våra döttrar har aldrig haft något problem med det. Dessutom har de ju fått gå på många kalas. :)

Man har då kommit ifrån risken att det pratas om kalaset på rasterna (för det gör det ju!! ;) ) och att icke inbjudna klasskompisar blivit ledsna.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Tack för era svar!

Jag tycker att det är så illa eftersom vi bor i en liten by och det endast är 4 flickor i ettan. De brukar alltid bjuda varandra när det är kalas eller tjejkväll. Min dotter är ju kompis med denna tjej som inte bjöd henne. Jag vet faktiskt inte hur de resonerade...

Visst förstår jag er som menar att man ska låta barnen välja själv men det här handlar ju om barn som är kompisar, som brukar leka med varandra på fritiden. Hur konstigt blir det nu då?

Jag tror inte denna tjej blir bjuden på min dotters kalas...
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Att se sina barn ledsna, besvikna och svikna är oerhört svårt för föräldrarna. Jag känner väl igen känslan. Liksom jag håller med om att det är konstigt att inte bjuda när de är så få flickor. Jag tycker att man bjuder alla i ett sådant fall. Men man kan inte styra andra människor.

Det allra bästa du kan göra för ditt barn är att inte haka på hennes känslor.

Du förklarar att det är så ibland, man blir inte bjuden på alla kalas. Du vet inte varför, men det är inget att bry sig om.

Som förälder lotsar man in sina barn i verkligheten, och då ingår det att bli besviken. Man får lära sina barn att inte ta det personligt. Man kan inte, och ska inte, skydda sina barn från livets törnar. Däremot lära dem ett bra förhållningssätt till besvikelser.

Jag tycker visst din dotter ska bjuda den tjejen på kalas eftersom de är kompisar. Då blir troligen din dotter bjuden nästa gång. Gör ni inte det, bara för att ge igen, permanentar ni något som inte behöver vara så allvarligt.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Ibland blir man bjuden ibalnd inte. Har man en god och stabil självkänsla så fixar man det där ändå.

Men det är ju just sådant som kan göra att självkänslan går ner i botten....Frågor som vad är det för fel på mig eftersom jag inte blev bjuden, dyker snabbt upp även i ett barns huvud.

Har dock ingen bra lösning på TS problem....men att säga att med bra självkänsla klarar man det oxå tycker jag är lite väl lättvindigt...
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag tycker visst din dotter ska bjuda den tjejen på kalas eftersom de är kompisar. Gör ni inte det, bara för att ge igen, permanentar ni något som inte behöver vara så allvarligt.

Kan bara hålla med i ovanstående och funderar också på om det då är dottern som inte vill bjuda, eller föräldrarna som vill "ge igen"?
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag fattar inte hur föräldrarna resonerar, jag skulle aldrig tillåtit att någon uteslöts från kalas, speciellt inte på en så liten ort.
Men jag vet genom mitt yrke hur fult det kan bli mellan ungar när det är kalasdags. Just därför tycker jag att man som förälder ska styra upp det.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

TS
Självklart ska du inte framföra dina åsikter genom sms.
Det är något som omogna och fega kan hållas med.
Acceptera läget och vill du inte att dina barn ska drabbas av liknande situationer igen så föregår ni med gott exempel på era egna kalasinbjudningar.

När jag och mitt syskon var barn kom det aldrig på tal att bjuda in några utvalda på födelsedagskalas.
Fram till jag gick i 6:an höll mina föräldrar i inbjudningarna och de gick alltid ut till samtliga i klassen, ca 30 elever.

Jag kunde inte förstå varför de envisades med att bjuda pucko Tony, konstiga Martin, svett-Marie och snuskiga Maria som kletade av blodiga snorkråkor under sin stol.
Idag förstår jag givetvis poängen.

Det fanns ytterligare några få som alltid bjöd hela klassen med övriga höll sig till cirkus 50%.
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Vad gör man? Bara låter det vara? Inte bjuda denna tjejen när min dotter har kalas?

Usch vad detta blev jobbigt!!!

Jag tror du gör bäst i att låta det vara. Barn liksom vuxna måste väl (?) få välja vilka de vill vara kompis med och bjuda hem?
Jag minns från när jag var liten att jag var en av kanske 2-3 personer som alltid bjöd hem hela klassen på kalas när jag hade det. Det är ju en trevlig gest och tanke och jag själv tyckte det kändes jättebra att inte behöva utesluta några. MEN; alla föräldrar har kanske varken råd eller lust att få hem 20-30 ungar hemma utan måste begränsa antalet och då måste det ju ändå vara barnet som bestämmer vilka som är viktigast för den att bjuda.

Det du kan göra för din dotter är att låta henne vara ledsen och visa empati; säga att du förstår att hon tycker det är tråkigt. Men du kanske också måste förklara/visa att såhär är livet: man är inte alltid bästa kompis med alla och alla vill inte vara det med en själv.

Rättning: nåja, att man inte vill vara kompis för att man inte bjuder på kalas är nog att hårddra det. Lite dåligt uttryckt av mig. Men; man kanske väljer den man anser vara "bästa kompis" först. Utan att det betyder att man aldrig mer vill leka med den andra. När jag läser vidare i tråden att det bara är 4 flickor i klassen kan jag dock förstå att det känns "konstigt". Men samtidigt så är det inte mycket att göra åt. Sånt är livet. Även på små orter så är det inte säkert man umgås med alla i grannskapet.
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Att se sina barn ledsna, besvikna och svikna är oerhört svårt för föräldrarna. Jag känner väl igen känslan. Liksom jag håller med om att det är konstigt att inte bjuda när de är så få flickor. Jag tycker att man bjuder alla i ett sådant fall. Men man kan inte styra andra människor.

Det allra bästa du kan göra för ditt barn är att inte haka på hennes känslor.

Du förklarar att det är så ibland, man blir inte bjuden på alla kalas. Du vet inte varför, men det är inget att bry sig om.

Som förälder lotsar man in sina barn i verkligheten, och då ingår det att bli besviken. Man får lära sina barn att inte ta det personligt. Man kan inte, och ska inte, skydda sina barn från livets törnar. Däremot lära dem ett bra förhållningssätt till besvikelser.

Jag tycker visst din dotter ska bjuda den tjejen på kalas eftersom de är kompisar. Då blir troligen din dotter bjuden nästa gång. Gör ni inte det, bara för att ge igen, permanentar ni något som inte behöver vara så allvarligt.

Så bra du skriver!!!

Jag är på (gott och ont) en känslomänniska och handlar därefter. Alltså blir jag arg, ledsen, besviken och allt däremellan när situationer som denna uppstår. Jag önskar att jag använde förnuftet lite mer och såg saken precis som du beskriver den.

Tack!!!!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Kan bara hålla med i ovanstående och funderar också på om det då är dottern som inte vill bjuda, eller föräldrarna som vill "ge igen"?

Min dotter blev jättebesviken och jag skulle bli förvånad om hon själv vill bjuda denna tjej men hon får välja själv.

Men jag kan erkänna att några av mina första tankar vara att inte bjuda tjejen, att inte vara trevlig mot hennes mamma igen osv. Det speglar väl min bakgrund där jag fått mig ordentliga törnar. Om någon sårar mig vill jag såra tillbaka och om någon sårar mina barn blir jag en varghona som vill skydda min familj med allt jag har. Är det fel och fult att vilja hämnas??

Återigen, jag går på känsla och då blir det inte alltid så bra.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

TS
Självklart ska du inte framföra dina åsikter genom sms.
Det är något som omogna och fega kan hållas med.
Acceptera läget och vill du inte att dina barn ska drabbas av liknande situationer igen så föregår ni med gott exempel på era egna kalasinbjudningar.

När jag och mitt syskon var barn kom det aldrig på tal att bjuda in några utvalda på födelsedagskalas.
Fram till jag gick i 6:an höll mina föräldrar i inbjudningarna och de gick alltid ut till samtliga i klassen, ca 30 elever.

Jag kunde inte förstå varför de envisades med att bjuda pucko Tony, konstiga Martin, svett-Marie och snuskiga Maria som kletade av blodiga snorkråkor under sin stol.
Idag förstår jag givetvis poängen.

Det fanns ytterligare några få som alltid bjöd hela klassen med övriga höll sig till cirkus 50%.

Ja, men här pratar vi inte om några 30 elever och svett-marie. Jag upprepar: 4 flickor som är bra kompisar och som alltid bjuder varandra (ja, fram tills nu då) och som brukar leka ihop på fritiden. Kan man leka med någon på fredag varför duger man inte på lördag, liksom!!!???

Sms är för fega och omogna förvisso. Anledningen som jag också skrev var för att jag lätt blir så arg att jag säger saker jag inte vill eller borde säga. Det var för att bespara den andra personen mitt humör som inte alltid är så trevligt. Det var INTE för att jag inte vågar ringa eller ta det öga mot öga. Jag vågar det!!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 381
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 426
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 363
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 776
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp