att hoppa över folk

Sv: att hoppa över folk

bokslukaren skrev:
Sånt tycker jag inte är akseptabelt (stavning??) :mad: spec på en stor häst regional tävling, de e jo dom som skall vara föredömen mot dom mindre som är och tittar på hur man gör på en framridning :)
sen du kna ju ha blivit skadad tänk om hästen hade tappat ett ben i språnget och träfaffat dig :cry:

Acceptabelt ;)

Låter som vilda western det där.
Men någon kan ju bli allvarligt skadad!!!:crazy:
Hur kan det vara acceptabelt!?

Tycker att det är bådas ansvar att ta hänys och se andra. Men jag har dock varit med Helena Lundbäck på framhoppninar och det är en jävla konkurans om hindrena! Det värsta som finns är att vara liten. Jag är en 14 årig tjej men jag har rätt så "skarp" röst så jag hörs rätt bra för det är ofta folk som springer i vägen och då får man rycka in och ropa lite! :angel:
Det är rätt svårt att få tag i hindrena men man får vara på sin vakt! :D

Vista kan alla göra mistag. Men när samma person kanske gör det hela tiden och sabbar framhoppningen för andra, ja då blir man förbannad.
Jag kan tåla en tabbe då och då, själv så kan man i bland (sällan) själva göra en tabbe, men då ber jag väldigt mkt om ursäkt. Tyvärr ber folket som gör tabbarna väldigt sällan om ursäkt, i bland får man inte ens en blick.

Och jag blir förbbannad på vissas sätt att beete sig, jag skiter i om det är en elitryttare eller amatör de för höra vad jag tycker, vissa av dem blir lite paffa att man vågar vara "nosig" mot dem. Men man slipper oftast fler problem med dem.

När jag hoppar fram brukar jag oftast försöka "följa efter" en annan i framhoppningen, så blir hinderna atumatiskt höjda osv. flyter på så mkt bättre då!

Jag fattar inte riktigt hur ni gör?

Det värsta jag har vart med om är när en ganska känd ryttare i Västmanland, red in i mig då jag landade efter ett hinder. Det tog jag som en ren olycka/missbedömning. H*n blev lite brydd...

När det gäller mig och min framhoppning så höjer/sänker jag inga hinder, utan låter medhjälparen peta ner översta bommen på räcket en gång. Lägga upp den, hoppa en gång. Lägga ner bakre bommen på oxern, hoppa,lägga upp - hoppa. Gå snabbt igenom vad som var bra/dåligt ta ett till två språng till, skritta i väntan på att komma in.

När det gäller hinderhöjderna så får jag oftast vänta på övriga ryttare som "hänger på" på mitt sätt..... :D Jag ropar väldans mycket plus att medhjälparn river i åt nån som är i vägen :D

Jag har tidigare jobbat som hästskötare åt en hoppryttare och på tävling fanns det två platser som jag alltid tyckte var jobbiga och farliga att vara på (som mark-person) och det var veterinärbesiktningarna och på framhoppningarna.

Ju lägre status på tävlingarna desto rörigare har det en tendens att vara.

Man måste ALLTID ha ögonkontakt med de som rider an mot hindret om man ska ändra något och ALLTID stå på utsidan av hindret då man höjer eller sänker. Därför att trots att det finns regler så händer såna här saker alldeles för ofta och det inträffar årligen allvarliga olyckor på grund av detta.

nemen usch:crazy: låter inte kul det där.
Erfaren ryttare och allt, herregud, tänker den människan bara på att vinna eller?? Han om igen annan bör sätta sig på en lektionsbänk och repetera allt.

jag krockade själv nästan med en hästryttare då jag skrek 'hoppning', alla hörde (de höll sig undan från hindret, utom den som inte hörde. jag kom i galopp mot hindret (självklart) och när jag var cirka 4 meter från hindret så kommer den där personen skrattandes i seg skritt ut ung. 1 meter framför mig. (var i ett liiiiitet ridhus) sa till vid E sen så kankse det är 10 meter till hindret som stod vid B ungefär (innanför spåret).

Hon blev förbannad på mig och sa 'Du måste ju fan ropa innan du ska hoppa' Jag blev lite pissed och talade vänligt om;
Om du skulle varit uppmärksam och lyssnat och inte suttit och skrattat så skulle du ha hört att jag ropa 'hoppning' vid E. De andra hörde, fråga dom själv Hon frågade och blev sen utslängd av en funktionär som sett allt.

(ang. att jag bara ropa hoppning så var det för att det fanns bara ett rättuppstående)

Somtliga bör verkligen inte tävla om dom gör helt fel som dom.

pigleton skrev:
Men är inte det ett krav enligt TR att det ska finnas framhoppningspersonal? Dock vet jag inte om de har till uppgift att fixa med hindren, mer hålla koll på antalet ekipage.
Visst är det det. Små hästrädda mammor som står med en kratta i handen. I 50% av fallen får man snällt be om krattan eftersom det är så upptrampat framför och bakom hindret och glatt göra det själv... Suck. Eller så står det nån 13-åring och krattar bort all sand från framför hindret så man får slita krattan ur handen på dom innan nån stackars häst vrickar sig... Ridklubbarna har själva dålig kunskap om hur det ska gå till och utbildar sedan inte sina medhjälpare... Lite mer organisation eller så tack! Sen finns det ju en hel del bra framridningspersonal också, men dom kommer man ju inte ihåg tyvärr... Man minns ju bara alla andra...

Jag måste säga att rid-tävlingsfolk är betydligt värre än trav-tävlingsfolk.

Har VÄL insyn i båda sporterna och måste säga att på travet hjälpte alla alla, känns som mer konkurrens ocj "jag är först o störst" andan inom ridningen... Har XX antal ggr fått hjälp på travtävling om häst har strulat, matrial(utrusnings fel) och funktionärer.. SHIT vilket hjälpsamt folkslag! Tävling skall vara kul och man ska kunna få hjälp om d behövs... Alla måste ha respekt!

Tror att det är för liten framridningsyta som ställer till problem i flesta fall och att man utgår från sin transport som står packad ihop m alla andra på området. I travet får du alltid egen box o tillgång till stoooor yta att värma upp på!

Lite iaktagelser som jag har gjort...

Du har rätt i att det är för liten yta på de flesta framhoppningarna. Framförallt är detta ett problem på tävlingar som hålls inomhus!! då är dessutom ofta ridhusen uppdelade i två då en används för framhoppning och en del för framridning. Utomhus är det inte lika ofta ett problem.

oj, det var dumt.. rent utsagt korkat.. när ja å min ponny var på en l:c så var jag på framhoppning å av någon anldening blev en ponny skrämd å då började min ponny också konstra stegrade sig skenade o.s.v.. han bockade av mej och huxflux låg jag där på marken och tappade andan. så bara ser jag hur alla ponnyer kommer rusande och hoppar över mej! fatta hur läskigt det var att bara se alla hovar 10 cm ovanför ansiktet..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar