att hoppa över folk

Sv: att hoppa över folk

Det ligger något i allas historia. Det finns korkade hjälpredor och korkade ryttare. Själv blir jag galen på folk som ser ut som om dom ska hoppa och sedan inte gör det, då har man stått där och väntat till ingen nytta på grund av att man vet att vissa skiter i att säga till. Aldeles för få ryttare anstränger sig för att samarbeta med andra och då är det hemskt att vara medhjälpare för då står man där och få ta emot alla skit... Vissa ryttare anstränger ig till 100 för att hitta någon att "dela hinder med" har man då otur tänker minsann inte den ryttaren hjälpa till... Ibland går det dock hur smärtfritt som helst.

Sen finns det ju jobbiga hjälpredor också... Ryttare skrikigt hoppning oxer, förvirrad pappa kliver rakt ut framför oxern, ryttare och hästskötare skriker för full hals (hästskötare viftar samtidigt mot förvirrad pappa utan hästvett) HOPPNING OXER, förrvirrad pappa tycks inte höra någoting eller se någonting för den delen... Ryttare tvingas lägga volt (förvirrad pappa får mindre utskällning av hästskötare)
Dotter river oxer med dunder och brak, mamma vänder ryggen mot kraschat hinder och börjar instruera dottern. Hästskötare till ryttare som redan lagt 3 volter pga föregående rytatre plockar snabbt upp hindret men hinner inte mer än lägga upp det innan mamman beordrar att sänka det??? (Tjockskallig mamma får skäll av hästskötare och tilsägelse om att om vi ska ta hänsyn till hennes dotter får hon f-n hjälpa till och plocka upp plockepinn nästa gång dottern river...)

Som hästskötare gäller det att få mycket rutin på framhoppningssituationer, i början var det ingen som såg mig (det är typ 5 år sedan) idag efter att bland annat ha jobbat internationellt kan jag bli lite väl bitsk (arbetsskada) men jag försöker alltid vara förstående, vänlig och hänsynstagande när det går, tyvärr tänder jag lätt till på föräldrar utan hästkunnande som i mina ögon blir farliga samt på själviska idioter. En framridning är en farlig plats då den oftast är för trång och man bör inte skicka ut vem som helst där som medhjälpare, dock måste man lära sig och få ett visst självförtroende.

Jag är ganska övertygad om att det blev ett stort missförstånd mellan dig och den här ryttaren, kanske en kombination av att du den här gången glömde hålla kollen medan du höjde, samtidigt som en antagligen lite självupptagen ryttare bestämde sig för att nu skulle minsann han/hon hoppa. Själv händer inte sådana saker mig (längre...) Jag litar inte på någon utan har alltid blicken på anridningszonen när jag höjer... tyvärr måste jag väl säga, för även om någon står lite dumt till, kanske inte hör ens viskning , vissa säger ju hoppning oxer som om dom tror att folk läser på läpparna, det går ju bara inte att höra även om man ansträndger sig, så får man ju ABSOLUT INTE rida över någon. Vad du blev utsatt för är direkt farligt, men det vet du ju redan. Problemet är att vid en viss tidpunkt i livet slutar man lita på folk och då har man hela tiden anridningszonen i periferseendet, kollar två gånger innan man höjer etc. etc. åtgärder som inte skulle behövas om alla var lite tydligare och visade lite mer ansvar och lite mindre egoism.

Jag brukar försäka samarbeta med någon annan ryttare. Är rätt ofta själv på framhoppningen. I lördags så tävlade jag nere i Malmö och till min stora besvikelse så var det INGEN att samarbeta med. fick avbryta anridningen 4 gånger för att folk antignen stod i vägen eller höjde/sänkte hindret precis när jag red emot. Tillslut blev jag förbannad och sa till pappa som stod en bit bort att nästa som kommer i vägen rappar jag röven och visade med spöet. Vips så var det tomt framför hindrena.
*nötter*

Förlåt de flesta är väldigt trevliga men vissa.. :devil: :eek:

På söndagen var jag helt ensam (så när som på en 14 årig tjej som åkte med som hästskötare) Då var stämningen lugnare och folk hjälpte varandra mera. Lustigt..

JO, visst! men det kan ju ha varit en olycka..jag tror bara att det var ett missförstånd för vem utsätter en människa för en sån risk medvetet?
Jag tycker inte att vi ska säga en sån sak utan att veta säkert vad som hände:mad:

Ursch.. själv hatar jag framhoppnigar!!! Alla hoppar kors och tvärs.. ibland får man själv inte hoppa...:mad: Har en gång ramlat av 3 ggr på samma dag på en framhoppning då jag kultade över ett hinder med hästen... Min häst kollade på alla andra och uppfattade ej hindret:cry:

Penny_Lane skrev:
Nästa gång jag blir störd mitt i språnget av nån idiot som inte har öron alternativt selektiv hörsel så skall jag hoppa av hästen och rappa upp vederbörande med spöet.
Jag är så trött på alla livrädda hjälpredor som inte ser sej förr. Mer än en gång har man fått en framhoppning spoilerad eftersom nått smarthuvud har stått mitt i vägen när man skall hoppa. Skiker man hoppning oxer exempelvis så betyder det akta er jag skall hoppa oxern. Inte varsågod och höj jag kan gärna lägga 15 volter.
Jag har hjälpt flertalet kompisar på framhoppningen och aldrig har jag höjt eller sänkt så någon har fått avbryta. Jag vet själv hur förbannad man blir. Ni som hjälper till borde börja se er omkring istället för att bara glo på den ni hjälper. Om man samarbetar med någon som står på andra sidan hindret kan man dessutom höjja och sänka snabbare.

Detta här höjjandet och sänmkandet går mej på nerverna. Är rätt ofta själv på tävlingar. Ena gången man kommer är hindret 90 nästa gång 140.. jättekul 3 gången man kommer får man oftast rida zigzag mellan 4 hästar och sedan ändå avbryta eftersom det ståtr en förskräms medhjälpare och höjjer hindret.
Vid ett tillfälle hade jag ögonkontakt med den som stod vid hindret (en känd ryttarinnas mamma) hon tittade på mej när jag red emot. 2 galoppsprång innan tar tanten ett steg i i oxer och börjar hoppa. Tror ni jag sa oj förlåt att jag existerar?? Knappast. Bad henne pröva nått bytt. GE FAN I BOMMARNA NÄR FOLK ÄR 2 GALOPPSPÅNG IFRÅN HINDRENA (vrålade de över hela framhoppningen.)

Nä hoppas du slog dej och lärde dej en läxa..

:bow: :bow: :bow:

Håller med dig helt.
Jag brukar vanligtvis inte stå mitt i en oxer, men eftersom vi var ensamma i ridhuset när jag började ändra hindret, så var jag väl lite nonchalant. Är dock rätt säker på att jag skulle hört om de ropade hoppning, då man som hästskötare hela tiden lyssnar efter tex vilka som går in på banan.
Det som förvånar mig mest är vissa ryttares attityd. På den där tävlingen torde jag ha varit den enda som hade betalt för att hjälpa till. Övriga ryttare hade med sig snälla vänner och familjemedlemmar som ställde upp för att de skulle få en chans att tävla. Jag tycker att man som ryttare måste ha ett visst överseende med dessa personer som hjälper till trots att de kanske inte är intresserade av hästar, och inte rida över dem för att de inte lärt sig att hålla koll.
Jag går hellre in och rider en värdelöps runda än har någons liv på mitt samvete...

Det värsta jag vet på en framhoppning är när folk tar beslag på hindren och sedan inte sänker dem utan går av banan, jag har två gånger fått ropa på hästskötare som inte sänker ner hindren efter sig!!!
Nog för att vuxna borde föregå med gott exempel, fast så är det inte alltid. , jag var på en lokal framhoppning och där var vi 8 - 10 ryttare i 20*40 ridhus, för många!!! Folk ropade inte och alla var ivägen, före som efter hindret. Jag skyndade mig att hoppa två språng på varje hinder och skyndade mig sedan ut (efter att fått stanna i mitten och ta ett par djupa andetag och samtidigt se då vuxna människor nästan red in i varandra.)
Det är något av det värsta jag sett, jag fick avbryta anridningen trots än jag ropa flera gånger och man kan inte som vissa ropa 3 meter före hindret!!!
:mad:
Håller även jag med om att folk är på hindren då de inte bör!

*skrattar* oj oj ... vad sysslar ni med på era framhoppningar?? Vare sig på lokal, regional eller nationella hopptävlingar här i Norrland har vi sånt kaos som ni verkar ha! Alla tänker tydligen på sig själva. För du som ryttare; inte blir väl du sur om din medhjälpare höjer/sänker hindret åt dej??? Å du som medhjälpare - om du inte är med på noterna har du inget på framhoppningen att göra. Tävlingsarrangörerna har ju personal på framhoppningen (iaf här), använd dem och in med mer ödmjukhet i ridsporten

Penny_Lane skrev:
Nästa gång jag blir störd mitt i språnget av nån idiot som inte har öron alternativt selektiv hörsel så skall jag hoppa av hästen och rappa upp vederbörande med spöet.
Jag är så trött på alla livrädda hjälpredor som inte ser sej förr. Mer än en gång har man fått en framhoppning spoilerad eftersom nått smarthuvud har stått mitt i vägen när man skall hoppa. Skiker man hoppning oxer exempelvis så betyder det akta er jag skall hoppa oxern. Inte varsågod och höj jag kan gärna lägga 15 volter.
Jag har hjälpt flertalet kompisar på framhoppningen och aldrig har jag höjt eller sänkt så någon har fått avbryta. Jag vet själv hur förbannad man blir. Ni som hjälper till borde börja se er omkring istället för att bara glo på den ni hjälper. Om man samarbetar med någon som står på andra sidan hindret kan man dessutom höjja och sänka snabbare.

Detta här höjjandet och sänmkandet går mej på nerverna. Är rätt ofta själv på tävlingar. Ena gången man kommer är hindret 90 nästa gång 140.. jättekul 3 gången man kommer får man oftast rida zigzag mellan 4 hästar och sedan ändå avbryta eftersom det ståtr en förskräms medhjälpare och höjjer hindret.
Vid ett tillfälle hade jag ögonkontakt med den som stod vid hindret (en känd ryttarinnas mamma) hon tittade på mej när jag red emot. 2 galoppsprång innan tar tanten ett steg i i oxer och börjar hoppa. Tror ni jag sa oj förlåt att jag existerar?? Knappast. Bad henne pröva nått bytt. GE FAN I BOMMARNA NÄR FOLK ÄR 2 GALOPPSPÅNG IFRÅN HINDRENA (vrålade de över hela framhoppningen.)

Nä hoppas du slog dej och lärde dej en läxa..

:bow: :banana: :bow: :banana: :bow:

anni0301 skrev:
Tävlingsarrangörerna har ju personal på framhoppningen (iaf här), använd dem och in med mer ödmjukhet i ridsporten

Kul att ni har det i Norrland. det förekommer sällan eller aldrig här nere i skåne.

Men är inte det ett krav enligt TR att det ska finnas framhoppningspersonal? Dock vet jag inte om de har till uppgift att fixa med hindren, mer hålla koll på antalet ekipage.

Jo, en som står med en lista och bockar av vem som får komma in finns ju. Men de fibblar inte med hinderna.

Bådas ansvar kan jag tycka.
Men naturligtvis hoppar man inte över folk!
Där skulle ryttaren naturligtvis avbrutit hoppet,och
sagt till dig om han/hon ansåg att du inte agerat korrekt.

När jag var funktionär på våra regionala tävlingar här i stallet så frågade de flesta om de kunde höja hindret, de som inte gjorde det fick ofta en tillsägelse av de andra ryttarna, alt att jag hade snappat upp något ord från andra ryttares medhjälpare som sagt att: du kan ta rätupp en gång till.. så då sa jag till.
Sedan fanns ju jag tillhands om någon skulle höja/sänka hindret, och jag höll koll på de andra som var inne på banan! :D
Men många medhjälpare borde hålla koll på andra ekipage, det kan jag hålla med om!

Snuffsan skrev:
Kul att ni har det i Norrland. det förekommer sällan eller aldrig här nere i skåne.

Vi försöker ha personal även vid hindren, men det är inte lätt... Man kan inte sätta vem som helst där, vederbörande måste ha skinn på näsan och vara beredd på utskällningar, gnäll och skäll, i bästa fall bli ignorerad. Ingen attraktiv plats, med andra ord. Dessutom har de flesta ryttare med sig pappa, hästskötare, kompis och brarfar Hannes med sig in på framhoppningen, så det brukar vara fullt redan.

Inte särskilt ofta det förekommer här i mälardalen heller. Finns det personal så är det vid "insläppet" Har själv jobbat mycket på framhoppningar på allting från lokaltävlingar till utomhus SM samt Globen för 2år sedan. Tävlar även en del själv och jag tycker generellt är det väldigt många som verkar lämna allt vett utanför när de går in på framhoppningarna. Det gäller inte bara på hinder utan vid framhoppning/framridning inomhus i ett trångt sitter man 2st i bredd och skrittar runt så att man inte kommer förbi dem. Man rider förbi precis bakom hinder mm. Jag har även blivit påriden 2ggr på framhoppningen när jag har varit mitt i anridningen och det har kommit andra från sidan (alltså sådanna som inte ens skall hoppa, utan bara fräser förbi framför hindrena.) Ofta tycker jag det är "halv-kändisar" som är värst, verkar som om de anser att de är något därför skall andra akta sig för dem.

Själv har jag ju den fördelen av att vara av manligt kön, därför skiljer sig min röst nog en del från de andra på framhoppningen :smirk: + att jag brukar ta i utav bara h-vete när jag skriker :devil: Det är mer än en framhoppningsansvarig som har börjat garva när jag "talar om" vilket hinder jag kommer på, men jag hörs... *s* Och brukar få beröm av personalen ;)

Tänk på att folk runt omkring dig är nervösa, koncentrerade osv. Det kanske inte räcker med att "bara" roppa, utan ta i ordentligt. Sen är det som med allt annat, det kan inte bara vara en som skall se upp osv. Samspel... Mellan ryttare, personal, föräldrar, hästskötare och diverse andra tillbehör ;)

Penny_Lane skrev:
Vid ett tillfälle hade jag ögonkontakt med den som stod vid hindret (en känd ryttarinnas mamma) hon tittade på mej när jag red emot. 2 galoppsprång innan tar tanten ett steg i i oxer och börjar hoppa.

Det är meningen att man ska titta på hindret, inte det brevid hindret..

jag har ett öga på hindret och ett på de som står sidan om. I anridningen när jag skrek hoppning oxer hade hon och jag ögonkontakt.. Sedan såg jag bara henne i ögonvrån.. Men du kanske tycker att de helt okey o göra som hon..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka