att hoppa över folk

Sv: att hoppa över folk

För de första är de inte sällan sånthär händer, för det andra; blev du skadad? för de trejde; är man och tävlar skiter man nog i om de står nån där, man är kanske koncentrerad, kanske inte har så mkt tid på sig. Vad vet du om att ryttaren inte sa ngt? Den kanske sa de fast du inte hörde? *sätter mig på tvären emot alla och antar att jag kommer bli råsågad*

:smirk:

Är du säker på att han inte ropade hoppning, för folk ställer ju sig gärna inne i oxrarna och höjer när man har 3 galoppsprång kvar till hindret dom skiter ju fullständigt i om man är på väg att hoppa eller ej. Man kan skrika rätt högt ibland fast ingen hör

EB_ skrev:
Överhoppad? Hur står du när du höjer :crazy: :D

Säkert en av dom som ställer sig INNE i oxern och höjer, har alltid undrar vilka dom är som gör så nämligen, helt urkorkat :angel:

Nästa gång jag blir störd mitt i språnget av nån idiot som inte har öron alternativt selektiv hörsel så skall jag hoppa av hästen och rappa upp vederbörande med spöet.
Jag är så trött på alla livrädda hjälpredor som inte ser sej förr. Mer än en gång har man fått en framhoppning spoilerad eftersom nått smarthuvud har stått mitt i vägen när man skall hoppa. Skiker man hoppning oxer exempelvis så betyder det akta er jag skall hoppa oxern. Inte varsågod och höj jag kan gärna lägga 15 volter.
Jag har hjälpt flertalet kompisar på framhoppningen och aldrig har jag höjt eller sänkt så någon har fått avbryta. Jag vet själv hur förbannad man blir. Ni som hjälper till borde börja se er omkring istället för att bara glo på den ni hjälper. Om man samarbetar med någon som står på andra sidan hindret kan man dessutom höjja och sänka snabbare.

Detta här höjjandet och sänmkandet går mej på nerverna. Är rätt ofta själv på tävlingar. Ena gången man kommer är hindret 90 nästa gång 140.. jättekul 3 gången man kommer får man oftast rida zigzag mellan 4 hästar och sedan ändå avbryta eftersom det ståtr en förskräms medhjälpare och höjjer hindret.
Vid ett tillfälle hade jag ögonkontakt med den som stod vid hindret (en känd ryttarinnas mamma) hon tittade på mej när jag red emot. 2 galoppsprång innan tar tanten ett steg i i oxer och börjar hoppa. Tror ni jag sa oj förlåt att jag existerar?? Knappast. Bad henne pröva nått bytt. GE FAN I BOMMARNA NÄR FOLK ÄR 2 GALOPPSPÅNG IFRÅN HINDRENA (vrålade de över hela framhoppningen.)

Nä hoppas du slog dej och lärde dej en läxa..

Jag håller helt med dig! Nästan!
Håller helt med dig om att väldigt många verkar ha grava hörselskador eller mkt selektiv hörsel när de är medhjälpare på framhoppningar. Har själv drabbats X antal ggr.
Att det inte händer mer olyckor på framhoppningar, det är en gåta!:crazy:

Men samtidigt finns det också många som INTE ropar "hoppning"! Och de som inte ropar, de har ju inte gjort klart vad de tänker göra!

Måste samtidigt passa på att lägga fram ett tävlingsbeteende jag anser föredömligt. Det var när en känd travtränares ena barn tävlade på samma tävling som mig, med sitt syskon som medhjälpare. Om det nu berodde på att de var "väluppfostrat travfolk" vet jag inte, men jag har aldrig sett så uppmärksamt, välridande, artigt och bra beteende!:bow:
Vad jag vet är travet hårdare mot "klantarslen" är ridsporten, kanske är det därför de var så föredömliga?

Jag blir också helt vansinnig på alla som håller på och ändrar höjderna hela tiden. Om man tävlar i någon av klasserna från 0.9m till 1.20 så brukar hinderna som är framställda räcka för att värma upp. Värm först upp på det lilla, fortsätt på räcket och sen oxern. 0.9m och 1 m är ju nästan uppvärmnings hinder i sig själva. Varför hålla på och höja och sänka de hela tiden. Jag ropar alltid hoppning + vilket hinder högt men likt förbaskat står där en medhjälpare mitt framför hindret när man är på väg dit. Blir tokig på det.

Sen blir jag oxå vansinnig på alla som skall envisas med någon jävla höjdhoppning på framhoppningen, det är ju uppvärmning inför en klass man ägnar sig åt inte uppvisning:mad:

Varför skall man höja upp till 1.40 och fetbredda oxrarna för att sedan komma fel och krascha 10ggr:confused:

kopparberg skrev:
Men samtidigt finns det också många som INTE ropar "hoppning"! Och de som inte ropar, de har ju inte gjort klart vad de tänker göra!
Ja de e klart sånna finns det alltid. Men trots allt är dessa färre än de medhjälpare som står ivägen och som skapar kaos. I af där jag brukar vara med.

kopparberg skrev:
Måste samtidigt passa på att lägga fram ett tävlingsbeteende jag anser föredömligt. Det var när en känd travtränares ena barn tävlade på samma tävling som mig, med sitt syskon som medhjälpare. Om det nu berodde på att de var "väluppfostrat travfolk" vet jag inte, men jag har aldrig sett så uppmärksamt, välridande, artigt och bra beteende!:bow:
Vad jag vet är travet hårdare mot "klantarslen" är ridsporten, kanske är det därför de var så föredömliga?

Handlar nog om sunt bondförnuft samt, känsla för vad man sysslar med. Inom trav har jag hört att man är mer hjälpsamma något vi inom ridingen kanske borde ta efter. :smirk:

Och faktum är att man behöver ju inte ens vara "konkret" hjälpsam för att underlätta för de andra på en tävling!
Man behöver ju bara ge f-n i att vara i vägen för de andra och bara se till sig själv!
Men många verkar ha svårt att inse att alla vill ha samma förutsättningar till ett bra resultat på banan...

Jag blir lite fundersam vad man håller på med på framhoppningen rätt ofta. Vanligt att folk stannar och korrigerar utrustning före efter hinder. Mammor som står och höjer sänker, breddar, lägger ner bommar osv, allt efter någon ilsken dotterns order...
Folk som inte talar om vad de ska hoppa. Andra som står mitt i vägen. Högerregeln, som man tycker är rätt grundläggande verkar helt obekant för många. Skritta på spåret är uppenbarligen en rättighet om man har ett visst efternamn osv.

Total kaos ofta tyvärr.

För min del får man gärna sätta ett totalförbud på att röra hindren överhuvudtaget på framhoppningen. Kan man inte hoppa den hinderhöjd som det är i klassen efter ett par uppmjukande språng på det lilla fattar jag inte vad man överhuvudtaget har där att göra?

Sen tycker jag över lag man ser många som hoppar slut på sina hästar innan de ens kommit in på banan. Hästen hoppar villigt språng efter språng helt ok, men ändå fortsätter man att nöta? Varför?

Höja och sänka hindren tycker jag man måste få göra. Det är inte kul att komma med en ung och osäker unghäst om man inte kan få sänka.

Kommer man sen upp i 1.20 och högre så vill inte jag först hoppa 30 cm och sen hoppa ett räcke på på 1.20-1.30 utan vill höja lite succesivt. Jag har aldrig märkt att det skulle vara några problem med att höja och sänka. Man får kolla med den som hoppar att den är klar och sen kan man sänka höja.
Som ryttare så måste man även vara lite tuff och våga ta plats och hoppa ett hinder som man tycker är lagom även om nån annan håller på.

Jag tycker att man ska få höja och sänka hindren på framhoppningen.
Aldrig att jag hoppar först lilla krysset och sen tävlingshöjden direkt.

MEN, man kan fixa det på ett smidigt sätt. Står det en
annan ponnymamma brevid hindret som ska hoppas, ja
då frågar man, kan du hjälpa oss att sänka till hindret
så att det blir X cm högt? oftast säger folk inte nej om
man frågar dem och inte bara knuffar bort dem när deras
dotter är på väg mot hindet.

jag tycker att dubbla uppsättningar hinder på framhoppningen
är jättebra! de gör oftast allt mycket lättare.

Ja nog försiggår det mkt konstigt på framhoppningar ibland!
Men ofta så tycker jag att det är värre på vissa tävlingsplatser?! Varför vet jag inte?:confused:

Nog tycker jag man kan få ändra hindren, för hoppar man högre klasser, så kan det ju vara väl "brutalt" att inte få ta ngt språng på lägre höjd.
Jag rider 1,10 och 1,20, jag brukar sänka oxern ett språng (max två om det blir ett katastrofalt dåligt språng), sedan höjer jag den till normalhöjd. Rättupp ändrar jag inte alls.
Men de jag har svårt att förstå är de som ska sänka både rättupp och oxer till en mkt låg höjd (nivån 0,90 till framhoppning 1,20 klass), sedan höja till 1,00, sedan till 1,10, sedan till klassens höjd 1,20, för att sedan höja över 1,20, och till sist göra en paralelloxer.
Och då givetvis i snitt 2 språng/höjd. Då är det ju lätt att räkna ut hur lång tid dennes framhoppning tar inkl ändringarna av hindren...

På de ställen där de flesta är lite smidiga går det ju som du skriver, att komma överens. Och då blir det ju hur lätt som helst för alla!

Jo jo, hoppar man lite högre klasser så visst är det ok att hitta ett mellanläge mellan klassens höjd och lilla hindret, men jag har sett många som hoppar metern och ska sänka hindren rejält ändå, och då funderar jag lite över vad man har där att göra?

Sköts det smidigt och alla får sina språng så är det väl ok, men det är när vissa lägger beslag på och ska hoppa två språng på varje höjd i en evighet man blir lite frustrerad.

Jag är en sån du irriterad dig på, ibland iaf. Lite berroende på hur hästen känns. Jag kan i en 1.20 (om det är första klassen) sänka både räcket och oxern till unegfär 90 och sen höja succesivt uppåt. Jag hoppar väl oftast runt 5-6 språng per hinder på framhoppningen.

Men om nån lägger beslag på hindret gäller det att vara lite tuff och gå in och hoppa på den höjden man känner är lagom eller så frågar man lite snällt om man kan få ta upp hindret snabbtför att man ska in på banan. Det är sällan nån protersterar. Som medhjälpar på marken försöker jag alltid vara snäll och hjälpsam och höja ena sidan om nån annan höjder den andra och vill nån hoppa nåt högre spårng i mitten så är det helt ok.

Det är ju ok så länge som du inte "ockuperar" hindret.
Man får ju om man ändrar räkna med att ngn annan "sticker emellan" på rätt höjd tycker jag. Och ja, det har hänt mig, och det känns ok.
5-6 språng totalt räcker inte för de riktiga "marodörerna" jag sett. Där snackar vi minst 10 språng i extremfallen!

En tävling så var det en ryttare som sänkte rättupphindret till samma höjd som "det lilla". De blev exakt likadana. Sedan satt hon och "rullade på" i galopp över hindret i sisådär 5-6 språng. För att sedan succesivt höja det till klassens höjd. Min hästskötare hade huggtänder...:angel:

Just det att som medhjälpare även höja/sänka "andra sidan" till andra ekipage, det är ju ngt som spar rejält med tid!
Det gör jag och mina hästskötare.

Och sådana saker är ju precis vad jag menar visa hänsyn och inte bara se till sig själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar