att hålla hingst

Sv: att hålla hingst

Min senaste hingstunge råkade också ut för något liknande men eftersom hans mamma lärt honom att matte fixar allt stod han snällt och väntade tills jag trasslat ur honom.:love:

Det jag menar är att trots hingstens grundkaraktär är den ändock en hingst och när hormonerna börjar spruta ska man inte tro att den är lika foglig som den var tidigare.

Men dom flesta unghästar kan väl testa:confused: Jag har haft en del unghästar och en del är "hårda" och andra "mjuka". Man får anpassa sig tillsägelsen efter det och det ska hända något för att göra en trygg, lugn unghäst till en nervös häst. Eller menar du att nervositeten kommer som ett brev med posten när hormonerna börjar spruta:confused: Har då jag aldrig varit med om.

När jag visade han i höstas sprutade hormonerna och han t.om droppade från snoppen:angel: Han gnäggade och visade upp sig....men inte faan (ursäkta) blev han mer svårhanterad för det. Grimskaftet hängde löst för jag hade onda ögat på han och han tycker det blir obehagligt när han går för långt så grimskaftet sträcks. Då låter han bli. Jag behöver inte säga ett ord eller rycka i grimskaftet på han för att han ska förstå det.

Mitt sto däremot går dit hon vill för hon är av en annan kaliber:cool:

Jag pratar inte om nervositet, jag pratar om när hormonerna sprutar så att hingsten är oemottaglig för intryck utanifrån.

Att din hingst lyder dig som han ska är en jättebra början, jag menar att man inte ska slappna av och tro att den kommer att fortsätta vara så hela tiden. Hästar går också igenom könsmognad och utvecklingsfaser.

Kom på att jag nu faktiskt delar stall med två hingstar:o De är nyblivna åringar och än så länge helt okomplicerade att hantera men givetvis kommer de också att vakna till om de får fortsätta att vara hingstar.

Jag bygger min åsikt på 30 års avelsintresse.

Jag uppfattade ditt inlägg som att du menade att alla som kan tänka sig gårdsavel är oseriösa och att alla som håller på med det inte kan ngt om hästhållning, alt minre om hästhållning.

Alla har inte samma avelsintresse som dig, alla har inte samma avelsintresse som mig. Mångfald!

Skulle man lyssna på avelsdommare enbart skulle vi inte ha en av sveriges mest kända Hbls-hingstar idag. Minns inte namnet just nu (är ointresserad av hblavel) men vet att denna hingst vart ratad av dommarna och långt ifrån godkänd, ägaren var envis och visade hingsten vid senare tillfälle och fick godkänt. Denna hingst växte upp till att bli en av sveriges elithingstar. Hopp eller dressyr, minns inte vad.

Det gör den gårdsavlaren eller icke godkändhingstens ägare knappast oseriösa eller att deras hingst är ohanterbar?
Bara för att ägaren valt att behålla hingsten som hingst betyder det inte att denna vill det för att det är "coolt". Det kan finnas andra anledningar.

Det är dumt att dra alla över en kam, men det kanske itne var så du menade.

*dl kl*

Hingstar kan mkt väl bli hormonstinna monster när de blir äldre. Det allra bästa sättet att undvika det är att ägaren är kompetent och att hingstarna får gå med andra äldre hästar som sätter dom på plats utifrån hästars sätt att göra det. Så slipper man en besservisserhingst som tror han är herren på täppan.

Det är de hingstar som tror de är herren på täppan som blir de besvärilga hästarna, där hormonsvall förekommer ofta.

:mad: vart är min glada smilie och det frågetecken jag satte bakom meningen "Det är dumt att dra alla över en kam, men det kanske itne var så du menade." till Görel? Nu lät det som om jag var ironisk istället för frågande!

Skulle iallafall stå Det är dumt att dra alla över en kam, men det kanske itne var så du menade? :laugh:

Jag pratar inte om nervositet, jag pratar om när hormonerna sprutar så att hingsten är oemottaglig för intryck utanifrån.

Att din hingst lyder dig som han ska är en jättebra början, jag menar att man inte ska slappna av och tro att den kommer att fortsätta vara så hela tiden. Hästar går också igenom könsmognad och utvecklingsfaser.

Kom på att jag nu faktiskt delar stall med två hingstar:o De är nyblivna åringar och än så länge helt okomplicerade att hantera men givetvis kommer de också att vakna till om de får fortsätta att vara hingstar.

Jag måste ha missuppfattat dig då du sa att min hingst inte alltid kommer vara så lugn och trygg, som när han fastnade i ikeapåsen. Vad har det med hormoner att göra?

Att unghästar genomgår en utvecklingsfas är jag väl medveten om då jag har god erfarenhet av unghästar. Men jag går inte ut till stallet varje morgon och tänker: kanske idag han har blivit ett hormonstinnt monster till hingst som är farlig att hantera.
Förväntar du dig det av, ja vilka hästar som helst så är du fel ute. Din "önskan" kan lätt slå in då;)

Som Sammet antydde till ovan, det har mer med miljön att göra om hingsten blir hanterbar eller inte.

Till ursprungsfrågan. Om TS skulle ta ut mina hästar så hade jag gett henne hingsten just för att SKULLE han hitta på något (bli hormonstinn, fastna i något, trampa på grimskaftet, hoppa/busa, ha brottomt osv osv) så är han den lättaste och minst farligaste att ha att göra med.
Valacken kan lätt slänga en hov i huvet på den som leder och drar även iväg om han vill. Han tror även att det finns små osynliga hästätande monster överallt också. Är man orolig av sig så både ser och hör jag på han att han singnalerar att denna människa är orolig och signalerar fara för något. Men han vet inte vad...kanske det ligger något farligt i boxen någonstans:eek::D
Stot ja hon går dit hon vill och hon drar sig inte för att trampa över någon människa heller.

Skulle jag stått i TS stall så hade hon om hon velat fått ta ut hingsten men absolut inte dom andra två när hon är gravid.

Oavsett om stoet bjudit in hingsten, så att hingsten smiter in till stoet, så är det vi hingstägare som har ansvaret att se till att vi har hingsten i en hage som håller för ändamålet.

det har du ju faktiskt fullkomligt rätt i:cool:

KL
När stallägarens sto försökte smita in till min ena hingst så upplyste jag henne om vad språngavgiften var för hingsten......;)

När hon pratade om åldersgräns för att hantera vår B ponnyhingst som inte var på vift så bad jag henne förbjuda sin egen vuxna dotter att hantera deras gemensamma sto som dottern vid flertalet gånger låtit smita ur boxen när hon brunstade, stoet sprang ständigt ut till vår stackars hingst, och bjöd ut sig. Tur att vi hade ordentliga staket för att freda den stackaren :rofl:

Jag har fått ett antal skador av hästar genom åren, ett finger dragit ur led av en valack och sparkar av ston samt en valack men aldrig blivit skadad av en hingst och då har vi ändå haft flertalet hingstar på station och enbart haft naturlig betäckning genom åren.

Senast ändrad:

Är du orolig för din hälsa så är det nog bäst att inte hantera andras hästar. Men jag tycker du kan ändra din attityd lite tills du VET iaf;)

Jag hanterar inte andras hästar alls nu, framför allt hästar jag inte känner. Det har jag också skrivit någonstans om jag inte minns fel.

Medveten gårdsavel, där hingsten är vald medvetet och den inte har några medvetna fel (exteriört eller psykiskt) men kanske inte är så pass fin att den kan bli godkänd är inte fel i mina ögon. Inte om den används av rätt personer. Turridningsuppfödaren som avlar på korsningsavel och som har som mål att behålla alla sina hästar och dessa ska gå som stabila turridningshästar har givetvis varken något behov utav eller ekonomisk motivation att avla på en godkänd hingst! Det är bättre för denna att ha en egen hingst som är bra exteriört och psykiskt men inte godkänd.

Däri finns endast en skillnad mellan ston som inte är bedömda men avlas på ändå och det är att en hingst kan få fler avkommor i sitt liv än detta sto. Men å andra sidan så blir de avkommor som tillhör det prestationsmässiga medelmåttiga aggresiva stoet med dåligt psyke och pappan som är av världsklass ofta en avkomma som ingen vill ha, och vill de ha den så klarar de inte av den. Såvida den inte får alla sin faders fördelar och inga backdelar från sin moder.

Tyvärr är det väldigt vanligt att det föds medelmåttiga avkommor som har pappans hysteriska temprament (jag säger inte att alla avelshingstar är sådana, men alldeles för många). Vem vill ha en medelmåttig häst med ett temprament/psyke from hell? Den sattsande ryttaren vill det inte, det blir lilla Anna som ska köpa sin första häst för avkomman säljs billigt och mamma och pappa som inte kan ngt om hästar köper den. Resultatet kan ni gissa själva. I bästa fall tar de hjälp. I alla bästa fall säljer de vidare till ngn som klarar av hästen.

.

:bow::bow::bow: :devil:

"En hingst som inte används i avel ska skäras"??
vem har bestämt det, varför ska man göra det?
"ska"????

Vad sjukt sammhället är. Vem är det som har kommit på att man ska kastrera alla hingstar som inte används i avel? det är ju endast något människor gör för att göra det enkelt för dom själva, för att lättare kunna dominera djuret i fråga. Jag har själv en hingst, och nej, han används inte i avel och, nej jag tänker aldrig kastrera honom för han är helt underbar som han är och tar man bort kulorna så tar man också bort en stor del av personligheten. Många tycker att ston är griniga, borde det inte vara normalt att sterilisera alla ston som inte används i avel också isåfall?:idea: Jag föredrar hingstar alla gånger framför ston, då dom oftast är mycket mer pålitliga och ärliga, dom har lite mycket energi bara men det är ju upp till oss ägare att se till att de får göra av med den:laugh:. Att ta bort hingstens kulor för att istället få en "könlös" valack bara för att det är lättare så? KNAPPAST NATURLIGT OCH NEJ TACK.

Det finns hingstar som mår rent ut sagt skit för att hormonerna spökar på dem.

Se till individerna istället för kön,färg eller vad tusan som helst.

För gemene man är det dessutom krångligare att hålla hingt än valack.

Om hingstens personlighet försvinner när man kastrerar så undrar jag vems personlighet som blir kvar? Eller har valacker ingen personlighet?

troligtvis förväxlar folk personlighet med hingstbeteende. Vilket för mig inte är samma sak..

Gapa och skrika efter märrar är inte personlighet

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat