att hålla hingst

Sv: att hålla hingst

Som sagts tidigare, hingstar ar inte varre an andra hastar, det handlar om individer.
Nar vi haft nya manniskor pa garden, anstallda, praktikanter eller grannens elvaariga sondotter faller det sig ofta naturligt att dessa borjar med hingstarna. Sa snart jag vet att de kan halla i ett grimskaft utan risk for att slappa det utan anledning har det visat sig att hingstarna och garna da tva aringarna ar de mest palitliga och jamnhumoriga hastarna. Stona daremot later jag ingen annan an min sambo och jag sjalv rora da det ar stor risk att de forsoker sla ihjal ngn oskyldig liten flickstackare med ridskole erfarenhet.

Ofta har vi kanske en tredjedel av vara hastar som hingst (totalt 10 - 16 hast pa garden) och de star i samma stall som ston och valacker samt gar i hage efter psyke. Har haft de som kunnat ga "vagg i vagg" med andra men aven de som kraver "sakerhetsgang".

Betank aven att i princip alla tavlingsplatser huserar 100+ hastar, mixat hingstar, ston och valacker (oftast jamnt uppdelat) och jag har aldrig sett en hast ledas runt i trans. Har ar det grimma som galler och sedan kedja over snoken vid behov. En del ar ngt pratiga men oftast hander det inte mkt och da gar de anda i samma lopp/selas ut jamte varandra.

Det handlar om hantering och jag tycker nog du ska ge agaren en chans. Kan hon hantera hasten bor det inte vara ngra problem. Se dock till att du har forsta ratten att stanna om det inte skulle fungera.

KL antar jag? :P
Jag har inegt emot att ge hingstägaren en chans... ;)

Jag antar att du itne bor i sverige iom att vi har krav på träns på tävlingsplatsen om jag itne minns helt fel. Alt så är du inom någon speciell gren där det itne krävs?

Jag håller helt med dig, hingstar, rätt hanterade, är väldigt pålitliga.
Sen ska man givetvis inte utmana ödet och trycka upp brunstigt storumpan i mulen på dom. Men det är fråga om vett, inte hingsten.

Det är alltid skönt att kuna erbjuda sina hingstar ett vettigt liv. Ska man ha hingst så ska man sträva efter att kunna ha dom i flock. Givetvis finns det individer som inte funkar men tom min gammelhingst funkar numera.

Fast det är ju inte bara en risk för stoet!
Om stoet är en "lurig jävel" så kan ju hon faktiskt slå en hel del, och hingsten är ju rätt utsatt om han då redan hunnit hoppa upp... ett ben kan gå av, han kan bli sparkad i magen, kulorna eller vad som!

Så det är ju inte bara stoägaren som har att förlora.

Jag hänger inte riktigt med?

Jag håller fullständigt med dig men det kändes som om du motsatte dig ngt jag skrev?

Känns bara som att ni pratat om hur stoet kan bli skadat, och hur hingstägaren blir skyldig att betala osv.

Men jag skrev ju att man kanske försöker få honom godkänd.

Gårdsavel är ingenting jag förespråkar så det är inget argument jag gillar.

Många hingstar blir lyckligare utan kulorna och får oftast ett bättre hästliv eftersom de kan uppstallas bättre. Som hingstägare utan eget stall kan man få svårt att få till en bra miljö för hästen.

Fast det är ju inte bara en risk för stoet!
Om stoet är en "lurig jävel" så kan ju hon faktiskt slå en hel del, och hingsten är ju rätt utsatt om han då redan hunnit hoppa upp... ett ben kan gå av, han kan bli sparkad i magen, kulorna eller vad som!

Så det är ju inte bara stoägaren som har att förlora.

Det är vad jag varit mera rädd för än at mitt sto ska bli skadat. Hon kan vara en riktig kärring...

En hingst kan vara rena skräcken att ha i stallet, annan är rena drömmen.
:bow:

Att dela stall med en hingstägare utan koll eller bristande förståelse vill jag inte göra!

PowerPinglan; jag har också haft unghingstar som varit gudomligt snälla innan de blivit könsmogna. Sen kan det förändras:D
:bow::angel:

Dokumentera även med datum och gärna bild varje gång hennes ston är hos dig så att du verkligen har bevis Ifall att hon skulle bråka om ngt händer. Händer inget så behöver du ju inte fundera på det, men om hon kommer och kräver dig på pengar för att hennes sto är dräktig och abort är för sent, så kan du visa dokument att det inte är ditt fel! På så sätt har du ditt på det torra ifall ngt händer och du slipper grannbråk.

Sedan måste du förstå att vissa stängsel bara är sådana att de Ser på ett sto att det behöver lite extra motion och då kan det helt sonika och spontant, utan att hästägaren är medveten om det eller ens sett antydningar till det, kasta sig till marken och schassa ut stoet. Ofta händer det i dessa fall att den även tar av grimman på stoet för att försvåra infångandet. Sådana staketproblem har vissa hästägare och det är inget de kan göra åt det... Stona är helt oskyldiga och det var rösterna i deras huvud som tvingade dom att smita till din hingst. Du måste faktist ha lite överseende som hingstägare... ;)
:rofl:

Kyra sa, hingstar säger man till, valacker frågar man (eller om det var tvärt om på dom två), ston skickar man in en förfrågan i 3 exemplar... Och visst är det så!

Ja precis så är det:bow:

Tackar för tippsen om att dokumentera så nu ska här införskaffas en kamera innan sommaren.

Sedan måste du förstå att vissa stängsel bara är sådana att de Ser på ett sto att det behöver lite extra motion och då kan det helt sonika och spontant, utan att hästägaren är medveten om det eller ens sett antydningar till det, kasta sig till marken och schassa ut stoet. Ofta händer det i dessa fall att den även tar av grimman på stoet för att försvåra infångandet.
Sådana staketproblem har vissa hästägare och det är inget de kan göra åt det...
Stona är helt oskyldiga och det var rösterna i deras huvud som tvingade dom att smita till din hingst.

Du måste faktist ha lite överseende som hingstägare...

Ja så kan det också vara:idea::rofl:

PowerPinglan; jag har också haft unghingstar som varit gudomligt snälla innan de blivit könsmogna. Sen kan det förändras
Ja det är jag väl medveten om. Det jag menade var att han är så lättlärd och villig att vara till lags. Jag behöver bara ge han ett ont öga för att han ska förstå att så gör man inte. Han är naiv och har ett underbart temperament.

Ett ex: Jag lämnar ikeapåsar på marken i hagen medans jag fyller en från rundbalen. Lille parveln undersöker påsarna och självklart lindas handtaget runt hans ena framben. Han står lugnt och stilla och viftar med benet för att få bort påsen. Till slut inser han att den sitter fast där.
Han står stilla en stund sen provar han att backa några steg. Nä påsen följer med konstaterar han. Står still en stund och funderar. Han provar att gå fram då några steg. Nä nu är påsen under magen (han står och tittar på påsen med huvet mellan frambenen:D). Till slut lyckades han komma loss och då fortsätter han att kasta omkring påsarna och även springa iväg med en i munnen.

Vilken häst som helst hade ju fått panik och det hade kunnat sluta riktigt illa:eek:

Min senaste hingstunge råkade också ut för något liknande men eftersom hans mamma lärt honom att matte fixar allt stod han snällt och väntade tills jag trasslat ur honom.:love:

Det jag menar är att trots hingstens grundkaraktär är den ändock en hingst och när hormonerna börjar spruta ska man inte tro att den är lika foglig som den var tidigare.

kära nån, hetsa inte upp dig i onödan! Hinsgar är i överlag inga monster!!
Jag tycker det känns lite onödigt att bygga upp en hage så hästar varken
kommer in eller ut ur den innan man ens vet hur hästen är! Min hingst står i hage
som är uppbygd på ruttet plank på ca 120-30cm och eltråd, grinden är bara två trådar. De
andra hingstarna i stallet står i stålhage på ca 170cm+eltråd+stadig stålgrind.
Vänta och se hur hästen ÄR innan du bestämmer dig för att vara orolig!

KL*
varför har ingen tagit upp vad som händer om ens hingst blir skadad? Det är
inte bara hingstar som springer in till ston utan ston kan också bli förälskade
och springa in till hingstar. Ston kan också bli jävligt flirtiga när hingst är i
närheten och bjuda in dom. Det är inte bara hingstarna som är kåta "monster"
och ska sätta på allt sen ser :crazy:. Kommer tex en hingst in till ett sto som inte vill så är det hinsten som får stryk.

Jag har varit med om stoägare som skäller på hingstägare för att den deras
hingst kollar in deras sto, men vad dom inte verkar se är att det är deras sto
som står och flirtar sönder vid staketet och kollar in hingsten precis lika
mycket. Så med andra ord så hetsar hingsten inte upp sig för ingenting, utan
det är ju stona som kan få dom att gå igång, och då kan det ju lika gärna
vara stoägarens *fel*, för deras sto började sina flirt-ritualer och sände ut sina
dofter som att säga "kom över till min hage".

Okej men nu blev det lite fummligt här, men jag hoppas ni fattar poängen med
att ston har en lika stor inverkan på hingstarna. Och skulle det inte finnas
några hingstar skulle ju detta "hingst/sto" problem vara ur värden, men å
andra sidan så skulle det ju inte komma några nya hästar :idea:. Jag tror
nästan att sto/valack-ägare måste skaffa sig en hingst för att verkligen se
saknen ur annan synvinkel. Hingstar är hästar!
Och nu säger jag inte som hingstägare att det är stoägarens fel ifall en
hingst tjuvbetäcker ett sto utan det kan vara bådas fel, eller mest den ene eller andres, men mest är det väl hingstägarnas fel i allas ögon.
aja slut på pladdret! alla har olika synpunkter och jag begär inte att någon ska tycka som jag!

Men jag skrev ju att man kanske försöker få honom godkänd.

Gårdsavel är ingenting jag förespråkar så det är inget argument jag gillar.

Många hingstar blir lyckligare utan kulorna och får oftast ett bättre hästliv eftersom de kan uppstallas bättre. Som hingstägare utan eget stall kan man få svårt att få till en bra miljö för hästen.

Medveten gårdsavel, där hingsten är vald medvetet och den inte har några medvetna fel (exteriört eller psykiskt) men kanske inte är så pass fin att den kan bli godkänd är inte fel i mina ögon. Inte om den används av rätt personer.

Turridningsuppfödaren som avlar på korsningsavel och som har som mål att behålla alla sina hästar och dessa ska gå som stabila turridningshästar har givetvis varken något behov utav eller ekonomisk motivation att avla på en godkänd hingst!
Det är bättre för denna att ha en egen hingst som är bra exteriört och psykiskt men inte godkänd.

Däri finns endast en skillnad mellan ston som inte är bedömda men avlas på ändå och det är att en hingst kan få fler avkommor i sitt liv än detta sto. Men å andra sidan så blir de avkommor som tillhör det prestationsmässiga medelmåttiga aggresiva stoet med dåligt psyke och pappan som är av världsklass ofta en avkomma som ingen vill ha, och vill de ha den så klarar de inte av den. Såvida den inte får alla sin faders fördelar och inga backdelar från sin moder.

Tyvärr är det väldigt vanligt att det föds medelmåttiga avkommor som har pappans hysteriska temprament (jag säger inte att alla avelshingstar är sådana, men alldeles för många). Vem vill ha en medelmåttig häst med ett temprament/psyke from hell? Den sattsande ryttaren vill det inte, det blir lilla Anna som ska köpa sin första häst för avkomman säljs billigt och mamma och pappa som inte kan ngt om hästar köper den.

Resultatet kan ni gissa själva. I bästa fall tar de hjälp. I alla bästa fall säljer de vidare till ngn som klarar av hästen.

Som hingstägare har du ett ansvar att se till att din hingst får det bra. Helst av allt hagkompisar men denna lyx får inte alla hingstar.
Som hingstägare får du itne vara bekväm av dig. Du får ta det du får, men jag anser att jag som hingstägare har ett ansvar att se till att det jag får är bra, och när jag hittat det flyttar jag inte hästen vid behov föränn jag verkligen måste (stallet brunnit ner) eller jag hittat ett nytt stall med bra lösningar.

Oavsett om stoet bjudit in hingsten, så att hingsten smiter in till stoet, så är det vi hingstägare som har ansvaret att se till att vi har hingsten i en hage som håller för ändamålet.

Bara för att det är en hingst behöver det inte betyda att han är svårare att hantera än andra. Jag har varit runt i många stall och stuterier och det var många gånger svårt att hålla reda på vilka som var hingstar.
Min hingst är bara en liten bäbis (1½år) men faktiskt den snällaste att hantera av mina. Han är underbar:love: Och man kan ju tycka att min 20åriga valack ska vara snällast men han kan bete sig som en vildhäst.

Jag tycker du ska ge hingsten en chans. Tänk om det var jag med min valack på 20 år då hade du väl kännt dig trygg....tills du fick se hur han är. Så var inte rädd bara för att det är en hingst och inte en valack:D

OT: många gånger tycker jag ston är besvärligare än hingstar.

Jag tänker verkligen inte ge hingsten en chans så länge jag är gravid nu. Det är en häst jag inte känner och jag kommer vara orolig i hans närvaro över min egen hälsa. Detta kommer möjligen att kännas av från hans sida och det är inte en bra kombination.
Eftersom stallägarna tillsammans med hingstägaren ska sköta detta, så tänker jag inte beblanda mig med denna häst, eftersom jag, innerst inne, egentligen är emot att hingsten ska flytta in hit.

Jag bygger min åsikt på 30 års avelsintresse.

I övrigt är jag som sagt inte det minsta oroligt över att dela stall med hingstar om de har en vettig ägare. Visst har det hänt någon gång att någon hingst kommit lös, precis som alla andra hästar kan komma lösa. Inte blir jag hysterisk för det utan försöker fånga hingsten. Som någon annan skrev, jag är mer orolig över att mitt sto ska skada hingsten än tvärtom.

kära nån, hetsa inte upp dig i onödan! Hinsgar är i överlag inga monster!!
Jag tycker det känns lite onödigt att bygga upp en hage så hästar varken
kommer in eller ut ur den innan man ens vet hur hästen är! Min hingst står i hage
som är uppbygd på ruttet plank på ca 120-30cm och eltråd, grinden är bara två trådar. De
andra hingstarna i stallet står i stålhage på ca 170cm+eltråd+stadig stålgrind.
Vänta och se hur hästen ÄR innan du bestämmer dig för att vara orolig!

Fast jag är ju av den naturen att jag vill förebygga så mycket som möjligt, innan olyckan är framme..
Jag har en viss hingserfarenhet, dock aldrig delat stall med en runt mina hästar så jag är medveten om att de inte är några monster. Dock har jag aldrig varit intresserad av att dela stall med hingst och speciellt inte nu när jag är gravid och har ett sto.
Förstår inte hur man inte vill förebygga något så simpelt som ett rejält staket kring hingsten. Jag har ju rejäla staket runt mina hästar, speciellt shettisar kan ju vara några jävlar på att rymma, så varför ska inte det gälla alla?

Jag tänker verkligen inte ge hingsten en chans så länge jag är gravid nu. Det är en häst jag inte känner och jag kommer vara orolig i hans närvaro över min egen hälsa. Detta kommer möjligen att kännas av från hans sida och det är inte en bra kombination.
Eftersom stallägarna tillsammans med hingstägaren ska sköta detta, så tänker jag inte beblanda mig med denna häst, eftersom jag, innerst inne, egentligen är emot att hingsten ska flytta in hit.

Är du orolig för din hälsa så är det nog bäst att inte hantera andras hästar. Men jag tycker du kan ändra din attityd lite tills du VET iaf;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat