Att ha sin hund som ensamhund

Varmblod90

Trådstartare
Bara en undran jag satt med och vill fråga andra hundmänniskor.

Ska vi se om jag kan formulera detta på rätt sätt ^^

Om man har en hund så behöver man väl inte känna att man måste skaffa en till bara för att den hunden inte ska vara ensamhund, mår dåligt m.m.? Att den behöver en till av sin art för att den ska må bra så att säga.
Hundar är flockdjur men dem är ju inte som hästar.

Vad resonera ni?

Sv: Att ha sin hund som ensamhund

Jag skulle säga både ja och nej. Vissa hundar lever alldeles utmärkt som ensamhundar, andra klarar inte av att leva i flock med andra hundar - men överlag är hundar anpassningsbara. Är de själva och välaktiverade brukar inte ensamhet vara ett problem. Själv kommer jag nog även i fortsättningen ha två hundar.

Gamlingen jag har har ju levt både som ensamhund och ihop med en till vovve. Han är märkbart mer positiv när han lever i "flock" med annan hund. Överlag har de ju mer utbyte av en annan hund när det gäller lek osv än om de bara bor med människor.

Nej, du behöver inte känna att du måste skaffa en hund till för din första hunds skull.

Det är inte att bara skaffa en till anser jag. Det krävs tid, engagemang och pengar. Det kan vara nog så tunga bitar beroende på hur det ser ut i ens liv.

Själv skulle jag kunna ha 2 om jag ville, men i mitt fall är det latmasken som säger nej. Det räcker gott och väl med en för mig och min hund verkar helt okej med att vara ensamhund i familjen. Hade hon inte varit okej med att vara ensamhund, hade hon fått vara det ändå. Jag skulle aldrig skaffa en till för min hunds skull, nej, då skulle det isf vara för min egen skull... Men sen har hon förstås sina hundkompisar som fyller sin funktion.

Svar till er båda:
Jag har ju själv 3 st hundar. Men från början hade jag bara en och han var själv i 1 år innan vi fick hem 2 till ( valp och dess mamma) Men han klarade sig utmärkt helt ensam, jag och husse va liksom flocken. Och visst tycker han att det är roligt med fler, men det är bara under promenaderna, men annars är han som ett klistermärke på mig. Och han har inget behov alls av att ha en eller flera hundar runt omkring sig.
Mamman till valpen kommer ju från en kennel men dock inte med så många hundar, men jag ser han hon trivs mer här och hade trivts utmärkt även helt ensam. Och jag har varit med om flera hundar som just hellre vill vara ensamhundar, de trivs bättre då.

Varför jag tar upp denna frågan är för att jag började diskutera detta med någon annan som ansåg att hundar är flockdjur och ska därmed ha minst en annan hund som sällskap för att den ska mår bra. Något som jag sa är bullshit :p Med tanke på att det faktiskt finns de hundar som måste vara själva

Beror nog mycket på vad det är för individ. Gamlingen levde ju några år som ensamhund och trivdes rätt bra, men han tyr sig tydligt till unghunden och de är lite ler och långhalm som det är nu. Första hunden vi hade däremot trivdes bättre själv. Han tyckte mest andra hundar var jobbiga. Unghunden har ju inte bott själv, så där vet jag inte. Han brukar ta det rätt bra när vi reser bort iof med bara honom (utställningar och liknande). Då blir gamlingen mer deprimerad om han får stanna hemma.

Jag tror att min hund skulle gärna ha en lekkompis men det är ju inte bara för hans skull jag skaffar en till. Jag har knappt tid för honom (han är aktiv sällskapshund, jag har inte motivation till att träna eftersom jag inte kan ett skit känns det som) så varför skulle jag skaffa en till? Å andra sidan så om han nu skulle bli själv på dagarna utom lunchrastning så kanske det kan vara kul med en till hund för honom. Men det är ändå skitsamma, pengar och tid finns inte och då känns det inte rätt att ha en till hund. Han mår bra som ensamhund ändå och träffar ofta andra hundar så han är inte ensam på heltid kan man säga.

Min vovve föredrog att vara ensamhund.
När jag ibland hade hemma katter från gatan eller hundar, så märkte jag att hon inte kände sig helt tillfreds. Hon drog sig undan och ville liksom ha sitt space, inte dela med varken katt eller hund.
En katt kunde komma och lägga sig i min vovven säng bredvid henne för att mysa, men då flyttade tiken sig till det andra rummet.
Hon accepterade andra djur, men hon ville aldrig mysa med dem (vilket jag märkt att vissa andra hundar/katter ville göra med henne). Dvs, hon var nöjdast att ha hemmet för sig själv för då kunde hon slappna av och vara ifred.

Måste bara tillägga att min tik var supersocial utomhus med andra hundar och katter och lekte och umgicks.

Jag tror det räcker gott att hunden får träffa och leka med andra hundar på hundpromenaderna.

Som någon annan redan sagt, skulle jag inte heller ha orkat ha fler hundar. Hade under perioder 2 hundar, men det var lite bökigt tyckte jag inte minst att ha två hundar kopplade på trånga trottoarer (och så kommer det ett möte så man måste gå ut i gatan) och när en hund går långsamt och en annan håller i rask takt.

Tack alla för era svar, det får mig att bli ännu mera övertygad att hundar faktiskt mår lika bra som ensamhund :)

Skrattar lite för mig själv då personen jag diskuterat detta med är väldigt envis. 14 år, uppväxt med hundar och VET minsann att hundar mår bäst av att ha sällskap av samma art ^^
Konstigt då man kan bevisa motsatsen :p

Efter att ha haft mina två tillsammans i snart två år så inser jag hur otroligt mycket de får ut av varandras sällskap.

Jag kommer personligen aldrig mer att ha en ensam hund, utan göra vad jag kan för att välja karaktärer som matchar varandra och trivs i varandras sällskap.

Jag känner i princip bara hundar som får leva tillsammans med minst en annan hund, och även jag har två. Jag vet inte säkert att mina har så jättestort utbyte av varandra egentligen, men på något sätt känns det väldigt rätt att ha två och det känns som om det är något med deras samspel som jag inte kan sätta fingret på, som om de får ut mer av varandra än jag kan se, bara för att de råkar existera i samma rum.

Min äldsta har jag haft ensam. Hon var till synes lika glad då som nu. Men då var jag noga med att hon då och då fick leka med andra hundar då och då, eftersom de kan leka på ett helt annat sätt än vad jag kan göra med henne.

Jag kanske kan tänka mig att ha bara en hund igen. Hellre bara en än att ha ingen alls, och när tanten inte finns längre kommer det nog dröja innan jag skaffar sällskap igen till unga dåren. Men, jag kommer vara noga även då med att den hund jag har ensam ska få sällskap av andra då och då. De hundar jag har, de har älskat sådant.

KL

Jag är lite allergisk mot ordet "sällskap", man köper väl inte en hund för sällskapets skull, den ska ju också aktiveras precis som den första hunden. Om man nu inte köper en ren sällskapshund som är nöjd med enbart promenader förstås.

Jag tror inte alls en hun mår dåligt av att vara ensamhund. Så länge den kan få träffa andra hundar och leka ibland. Våran förra hund var ensamhund, men hade en hundkompis han träffade ganska mycket. Då vi är 4 i familjen fick han ju vara med på ganska mycket.
Min egen hund är också ensamhund, men träffar syrran och hennes sambos hund ganska ofta, och så får han träffa och leka med andra hundar i rastgården ibland.
Att han sen vil hälsa och leka med alla hundar är en annan sak. Så var den förra också när han var ung.
Jag skulle gärna ha en till hund, men har varken råd eller tid just nu.
Men jag tror inte min hund mår dåligt av att vara ensamhund. Det beror väl lite på vad man gör med hunden och om den får träffa andra hundar.
Sen finns det väl raseer som helst ska vara minst 2, tex husky.

Enstaka hundar fungerar bäst som ensamhundar. Men jag är övertygad om att de allra, allra flesta hundar tycker om att ha en hundkompis. Även om mina sällan leker utomhus (kanbusa lite inne dock) sällan ligger på varandra,utan snarast kan ha lite småkontroverser (läs den lilla bossar den stora) så märks det vilket samspel de har och vilket utbyte de har av en annan som pratar samma språk, som tycker om att nosa och pinka osv.

Jag föredrar att ha två hundar framför en hund alla gånger.

Jag skaffade hund nummer två när min första hund var fyra år gammal. Jag märkte väl ingen direkt skillnad på den äldre men har på senare tid då jag delar den yngre hunden med min föredetta märkt att den äldre blir annorlunda när den yngre inte är hemma. Han blir gladare, busigare och mer på hugget. Det är precis som att han slår av en växel när den yngre hunden är här. Det behöver inte vara negativt alls men ibland tror jag den äldre tycker det är skönt att få all uppmärksamhet själv. Visst märker jag att han trivs och tycker om sällskapet utav den yngre också. Den yngre däremot är nog mer för den äldre och trivs bäst tillsammans med honom skulle jag gissa på.

I det stora hela tror jag det är olika från hund till hund det där. Jag skulle dock aldrig skaffa en hund bara för att en annan hund ska ha sällskap eller en av samma sort i flocken. Att ha två hundar kräver ju sitt och båda ska stimuleras osv.

Nej, jag tycker inte man behöver köpa en till hund bara för att hunden inte ska vara ensamhund.

Däremot tycker jag att hunden bör få chans att träffa andra hundar regelbundet och aldrig (såklart) lämnas ensam för länge.

Nej, jag tycker inte man behöver köpa en till hund bara för att hunden inte ska vara ensamhund.

Däremot tycker jag att hunden bör få chans att träffa andra hundar regelbundet och aldrig (såklart) lämnas ensam för länge.

Menar du träffas och umgås (leka) med andra hundar?

Jag är nog en väldigt taskig matte för mina får sällan, nästan aldrig leka med andra hundar. Inte ens när jag bara hade en hund lät jag honom leka med andra hundar. Visst har jag gått rundor med bekanta och deras hundar tillsammans med mina, även tränat tillsammans med andra. Men att dom sprungit och lekt mycket kan jag väl inte direkt påstå. Men det är ju upp till var och en :).

Detta skrev denna tjejen som jag haft diskussionen med.

Men jag ska förklara. Tänk dig själv att leva med någon du inte förstår? Du förstår om personen är arg, glad, ledsen osv och du förstår vissa ord. Men du kan inte ha ett riktigt samtal för såpass bra förstår ni inte varandra.

Anledningen till att många hundar "trivs" bäst ensamma beror på att dom blivit så avskärmade från andra hundar att dom så gott som glömt bort sitt eget språk.

Dessutom ska som sagt inte hundar vara helt ensamma. Men vi människor har faktiskt inte tillgång till att vara med våra hundar 24/7. Ibland åker vi hemifrån, vi ska ut och festa, handla, jobba. Ja vad som helst. Vad händer då? Jo ofta blir det hunden som får vara ensam hemma.
Och ska jag vara ärlig tror jag att det förr eller senare blir lag på att hundar ska ha sällskap av en annan hund. Så som det är med hästar.

Alltså snälla, hon kan väl omöjligt ha rätt?? :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
915
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 053
Senast: snöflingor
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka