Att ha sin hund som ensamhund

Sv: Att ha sin hund som ensamhund

Jag tycker faktiskt att hon har en viss poäng. Vi är människor och hundar är otroligt anpassningsbara,på ett sätt hästar inte är, så jag tror inte att det blir lag på att hundar måste ha hundsällskap. Men jag tror inte att människor fullt ut ersätter umgänge med andra hundar, just för att vi itne är hundar. Visst finns det hundar som av ett eller annat skäl inte är flockhundar, men det finns tex en hel del "hanhundsaggressiva" hundar som fungerar utmärkt med en annan hane i flocken bara de introduceras rätt.

Sv: Att ha sin hund som ensamhund

Nej, två helt olika arter har inte fullt utbyte av varandra men det hon sa är helt absurt i mina ögon. Hundar mår INTE dåligt av att vara utan sin artfrände många timmar om dagen om inte 24 h om dygnet.

För mig är det självklart att ge hunden möjligheten att träffa andra hundar vilket jag hoppas andra ensamhundägare också tänker så. Men att det krävs två hundar i hushållet är inte hållbart och hundar mår inte dåligt av att vara ensam hund. För visst har de ändå ett band till sin matte/husse?

Min hund kommer till mig för att kela, söka uppmärksamhet och även leka. Så visst tycker jag att jag duger som sällskap till honom. Jag tycker att hon som uttalade sig om detta är okunnig. Som du själv sa, så är hundar otroligt anpassbara och kan därför fungera bra med oss människor medan hästarna har sina starka instinkter kvar. Hundar är ju något som vi utvecklat själva och därför fungerar de lättare utan sina artfränder.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
915
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 053
Senast: snöflingor
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka