Att ha hund/hundar i lägenhet- hur tycker du det funkar?

I helgen mötte jag ett gammalt par som hade haft saluki för många(!) år sedan. De började prata med mig eftersom de blev så förtjusta i min unghund.

Hur som helst, de sa till mig att "Ja, vi kan ju inte ha saluki längre, nu bor vi i lägenhet och så..." och sedan massvis av prat om att saluki, det är en ras som verkligen inte går att ha i lägenhet. Först därefter kom frågan om hur jag bor med mina, varpå jag såklart svarar "I lägenhet" :D

Vi hade lite olika syn på saker och ting kan väl konstateras, men framförallt så tänkte de att det behövs en inhägnad trädgård och de blev mycket(!) förvånade när jag berättade att mina hundar är lösa i skog. "Då måste du ju träna med dem!" blev svaret på det. Ehm. Ja...

Jag tycker det går jättebra. Saknar visserligen bekvämligheten i att bara kunna öppna dörren och släppa ur hunden i trädgården, och att tex på sommaren låta hunden kunna gå in eller ut som den vill.. Så enda nackdelen med lägenhet (om man inte har markplan med inhägnad gräsmatta) är ju att man faktiskt behöver ta sig ut vid alla rastningar.

Jag har markplanslägenhet och limiten uteplats. Vill inte att hunden ska göra sina behov där regelbundet eftersom det är så litet (känns som att det kan bli äckligt) och dessutom rör det sig så mkt folk utanför att jag inte vill ha honom obevakad ute själv. Men ibland får han gå ut dit och snabbkissa tex om jag kommer hem mitt i natten eller direkt på morgonen.
Jag ger även mat till hunden på uteplatsen eftersom färskfodret luktar så illa :D

I övrigt inga problem med lägenhet. Same same.

Lite OT men anslutande fråga från en okunnig:

När jag hade katter hade jag innätad balkong. Hur är det med hundar och balkonger, "fattar" de konceptet? Alltså att de inte glatt kan kravla sig över räcket på femte våningen.

Lite OT men anslutande fråga från en okunnig:

När jag hade katter hade jag innätad balkong. Hur är det med hundar och balkonger, "fattar" de konceptet? Alltså att de inte glatt kan kravla sig över räcket på femte våningen.
Mina hundar älskar vår balkong. Så fort första vårsolen kommer vill de ut och lägga sig på "soffan" som vi har där ute, sen ligger de gärna där hela sommarhalvåret in i oktober när det är sol ute. De har aldrig försökt ta sig över räcket, men vi låter inte dem vara där om vi inte har koll såklart. Vi har ganska rejäl träbalkong av villavariant, räcket är nog 1.20 m högt, så det inbjuder inte till att de ska hoppa över.

Mina hundar är ju ganska stora så rent teoretiskt är det inga bekymmer för dem att hoppa den höjden. Och det händer olyckor med jämna mellanrum där hundar hoppat över räcken.
Med katter är det förbjudet att ha dem utan tillsyn på balkongen vid 5 eller 6 meters höjd, minns inte vilket. Gäller det för hundar också?

Ur hundens perspektiv är det bra att bo i lägenhet för man kan inte fuska bort aktivering och motion.

Det där är en sanning med modifikation då det finns otroligt många hundar som bor i lägenhet som enbart får komma ut och gå runt huset/kvarteret. Jämfört med det är nog en stor trädgård/gård på landet att föredra :)

Så jag tror ingen av detta har betydelse för hundens aktivering/motion utan det beror enbart på ägaren oavsett var den bor.

Vi hade lite olika syn på saker och ting kan väl konstateras, men framförallt så tänkte de att det behövs en inhägnad trädgård och de blev mycket(!) förvånade när jag berättade att mina hundar är lösa i skog. "Då måste du ju träna med dem!" blev svaret på det. Ehm. Ja...

Vad säger du? Går det ens att träna en vinthund? :confused:

:D

Har man valp eller hund som plötsligt måste bajsa eller spy, så är det ju helt klart en fördel att bara kunna öppna dörren:meh: Och visst är det superhärlig på sommaren när dem kan ligga ute på gräset, men annars upplever jag inte att det är sån stor skillnad. Nackdelarna är i alla fall desamma för mig som alltid bott i hus, eller åtminstone i lägenhet med typ 19 kvm stor balkong.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
800
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30