Att ha hund/hundar i lägenhet- hur tycker du det funkar?

Sandy3

Trådstartare
Som det står i rubriken, undrar jag hur du tycker det är att ha hund/hundar i lägenhet? Nackdelar och fördelar? Några bra tips angående det?
/ Nyfiken

Jag bor i en lägenhet på 24 kvm med en hyfsat stor hund. Nackdelen är, som står ovan, att man inte kan vara lat och bara släppa ut hunden på gården för en snabbkiss. Annars inga problem. Finns nog med yta för enkel lydnads/trickträning och annars sker all aktivering utomhus.

Har haft valkull om 10 valpar 2 trappor upp i en tvåa utan problem. Visst, lite bökigare än att bara kunna öppna dörren och gå ut med valpar/hundar, men ingen av mina (jakt)hundar eller för den delen jag, ur hundägandeaspekt har haft problem med lgh-boende.

Viktigast är ju att hunden är trygg med att vara ensam och inte gnäller/skäller konstant när den är själv, men det är ju viktigt även om man bor i hus..

Som andra sagt, trist att man måste klä på sig och gå ut i ösregn, sista kissen på kvällen eller om de vaknar på natten.
Det blir problem med hund som skäller och/eller ylar. Då stör man grannarna. Bor man mitt i stan kanske man måste gå en bit för att hitta gräsmatta.

Inomhus annars spelar ingen roll. Jag tränar lite trick med mina inne och det får man ju plats med oavsett storlek på boende.

Jag har egen ingång och det finns en gräsmatta precis utanför så släppa ut för snabbkiss är inga problem för mig, Ruben rymmer icke.
Tycker inte det är någon skillnad mot mär vi bodde i hus.
Han leker glatt eller sover.

Jag bor på 30kvm och har ganska ofta två hundar, en på 49cm och 18 kilo och en på 61cm och 30 kilo.

Fungerar alldeles utmärkt. Bor på 5:e våningen och visst är det jobbigt att vänta på hiss eller gå i trappor, och behöva korsa en parkering för att komma till lite gräs. Avskyr det dock haha! Gillar inte alls att bo i lägenhet, men det är mest för att jag ogillar att stöta på människor i hissen..

Jag har under hela mitt liv bott i lägenhet (eller studentrum). Nu har jag varit hundägare i 10 år ungefär och den enda anledningen till att jag vill bo i någon liten villa istället är för att det är jobbigt med grannar :angel: Det har alltså ingenting med mina hundar att göra.

Inomhus sover de, ute är vi aktiva. Jag vill inte att de ska vara oroliga och föra massor av ljud när de är ensamma oavsett bostadssituation och att klä på mig massor av kläder för att rasta hundarna även i uselt väder... Det hade jag nog fått göra oavsett, eftersom hundarna inte vill ut när det är dåligt väder och jag därför får släpa med dem tills de behagar kissa :p

Alla lägenheter är ju inte små, men många är ju det. Nackdel med att bo litet däremot är väl just brist på yta att träna inomhus. Den fördel jag upplevde med att bo riktigt litet var att hundarna blev lättare att lämna ensamma. De hade lätt koll på allt som hände i lägenheten och visste att när jag gick ut, då var det bara att sova. I större lägenheter har de lättare hamnat i ett läge där de börjat vimsa runt, kolla om de hittar något att roa sig med på egen hand osv. Därför stänger jag in dem i sovrummet när de ska vara ensamma. Det är garanterat olika mellan olika hundar och säkert också en träningssak. Jag har inte haft något behov av att träna hundarna på att vara ensamma i hela bostaden på en gång.

Jag och min sambo bor på 65kvm med en rottis och 2 whippar. Inga problem! Inne är det lugnt som gäller förutom när whipparna busar emellanåt (strax över 1 år vs 5mån). Vi bor i radhusliknande lägenhet med egen trappuppgång, gräs precis utanför och måna gröningar där de kan busa lösa.

Som det står i rubriken, undrar jag hur du tycker det är att ha hund/hundar i lägenhet? Nackdelar och fördelar? Några bra tips angående det?
/ Nyfiken
Har bara bott i lägenhet med mina hundar men spenderar några veckor i i föräldrahemmet varje år. Jag har inte haft valp, alltså ingen rumsrenhetsträning eller bära i trappor.

Nackdelarna mot för "hemma" i huset:
Kan inte släppa ut för en snabbkiss, kunde det med första hunden men dessa litar jag inte på lika mycket.
Att man oroar sig över att störa grannarna.
Mindre utrymme för träning (ofta går det bra men sysslar jag med något annat som tar plats blir det snabbt trångt).

Fördel:
Jag upplever att hanen som haft en del problem med separationsångest har lättare att släppa av, han har en annan överblick. Det kan såklart också delvis bero på att vi är fler som rör oss hemma hos min mamma.
Man måste alltid ut, även när man inte vill. :angel:

Jag bor i en rätt liten lägenhet med två hundar. Största nackdelen tycker jag är som några redan nämnt, att man inte vill störa grannarna. Jag har dock en bra relation till mina grannar och litar på att de kan prata med mig om de skulle störa sig på någonting, bor i ett litet lägenhetshus med 3 grannar totalt. Tycker också det varit lite drygt att bo en trappa upp innan valpen blivit rumsren, samt att man måste klä på sig och ta på valpen koppel varje gång man ska utanför dörren. När äldre hunden var valp bodde jag i villa, det var lättsammare på så vis :p Annars tycker jag det fungerar utmärkt med hundar i lägenhet.

Så länge man inte bor på sjunde våningen med tre barn på 6, 3 resp 0 år på samma gång - inga problem ;). Är bara lite bökigt att dra på alla ytterkläder såhär års för att bara rasta hunden lite snabbt ;)

Nackdelarna är väl att man lättare kan störa grannar genom skall och yl och att man inte bara kan släppa ut hundarna utan själv måste ta på sig kläder varje gång :D

Bodde i centrala Sthlm med tre belgare, inga som helst problem trots fjärde våningen och pyttehiss. Hundarna hade sina platser i hissen så med oss två gick två hundar in, sen vi och den tredje backade in. :D

Jag ruttnade dock inte på att bo i lgh utan på allt jäkla glaskross utomhus efter alla idioter som sköt raketer och använde glasflaskor som avfyrningsramper, eller bara slog sönder flaskor för skoj skull när de tog med dem ut från pubarna i området. :mad:

Nu bor jag själv i stort hus med stor inhägnad tomt och visst är det skönt att bara kunna dra på sig ett par skor och gå ut med mina omplaceringar oavsett tid på dygnet och oavsett om jag bara har skor på mig eller kläder. :o

Har haft hundar i lägenhet i flera år, några år bodde vi i hus med labradortiken vi har nu. Det blev en omställning för henne när vi sålde huset eftersom det var mkt nya ljud hon gläfste till på men i övrigt är det som sagt lättare att vara lat i huset ;) typ sätta fast henne i linan vid ytterdörren så fick hon gå och kissa själv nånstans motför nu...
Det är kväll, man har mysit ner sig i soffan i mjukiskläder och preciiis är sådär småtrött och vill sova.. men tjoho då drar vi på alla kläder igen och skuttar ned för trappen och ut och fryser :wtf:
Så det är väl de 2 sakerna jag tkr är jobbiga. Att ta ut på morgonen och sena kissen på kvällen - i övrigt ingen skillnad :)

Jag bor i 55kvm lägenhet på 3e våningen med uppfödning, ibland tar jag också hem parningstikar.. Funkar toppen! Det bästa inköpet jag gjorde var en overall. Så när jag ska ut på vintern mitt i natten pga nödig valp eller dålig mage så kliver jag bara in i den och traskar ut!

Bodde i lägenhet fram tills nyligen med två kelpies, upplevde inga direkta problem. Vi klär på oss och går ut och rastar hundarna på samma sätt nu när vi bor i hus. Kanske hade varit enklare när de var valpar att ha en egen tomt de kunde gå ut och kissa på.

Ur hundens perspektiv är det bra att bo i lägenhet för man kan inte fuska bort aktivering och motion. Det är många hundar som aldrig får gå promenader eftersom deras ägare släpper ut dem i den stora inhägnade trädgården. De får inte alls den aktiveringen som man tvingas till när man bor i lägenhet.

Bor man med tomt eller till och med mark kan man släppa ut hunden även när man själv inte är ute. Det är enkelt att bara öppna dörren och så får hunden knata runt på gården och underhålla sig själv en stund. Det händer inte i en lägenhet. Därför tycker jag oftast att lägenhetshundar är mycket mer välaktiverade och får mycket mer vettig motion är hushundarna. Nu utesluter ju inte det ena det andra, det finns många hushundar som får långa promenader och vettig aktivering!!

Tyvärr är det ju en baksida på det där för hundägaren att man måste gå ut och ta en sväng runt kvarteret även när man är sjuk, stressad etc.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
800
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30