Att ha avelssto utan egen gård - går det verkligen?

Ramona

Trådstartare
Jag har under snart ett års tid haft ett avelssto utan att ha egen gård. Men jag känner att det inte funkar! Är det för att jag är bortskämd med att ha haft egen gård upp till detta?

Kan man ha ett avelssto som inte kostar multum varje månad även fast man inte har egen gård? Ni som har era ston inhyrda, i vad för slags stall har ni dem inhyrda?

Sv: Att ha avelssto utan egen gård - går det verkligen?

Visst kan man det, men det är krångligt. Jag hyrde in mina förrförra vintern på box, då betalade jag en låg kallhyra och skötte allting själv. Jag köpte även foder, ganska dyrt sånt, så totalkostnaden blev onödigt hög. Jag visste dock att det var en övergående period.

Förra vintern hyrde jag istället en ligghall, till ungefär samma kostnad som jag hade för boxarna - men arbetsinsatsen var såklart betydligt lägre. Och jag känner nog nu att ston på box som inte är hemma på gården, nej det funkar inte. Då ska det vara lösdrift isf (eller full skötsel, men då blir det ju som du säger dyrt istället).

För mig har snarast arbetsinsatsen varit det begränsande, eftersom min ekonomi helt enkelt inte räcker till full skötsel.

Som jag har det nu är också en kortsiktig lösning (Ramona vet, men för er som inte vet: Lösdrift på min sambos gård 2 mil från mig). Man måste bo på gården om det ska funka på lång sikt! Åtminstone om man har flera ston, och som sagt, om man inte har råd med full skötsel.

jag har mitt sto inhyrd hos min granne förtillfälett men ska flytta henne till mitt stall snart.

Jag har installat och det blir ju inte billigt direkt, och det är dessutom himla opraktiskt med insläpp och utsläpp eftersom vi delar det arbetet annars så vill jag inte att en annan ska behöva släpa omkring på de två, som än så länge promenerar tillsammans i vars ett grimskaft. Gissar att jag kommer att få ta båda delar själv i höst/vinter och det hade varit skönt att ha hemma.. Eller på lösdrift, men jag hittar ingen lösdrift o närheten av Lund, gissar att jag har få kontakter.. Eller fel kontakter ;)
/U

Jag har massor av kontakter, men det är alltid någonting som strular. Nu sist hade jag hittat världens bästa stallplats rent teoretiskt. Hos en av mina kompisar, tillsammans med ett avelssto och en valack som de tävlar sparsamt med. Men det gick inte! Valacken vaktar "sitt" sto så illa att mitt sto har stora sår på bogen nu. Så nu går hon i egen hage och det är ju inte optimalt eftersom det blir för mycket jobb för dem och hon inte mår bra av att gå själv.

Jag har börjat förstå att det är problem. Speciellt om man håller på med ridhästar. Inom travet finns ju en del som tar emot fölston bl a på helinackordering som Naffa gör. Men det är svårt att hitta någon som kan göra det samma med rena ridhästar.

Har faktiskt börjat fundera på att dra ner på egna ston och ta emot fölston istället. På det viset till en rimlig kostnad då både kunna erbjuda bra förutsättningar för sto och föl och egen erfarenhet till de som är nya i aveln. Har visserligen inte kommit längre än till tankar. Men dessa har kommit av förfrågningar från andra som bara har ett sto om inte hon kan kan få bo här med sitt föl.

Jag har fött upp två fölingar utan egen gård, så visst går det.

Men klart, jag har ju optimala förhållanden också. Finns så mycket hagar att stallets 7 hästar inte hinner beta ner dem i nuläget, finns både lösdrift och boxar, så man väljer själv. Vi köper in allt ihop och hjälps åt.

Dessutom har jag stallägare som ställer upp jämt också, och som dessutom tycker det är minst lika roligt som jag med fölningarna. Hjälper till med att vaka, skämmer bort en med sovplats och underbara middagar när det är som segast med vakandet och så vidare.

Vid första fölningen glömde jag såklart kameran i kaoset, min kära stallägare tog däremot 400 bilder, jag är honom evigt tacksam för det! Det finns nog en bild på varje steg fölet tar den första timmen, till och med första bajset är dokumenterat med 10 bilder. :D

Jag stod inackorderad i ett stall i flera år och mitt sto fölade där i mars i år. Ägaren till stallet hade(har) uppfödning i liten skala, och det var ju bra så att det fanns både stall + lösdrift. Mitt hingstföl hade också ett jämnårigt hingstföl att leka med. Hade dock blivit ganska dyrt att stå kvar där med både box och lösdriftsplats och det tillsammans med några andra faktorer gjorde att jag valde att flytta därifrån för en månad sedan.
Nu hyr jag tillsammans med några kompisar (från samma inackorderingsstall) ett eget stall med 8 boxar och en STOR fin lösdrift till lillgrabben:laugh:. Har fixat lite inackorderingar också så han har jämnåriga pojkar att busa med, samt en unghäst än sålänge.
Vi betalar kallhyra för allt och så köper vi in foder för skapligt pris, så detta blir mkt billigare i längden för mig.
Och det är JÄKLIGT skönt att få bestämma och sköta allt själv kan jag lova, ingen som lägger sig i om huruvida jag ska leda min fölunge i grimma eller inte, ingen som tycker jag ska sära på dom längre stunder vid 2 månaders ålder:crazy:, ingen som tycker mitt sto är en dålig mamma för att hon fixar barnvakt för att få vara ensam en stund och beta...osv... Hästarna har alltid vatten (!), det var icke självklart på förra stället:devil:
Hua, nä, detta är paradiset!;)

Jag har börjat förstå att det är problem. Speciellt om man håller på med ridhästar. Inom travet finns ju en del som tar emot fölston bl a på helinackordering som Naffa gör. Men det är svårt att hitta någon som kan göra det samma med rena ridhästar.

Har faktiskt börjat fundera på att dra ner på egna ston och ta emot fölston istället. På det viset till en rimlig kostnad då både kunna erbjuda bra förutsättningar för sto och föl och egen erfarenhet till de som är nya i aveln. Har visserligen inte kommit längre än till tankar. Men dessa har kommit av förfrågningar från andra som bara har ett sto om inte hon kan kan få bo här med sitt föl.

Jo, jag har haft samma tanke. Frågan är om det går att få någon typ av ekonomi i det? Alltså, jag menar inte att man skall bli miljonär, men i vart fall ett litet överskott vore ju välkommet med tanke på att det är rätt mycket jobb med fölston.

Kan inte ridhästar och travhästar vara tillsammans? Om inte, varför?
Är bara nyfiken.

Visst kan man det, men de beror på vilka förutsättningar man har.

Jag hyrde in fölston där jag bodde innan, då var stallet och marken egen men jag köpte allt foder. Det blev ändå ett netto på fölstona. Numer har vi eget foder, ännu inget stall, men jag räknar med att återuppta verksamheten med fölston så småningom och få ett bättre netto.

Sen kan man aldrig räkna timpeng när man håller på med hästar ;).

Jag har ju hästarna inhyrda och i år tog vi två föl. Så visst går det. Man måste nog stå i ett mindre stall för att det ska fungera om man inte tänkt sköta hästarna helt själv när det blir en fölunge på köpet som ska hanteras med in -och utsläpp också.

Första fölet jag tog var ensamt föl i stallet så då åkte jag iväg med sto och föl på fölbete på ett annat ställe. Sedan hyrde jag in fölungen på lösdrift med jämnårig efter avvänjning.

I år tog vi ju två föl och har planerat att ha dem gå ihop för sällskap även efter avvänjning, hingsten ska kastreras tidigt och stoet är 3 mån yngre än honom.

Vi står i ett stall med 6 boxar, två av dessa är fölboxar. Vi har i nuläget 3 av boxarna och kommer väl ha 4 så småningom. Så det rör sig inte så mycket folk i stallet och det känns bra när man har föl.

Visst kan man det, men de beror på vilka förutsättningar man har.

Jag hyrde in fölston där jag bodde innan, då var stallet och marken egen men jag köpte allt foder. Det blev ändå ett netto på fölstona. Numer har vi eget foder, ännu inget stall, men jag räknar med att återuppta verksamheten med fölston så småningom och få ett bättre netto.

Sen kan man aldrig räkna timpeng när man håller på med hästar ;).

Nä, timpeng får man inte försöka räkna på när man jobbar med hästar. Jag gjorde det för skoj skull en gång och kom fram till att timpengen var betydligt större när jag var tonåring och samlade flaskor för att panta på stranden :rofl:

Jag har tidigare haft inackorderade, men känner att jag inte orkar med de konflikter som kan bli om struntsaker. Eftersom jag därför har tomma platser i stallet och fyra fölningsboxar med kameraövervakning så skulle det vara möjligt att istället ta emot fölston. Sen är det ju, tyvärr, bara två av mina som är dräktiga i år.

Står/stod också inhyrd med min som fick föl förra året. Bor dock "bara" 4 km från stallet. Visst har jag fått ta fler utsläpp då hon som släpper ut inte tar hästar hon inte är säker med (tex unghästar, i år tror jag hon kommer att släppa ut även min åring, annars tar jag det själv) men det har inte varit några större problem. Har jag behövt hjälp har jag fått det.

Hagar har vi gott om, det är trygga hästar som har sin rang så har kunnat ha hästarna i vilken konstellation som helst. Jag har dock varit väldigt tydlig mot övriga i stallet att det minsta de känner sig osäkra eller inte ville hantera mina när de fortfarande gick ihop så skulle de säga till för då tog jag det själv.

Står i mindre stall, var åtta hästar inkl min lilla förra vintern, det blir sex hästar i vinter. Halvkollektiv typ, viss service ingår. Vi är nog dock inte riktigt som alla andra stall utan alla ser det som "sitt" stall och "sina" hästar. Stallägarna försöker alltid ordna det om det är något vi önskar och vi hjälps alla åt. Ett givande och ett tagande i STOR omfattning.

Angående kostnad och vad "multum" innebär för dig är ju svårt att svara på. Jag skulle inte vilja flytta mina just därför att här är vi alla tre trygga. Jag vet att händer det mig något så tas mina omhand, utan knussel och händer det hästarna något vet jag att jag har full uppbackning. Otroligt värdefullt!

Jag har tidigare haft inackorderade, men känner att jag inte orkar med de konflikter som kan bli om struntsaker.

Precis, därför är det bättre att helinackordera dem och ta mer betalt i stället.

Precis, därför är det bättre att helinackordera dem och ta mer betalt i stället.

Jo, det känner jag med. Måste ta och börja sondera marknaden och se vad som är rimligt både när det gäller priser och servicenivåer.

Jag har mitt sto "inackorderat". Det fungerar jättebra. Stallet ligger 1½ mil hemifrån. De som har stallet har en gammal travare (sto), men de är inte så intresserade av den. Jag betalar ingen hyra, sköter in och utsläpp + fodringar tillsammans med mamma som bor 1 km därifrån. Så för mig är det absolut billigaste och bästa sättet. Får bestämma helt själv när de ska fodras, när de ska gå in osv. Mockar gör de själva och ställer iordning mat till sin häst. Dessutom så stället stoet gärna upp som extramamma till min fölunge :)

Alltså, jag menar inte att man skall bli miljonär, men i vart fall ett litet överskott vore ju välkommet med tanke på att det är rätt mycket jobb med fölston.
Mycket jobb med fölston? :crazy: Det är väl de hästar som det är minst jobb med? De behöver inte ridas, de behöver inte få någon tidskrävande vård som konvalescenter får. De behöver foder och kanske någon som byter täcke eller borstar av dem.

Själva fölningen tar tid, och tiden strax efter fölningen. Men innan fölningen är det ju hur enkelt som helst att ha avelsston hemma på gården.

Kan inte ridhästar och travhästar vara tillsammans? Om inte, varför?
Är bara nyfiken.
Visst kan de det, går alldeles utmärkt! Har haft mina hästar på ett sånt ställe och det var toppen, underbara människor med hög kompetens och all tänkbar hjälp om ngt skulle gå snett. Skulle aldrig flyttat hästarna om det inte var för att vi flyttade 13 mil bort. :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 217
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 261
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 679
Senast: lilsan
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka