Att gå tillbaka till ex

Idas

Trådstartare
Har tappat bort förnuftet totalt och vet inte längre vad jag känner och vad jag vill. Ex sedan en månad tillbaka gör allt för att vi ska ge det en chans till. Det var mitt beslut att bryta. Jag tycker om honom så mycket, men är inte säker på att det kommer bli så mycket bättre så att det kommer funka i det långa loppet. En chans till känns både lockande pga tryggheten och känslan av att känna sig älskad och inte ensam, men samtidigt som att det skulle kunna bli ett väldigt utdraget, smärtsamt hejdå. Att vi skulle tassa på tå och göra vårt yttersta för att inte hamna i samma situation igen, men att i slutändan kanske hamna där ändå. Min värsta mardröm är att vakna upp om 5 år och inse att vi är på exakt samma plats som nu, men då med barn och annat som krånglar till det.
Hur vanligt är det att det fungerar att gå tillbaka till ett ex? Är det rimligt att ge det en chans till eller spär det bara på smärtan?

Det kanske funkar att gå tillbaka om 20 år, men vad "magkänslan" säger nu om att bryta är betydligt viktigare än att "ge det en chans till", för som du skriver: Om 5 år (kanske med barn och allt vad det innebär) blir det betydligt svårare.

Jag och mitt ex, när vi var ihop sa han att det var nog bättre att vi gick skilda vägar. Jag blev då jätteledsen, men vi gav det en chans till, sen slutade det med att jag bestämde mig för att vi delar på oss, det blev inte mycket bättre. Vi är fortfarande bra vänner, men jag pratar inte med honom längre. Så var det för mig.
För dig skulle jag säga lita på magkänslan.

Hur vanligt är det att det fungerar att gå tillbaka till ett ex?

De är ex av en anledning och jag har up to date inte sett något förhållande där ex blir tillsammans igen som blivit något annat än vad det var och om det som var, inte är vad man vill ha så varför göra om exakt samma en gång till?

Visst, i början så verkar det kanske bättre för att båda parter låtsas vara något de inte är, men i längden så håller det inte. Man är den man är och passar man inte motparten bäst när man är sig själv så är det ju inte rätt.

Vad var den konkreta anledningen att det var dags att avsluta? Vad, exakt, har förändrats nu som gör den tidigare anledningen inaktuell? Obs, detta är inte frågor jag vill du ger mig ett svar på, utan tankar för dig själv.

Om du inte har ett heltäckande, pålitligt svar på fråga två så finns det ingen anledning att upprepa misstag.

Jag håller mig till tesen att ex är ex av en anledning. Har man (en eller båda) börjat tvivla på förhållandet så pass att personen ifråga har blivit ett ex, så är det ju något som inte är bra. Har det gått så pass kort tid som i ert fall, vad ska då ha hunnit förändras till det bättre?

Den enda gången jag kan tycka att det är en förmildrande omständighet är om man var väldigt unga när man var ihop första gången. Men då är det ju inte riktigt samma personer längre, utan när man var ihop första gången var man i princip två barn och vid det andra tillfället är man vuxna (och har förhoppningsvis lärt sig något på vägen).

Jag är ihop med min första kille. Vi hade 4 riktigt bra år på 80 talet men jag gjorde slut för jag var ung och ville byta stad och leva loppan. Efter ca 32 års paus är vi nu ihop igen och det känns fantastiskt harmoniskt. Vi har dock inga tråkiga minnen,konflikter eller svek eller nåt sånt i bagaget. Jag har inte trott tidigare i livet på att gå tillbaka till ex men nu tror jag att en får fundera på varför det tog slut. Jag har avrått vänner där det handlat om on off relationer med ständiga konflikter och mycket drama.

Vad var den konkreta anledningen att det var dags att avsluta? Vad, exakt, har förändrats nu som gör den tidigare anledningen inaktuell? Obs, detta är inte frågor jag vill du ger mig ett svar på, utan tankar för dig själv.

Om du inte har ett heltäckande, pålitligt svar på fråga två så finns det ingen anledning att upprepa misstag.

Jag tror att det här är en extremt viktig nyckel. Tills det svaret finns så är tiden isär för kort för att försöka en återförening.

Jag håller mig till tesen att ex är ex av en anledning
Jag tycker det här är en sån märklig grej som jag ser så ofta på buke. Det utgår ju liksom från att människor är statiska och att alla anledningar till att bryta upp automatiskt är anledningar till att aldrig någonsin försöka igen?

Ett för mig märkligt sätt att se på människor och relationer.

Jag tycker det här är en sån märklig grej som jag ser så ofta på buke. Det utgår ju liksom från att människor är statiska och att alla anledningar till att bryta upp automatiskt är anledningar till att aldrig någonsin försöka igen?

Jag håller med dig här. Tror absolut att det ibland kan fungera att prova igen. Fast till TS måste jag säga att motiveringen att känna sig älskad och mindre ensam inte låter klockren.

Jag håller med dig här. Tror absolut att det ibland kan fungera att prova igen. Fast till TS måste jag säga att motiveringen att känna sig älskad och mindre ensam inte låter klockren.
Håller absolut med! Mitt svar var väldigt generellt, inte alls kopplat till trådstarten. Borde ha förtydligat det :).

Tror jag uttryckte mig en smula klumpigt i första inlägget. Känner dock att jag kom fram till beslutet att bryta baserat på flera anledningar och att försöka igen nu direkt kommer nog att såra mer än vad det gör gott. Tack buke för att man alltid kan ventilera och få kloka svar här, oavsett ämne :)

Går säkert bra om man passar ihop. Men inte tiden var rätt innan.
Själv har jag varit ihop med samma kille två gånger.
Ett år när vi var nitton och jag var vansinnigt kär tills jag insåg hur tråkig han var och vilken dålig energi han gav så jag gjorde slut.
Sedan blev vi ihop när vi var 25 och ett och ett halvt år stod jag ut innan jag insåg för andra gången hur tråkig människan är.

Det beror ju på anledningen till varför man bröt från början? Bröt man för att den ena var ett svin, ja, då tror jag helt krasst att personen alltid kommer vara det (om inte människan var extremt ung och omogen, men det skrev jag också i första svaret). Bröt man för att man där och då var på olika ställen i livet kan det ju absolut ha förändrats på tre, fem eller tio år, och då borde det vara lättare att försöka igen.

Men i TS fall har det ju bara gått en enda månad? Varför bli ihop med någon som man inte ville fortsätta leva med för en månad sen? Har man ändå levt ihop så kommer ju inte brytningen pang på, utan det måste ju vara något TS gått och tänkt på en hel del.

Det svar som TS får på sin specifika fråga är ju inte samma svar som rent generellt gäller i alla lägen.

Det beror ju på anledningen till varför man bröt från början?
Jaså? Du skrev ju
Jag håller mig till tesen att ex är ex av en anledning. Har man (en eller båda) börjat tvivla på förhållandet så pass att personen ifråga har blivit ett ex, så är det ju något som inte är bra.
och sen skrev du att enda gången det kan fungera att gå tillbaka till ett ex är om man gjorde slut som väldigt unga ("Den enda gången jag kan tycka att det är en förmildrande omständighet är om man var väldigt unga när man var ihop första gången"). Det vill säga du uttalar dig kategoriskt om att oavsett varför man gjort slut, så länge man inte var unga när man gjorde slut, så bör man inte bli tillsammans igen. Och DET, oaktat TS och hennes situation, är för mig otroligt märkligt.

Om du inte alls menade generellt sett förstår jag inte varför du blandade in en väldigt allmängiltig fras ("jag håller mig till tesen att ex är ex av en anledning") istället för att säga "ni gjorde slut för en månad sedan, har nåt i dina känslor förändrats?".

För mig är det du skrev en sån där plattityd som man ofta ser bukefalister skriva. För mig är det helt ologiskt men känns som en sån där grej som folk hört så ofta att de repeterar det utan att ens tänka efter först.

Jaså? Du skrev ju

och sen skrev du att enda gången det kan fungera att gå tillbaka till ett ex är om man gjorde slut som väldigt unga ("Den enda gången jag kan tycka att det är en förmildrande omständighet är om man var väldigt unga när man var ihop första gången"). Det vill säga du uttalar dig kategoriskt om att oavsett varför man gjort slut, så länge man inte var unga när man gjorde slut, så bör man inte bli tillsammans igen. Och DET, oaktat TS och hennes situation, är för mig otroligt märkligt.

Om du inte alls menade generellt sett förstår jag inte varför du blandade in en väldigt allmängiltig fras ("jag håller mig till tesen att ex är ex av en anledning") istället för att säga "ni gjorde slut för en månad sedan, har nåt i dina känslor förändrats?".

För mig är det du skrev en sån där plattityd som man ofta ser bukefalister skriva. För mig är det helt ologiskt men känns som en sån där grej som folk hört så ofta att de repeterar det utan att ens tänka efter först.

Och orden JAG HÅLLER MIG är ju även kopplat till mig och vad jag tycker personligen? Jag hade aldrig velat gå tillbaka till mina ex, för de är gräsliga. Och det är därför de är just ex. Jag kan inte se hur man ska få det att funka andra gången när det inte gick första, om inte det som gjorde att man bröt upp har förändrats? Och har det inte gått längre tid borde det inte förändrats alltför mycket. Jag har svårt för att se den förändringen om inte människan utvecklats och blivit en helt annan person, och det händer inte på en natt.

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: lingonben
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 707
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 077
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 301
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII