Att gå tillbaka till ex

Och orden JAG HÅLLER MIG är ju även kopplat till mig och vad jag tycker personligen?
Ja, och jag höll inte med dig varför jag argumenterade emot dig i din första post. Din första post handlade inte om dina ex utan du skrev tydligt och generaliserande att ex generellt är ex av en anledning. Varpå jag bemötte det eftersom jag tycker att det är ett konstigt resonemang.

Det känns som att du slingrar dig lite faktiskt.

Och orden JAG HÅLLER MIG är ju även kopplat till mig och vad jag tycker personligen? Jag hade aldrig velat gå tillbaka till mina ex, för de är gräsliga. Och det är därför de är just ex. Jag kan inte se hur man ska få det att funka andra gången när det inte gick första, om inte det som gjorde att man bröt upp har förändrats? Och har det inte gått längre tid borde det inte förändrats alltför mycket. Jag har svårt för att se den förändringen om inte människan utvecklats och blivit en helt annan person, och det händer inte på en natt.
Varför har du varit tillsammans med gräsliga människor? Mina ex har varit fantastiska människor som jag en gång älskat.

Varför har du varit tillsammans med gräsliga människor? Mina ex har varit fantastiska människor som jag en gång älskat.

För att jag var ung. Och oerfaren. Och sprang på stolpskott. För att göra en lång historia kort.

Utom den allra första, han var jättefin men inte rätt där och då. Annars är mina ex såna som jag skäms för att jag överhuvudtaget har brytt mig om, än mer för att jag varit så tokig i dem. Vi pratar om folk som bedrar sina partners, vill fortsätta ligga trots att de har andra, som slår sina sambos (han slog aldrig mig dock, men slog sin tidigare), och nej, jag skulle hellre dö än bli tillsammans med någon av dem igen.

Ja, och jag höll inte med dig varför jag argumenterade emot dig i din första post. Din första post handlade inte om dina ex utan du skrev tydligt och generaliserande att ex generellt är ex av en anledning. Varpå jag bemötte det eftersom jag tycker att det är ett konstigt resonemang.

Det känns som att du slingrar dig lite faktiskt.

Men ett ex är ju ett ex av någon anledning? Du kan inte komma ifrån att man har gjort slut på grund av något? Tror inte en vuxen människa gör slut bara för att?

Jag tycker man får tänka lite på den andra delen i den här situationen också. Om TS ex fortfarande är kär i TS och vill ha henne tillbaka, ska hon då gå tillbaka till honom om hon inte är helt säker på att hon vill det? Är inte det rätt vidrigt gjort mot honom i så fall? Att låta honom hoppas och tro att de ska bli ett par igen när hon inte är säker på att hon vill det? (Nu har inte TS påstått det, men för att ta ett exempel.)Hade TS varit helt säker på att hon vill ha tillbaka honom hade hon nog inte startat tråden från början.

Men ett ex är ju ett ex av någon anledning?
Ja och vad betyder det exakt? Och vad spelar det för roll? Bara för att två personer inte kunde få en relation att fungera år 1 betyder inte det att år X är de exakt samma personer med exakt samma förutsättningar och viljor och känslor?

Som jag skrev i mitt första inlägg: Du förutsätter att människor och relationer är statiska. Och du förutsätter att varenda anledning till att göra slut är en anledning att aldrig någonsin prova igen. Hur kan du komma fram till en sån slutledning? Det är det jag inte förstår?

Att bara rapa "ett ex är ett ex av en anledning" är så otroligt platt och ogenomtänkt tycker jag.

Angående ditt andra stycke: Återigen - jag vände mig mot hur du generaliserade i ditt första inlägg när du skrev generellt om hur ex är ex av en anledning (vilket du nu skrivit flera gånger). Jag pratar inte om TS, jag bemöter de argument du givit uttryckt för i din första post angående att generellt gå tillbaka till ett ex. Försök gärna förklara den åsikten med mer än "ett ex är ett ex av en anledning" istället. Eller så kan vi lägga ner hela diskussionen.

Är det rimligt att ge det en chans till eller spär det bara på smärtan?
Frågan är väl mer hur medvetna ni varit om problemen och vad ni gjort åt dem? Och vad som kommer att bli skillnaden denna omgången?

Jag tror att det alltid finns anledningar till att vara ihop, och det finns alltid anledningar till att inte vara det. Inget förhållande är perfekt och inget förhållande är utan problem och irritationer emellanåt. Frågan är hur man hanterar, kommunicerar och tar tag i förhållandet.

Jag tror inte på att 'gå tillbaka' till ett förhållande. Det bör vara en 'nystart' i så fall. Hela tänket måste ändras och enkla frågan är, älskr du honom?

Trygghet är inte rätt anledning. Men det är jag det :)

Jag har lite samma tannkegång som @Kiwifrukt att ex blir ex av en anledning.

Jag skulle inte gå tillbaks efter bara en månad. Båda behöver tid att bearbeta och fundera på vad man vill och hur man ska gå vidare.

Jag har flera vänner med solskensförhållande som hittat varandra igen efter en tids frånvaro men även flera med vänner som stannade och försökte för länge. Det är upp till var och en att ta en rejäl funderade på varför man gjorde slut.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till ett ex där jag gjorde slut. Jag har varit kär i de jag varit tillsammans med och det är inget fel på dem som människor önskar dem all lycka men jag vill inte ha med dem att göra. Ser inge anledning till det när man avslutat det kapitlet i sitt liv.

Oavsett vad du gör TS så finns det inget rätt eller fel dock när man är den som går är det otroligt jobbigt och man får rejäla skuldkänslor för hur mycket man sårar den andre. Känslorna försvinner inte bara över en natt sådär.

Oavsett vad du väljer Lycka till!

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: lingonben
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 707
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 077
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 301
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII