Det vet jag inte. Men att höra att det inte är en större prestation att vinna en lokal tävling tycker jag säger en del. För den nivån kommer jag aldrig att nå upp till.
Jag tycker nog det är för tidigt i ditt liv för att avgöra att du aldrig kommer kunna det. Du kan ju rida många år till och du vet inte hur livet kanske kommer ändras och ge dig bättre förutsättning om du skulle vilja tävla framöver.
Jag har inte tävlat mer än några småtävlingar som yngre. Men då kunde jag inte direkt något även om jag lyckades vinna några små dressyrtävlingar. Det är inte det som definierat min känsla av vad jag kan inom häst eller mitt personvärde. Det är absolut inte de bästa minnen jag har av mitt hästliv heller. Eller de stunder jag eller andra känt att jag varit som bäst.
För mig har känslan av att utvecklas och känna att "shit, det här trodde jag aldrig jag skulle klara/inte ens drömt om". Det är en blandning av att kunna komunicera och hittat en vilja hos hästen att göra allt det här svåra och att själv både klara svårare saker och uppleva kraften i att snudd på bli ett med hästen och dess kraft/snabbhet/etc.
Sen angående att du inte fick till det på en häst utbildad svårklass utan tränare tycker jag inte är det minsta konstigt. Många högt utbildade hästar är känsliga för sits, balanskänsliga och svarar på de små saker en mindre rutinerad ryttare inte vet att den gör. Då kan faktiskt hästar utbildade typ MSV C av en mindre duktig ryttare upplevas enklare att rida.
Jag är ju kass på hoppning. Jag bad en hopptjej som rider enligt samma system som mig och som ändå har fin känsla etc även om hon inte var så jätteutbildad i dressyren då att hoppa min häst en gång. Hon är van vid känsliga hästar och jag förvaranade. Men trots det kunde hon knappt få honom att gå rakt fram först iom att han följde hennes sits och gick slalom när hon inte satt i balans. När hon fattade galopp såg han ut som han blivit utsatt för övergrepp och kastade sig iväg.
Sen kan de svara olika på missarna. Vissa välutbildade mer bara stänger av och tuffar på i egen valfri form, andra blir såspåsar, andra har fokus på allt utom ryttaren, andra vinglar runt/slår med huvudet/etc och vissa tappar humöret, som min.
Och att hitta rätt utan att veta vad man letar efter är svårt. Utan tränare enooormt mycket svårare. Och sen är ju tyvärr inte alla tränare eller system så bra.
Att du inte lyckats handlar mycket om förutsättningar, mycket av det så klart ekonomiskt/tid/ork. Har man inga pengar måste man ha betydligt mer tid och ork för att komma vidare. Att lyckas rida LA/LA går absolut utan större talang!