Jag vet att det här kan låta som något en mamma säger till sitt lilla barn men det är inte alls så jag menar utan det kommer genuint från hjärtat från en vuxen till en vuxen. Kan du se ditt liv som en tävling istället? Kan du se de enorma framgångar du har haft genom åren? Gått från klarhet till klarhet, klarat av sådant få andra ens överlever och som du har övervunnit! Vunnit över! Kan du t ex se vilken enorm vinst du knep när du trots att du fick kämpa kopiöst ändå bara höll om rivsåret katten gjorde i en kvart istället för i två timmar? Du är en vinnare. Du vinner nästan varje dag!
Jag har aldrig varit en tävlingsmänniska brukar jag säga men sanningen är att jag inte vet det för jag fick så tidigt klart för mig hur värdelös jag var och insåg att det var ingen idé att ens försöka. Precis som jag insåg tidigt att det inte var någon idé att ha drömmar och mål, att det inte var någon idé att tro att jag skulle klara grundskolan, verkligen inte gymnasiet och absolut inget högre än så för det trycktes in varenda sekund som bara var möjligt att det var inget för mig för det var alldeles för svårt. Någonstans där när jag började högstadiet gav jag upp hoppet helt om att någonsin kunna duga för dem.
Min mamma gömde mina betyg när jag hade tagit studenten. Jag var stolt över mina betyg och hade ställt dem på presentbordet vilket var brukligt men hon gömde dem. Jag frågade henne senare varför och hon svarade att hon tyckte att jag skulle slippa skämmas. Jag frågade henne om hon hade tittat på betygen men det hade hon inte. Ändå gömde hon dem för hon utgick ifrån att de var dåliga. När jag sa att jag hade gått ut med 4,0 i snitt trodde hon mig inte. Hon skröt länge över att min syster gick ut nian med 4,0 i snittbetyg men när jag gick ut gymnasiet med samma betyg gömde hon dem istället för det var ju inte möjligt.
Ingen i den familj jag föddes i vet om att jag har gått på universitet. Varför skulle jag säga det? Jag klarar ju inte sådant enligt dem. Det trodde jag inte själv heller utan det råkade bara bli så. Många gånger i mitt liv har jag istället drömt om (dagdrömt alltså) att jag gör något som uppmärksammas, som är något riktigt riktigt bra, typ fångar in värsta svindyra tävlingshästen som kommit lös. Det låter såklart larvigt men det var sådant jag tillät mig att drömma om. Att lyckas genom egen förtjänst utgick jag ifrån inte gick utan det skulle isåfall vara slumpen som gjorde det hela för hur jag än kämpade så var jag alltid dålig, fel och dum. Alla gånger jag har fått höra av andra att jag är bra, att jag har gjort bra, att jag har förändrat någons liv, hjälpt på ett sätt som ingen annan kunde, förstod som ingen annan gjorde och alltid sa de rätta orden har jag aldrig gjort till mitt för jag lät plågoandarna bo i mitt huvud och jag lät (inte som att det var något jag valde men om någon förstår så tror jag att det är du) dem fortsätta skrika åt mig hur värdelös jag är och att jag inte klarar något alls. Jag har vräkt dem nu. Visst försöker de komma tillbaka och visst hör jag ibland deras ord och deras hånfulla frågor om varför jag ens fortsätter försöka men de bor inte här längre.
Jag har valt att inte lyssna och när det kommer tillåter jag mig att bli ledsen. Jag tillåter mig att gråta om det är vad jag behöver men jag låter dem inte ha någon kontroll över mitt liv och jag har börjat ta till mig de där fina orden människor faktiskt har sagt och ärligt menat. Jag hoppas att du också kan göra det. Du är helt fantastisk och du har åstadkommit så enormt mycket. Jag hoppas du kan se vilken vinst det faktiskt är.