Jag fick moderkakeprov för kromosomräkning i vecka 11.Men nope, 21+3 fick jag mitt RUL,
Gott om tid alltså.
Men då så var jag ju 40 fyllda också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick moderkakeprov för kromosomräkning i vecka 11.Men nope, 21+3 fick jag mitt RUL,
Att avliva ett fullt livsdugligt barn i magen- eller utanför (vilket ju ett barn i v 35 är) skulle som jag förstår det inte vara "abort" utan typ (ja, otäckt ord) mord.
Nej.Om mamman med vilje gör något för att bli av med fostret innan det är fött- kasta sig ner för en trapp eller liknande- är det mord då?
Ja så det händer ju inte hur som helst eller ofta alls.2015 var det visst ungefär 10 fall av "sociala skäl" under vecka 21, och ungefär lika många avseende kvinnans sjukdom och psykisk sjukdom.
Fast det är inte samma som RUL.Jag fick moderkakeprov för kromosomräkning i vecka 11.
Gott om tid alltså.
Men då så var jag ju 40 fyllda också.
Nja, 40% levde visserligen vid ett års ålder med det säger inget om hurivida de var fullt friska. Eller när i vecka 22 de föddes, kan tänka mig att så tidigt är det en stor skillnad på 22+0 som i fallet i tidningen och 22+6.Nu överlever många för tidigt födda barn födda vid 22 veckors ålder så så galet initiativ var det inte - läkaren har kanske erfarenhet av att rädda barn i den åldern, det är därför gränsen ligger där.
Det är inte alls säkert att fostret var oönskat. Omständigheterna kan ha varit sådana att kvinnan valt abort, kanske för att fostret var skadat. Det är inte detsamma som att det var oönskat.
Så du menar att det är liten chans att överleva baserat på att 40% överlever minst ett år?Nja, 40% levde visserligen vid ett års ålder med det säger inget om hurivida de var fullt friska. Eller när i vecka 22 de föddes, kan tänka mig att så tidigt är det en stor skillnad på 22+0 som i fallet i tidningen och 22+6.
I och med att kvinnan valt abort kan man väl anta att fostret var oönskat. Oavsett skäl. Om jag väjer bort att fullfölja graviditeten önskar jag inte låta just det här fostret gå hela vägen.
Men det känns som ett sidospår - huvudsaken är väl att kvinnan önskat och blivit beviljad en abort men att läkarna sedan tolkade lagen och försökte återuppliva fostret.
Nja, 40% levde visserligen vid ett års ålder med det säger inget om hurivida de var fullt friska. Eller när i vecka 22 de föddes, kan tänka mig att så tidigt är det en stor skillnad på 22+0 som i fallet i tidningen och 22+6.
Om kvinnan tex. beslutat sig för abort av ett till synes friskt foster pga. säg hälsoskäl kan man inte dra slutsatsen att fostret var oönskat. Kvinnan kan ha ställts i för ett näst intill omöjligt val.
Det är väl sedan inte läkaren som satt in åtgärder för det födda barnet som har tolkat lagen utan juridiskt betraktas födda barn som barn från v. 22.
Fostret blir noga ultraljudsundersökt i samband med provtagningen.Fast det är inte samma som RUL.
Kan ni tänka er om kvinnan som inte ville ha barn till att börja med, blev beviljad en abort och genomförde den precis som läkarna gav direktiv, plötsligt fann sig vara biologisk mor till ett barn som visserligen var vid liv men som också hade stora problem, både motoriskt och mentalt.
Och jag känner ingen som varit tvungen att göra om när de fått RUL i v. 17. Det är väl rimligare att kolla så tidigt som möjligt och vid behov göra ett uppföljande efter en vecka än att lägga alla så sent som möjligt så att man hamnar under bara ett par dagars (eller en dags) tidspress till gränsen för fri abort. Eller när den gränsen är passerad.
Ju längre man skjuter på RUL ju mindre blir felmarginalerna. Du missar RUL pga. oförutsedd händelse, personen som ska utföra RUL blir sjukskriven och det dröjer med att finna en ersättare osv.
Är det någon som vet varför RUL har blivit senare? När jag fick mina barn -90 och -92 gjordes RUL alltid i vecka 16. Var det osäkert när barnet hade blivit till gjordes fler ultraljud men RUL var alltid i vecka 16. Beror det på att man idag kan upptäcka sådant som man inte kunde på ultraljuden då men att det inte kan upptäckas så tidigt?
Och jag är inte den enda jag känner som har fått göra om i v 17. (Har kommit upp när jag berättat om vårt). Så uppenbarligen är det inte så ovanligt. Om RUL normalt görs i v 18-20 så blir det ju ett lite skevt perspektiv att tycka att man "skjuter på det" om det görs i v 18. Jag tar för givet att det finns en anledning till att det är det som är det normala och inte exempelvis 16-18. Det hade ju gett mer tid för alla om det vore det mest optimala.
Däremot så är det ju alldeles galet att det i de lyckligtvis väldigt få fall där saker upptäcks som leder till abort kan ta så lång tid att få ett godkännande. Men då är det ju det som är problemet.
Fast det är fortfarande för ungt för att man ska de allt som behövs. Annars skulle RUL inte vara de veckorna som det är.Fostret blir noga ultraljudsundersökt i samband med provtagningen.
Jag blev illa berörd av artiklarna, utan att ens ha genomgått en abort själv. Så många etiska frågor som jag tyckte belystes bra. Att dagen skulle komma har varit väntat med tanke på de tekniska utvecklingarna inom sjukvården o spec vården av prematurt födda barn.
Vad är era tankar o känslor?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/la...en-som-forsoker-radda-sent-aborterade-foster/
http://www.dn.se/debatt/fel-av-lakare-att-ateruppliva-barn-efter-sen-abort/