Är det inte möjligt att gå privat och betala för ett tidigare ultraljud? (OBS är helt okunnig!)
Säkert möjligt, men är det rimligt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det inte möjligt att gå privat och betala för ett tidigare ultraljud? (OBS är helt okunnig!)
Vi fick RUL v. 18 med andra barnet vilket var gräsligt. Jag mådde jättedåligt över det.
Fast v. 18 anses väl vara normal tid? Tidigare brukar man väl inte få?
V18 är inte sent för RUL utan alldeles vanligt.
Ja allt verkar verkligen ha gått fel. Varför drog det ut över tiden till att börja med? För som jag förstod blev hon beviljad innan v22 = inga problem, om det sen drog över till v22 mot hennes vilja är ju våden i sverige helt försummlig.
Allt verkar verkligen ha gått fel i det här fallet. Hoppas kvinnan är ok efter allt som hänt.
Man kan ju dock inte göra hur tidigt som helst då fostret måste ha utvecklats tillräckligt.Vecka 17 med första. Att v. 18 ska vara normalt är illa med tanke på tidspressen.
Vi fick RUL v. 18 med andra barnet vilket var gräsligt. Jag mådde jättedåligt över det.
Men hallå, abort efter vecka 18 får bara ske efter beviljad ansöka till Socialstyrelsen. Missat det?Jag menade att ingen borde behöva hamna i situationen med en sen abort (efter V21) om de har koll.
Men sjukt i sig med tanke på tidspressen.
Vecka 17 med första. Att v. 18 ska vara normalt är illa med tanke på tidspressen.
Givetvis ska man inte vara tvungen! Det var en fråga bara, inte på nåt vis ett försök till argument.Jo, det är fullt möjligt men man ska inte vara tvungen att gå privat. Den offentliga sjukvården måste erbjuda RUL inom rimlig tid.
Givetvis ska man inte vara tvungen! Det var en fråga bara, inte på nåt vis ett försök till argument.
OBS tycker givetvis inte att man ska behöva betala! Ser att flera tolkat mig på samma sätt. Det var en fråga, pga egen oro inför ev graviditet. Ingenting annat.
Är det någon som vet varför RUL har blivit senare? När jag fick mina barn -90 och -92 gjordes RUL alltid i vecka 16. Var det osäkert när barnet hade blivit till gjordes fler ultraljud men RUL var alltid i vecka 16. Beror det på att man idag kan upptäcka sådant som man inte kunde på ultraljuden då men att det inte kan upptäckas så tidigt?
Så om jag förstår det rätt: man kan betala för en egen RUL så det finns tid till ev abort men de kommer då, om de hittar nåt, hänvisa till landstinget och så blir man satt i kö i alla fall?I storstadsområdena finns duktiga privata men de hänvisar alltid vidare till landstinget om de hittar något så det blir lite moment 22.
Ha ha, jag som raderade inlägget för att jag tyckte det var svårt att formulera på ett bra sätt så att du inte skulle ta illa upp, men du var kvick ;-) !Lite kluven, jag har väl iom ''aborten'' avsagt mig barnet helt och hållet. Dock skulle jag inte vilja veta om barnet klarar sig.
Om det var en abort tar man väl död på barnet redan innan den kommer ut eller har jag fått det om bakfoten?
Om det var en avbruten graviditet, alltså barnet lever med stöts ut för tidigt så är det väl som vilken annan unge som helst som modern inte vill ha?
Du hackar verkligen inte, du disskuterar ju på en trevlig nivå
Man kan ju dock inte göra hur tidigt som helst då fostret måste ha utvecklats tillräckligt.
Fast jag håller med om att tiden känns snäv.
Det är inte alls illa eller sjukt. Jag har två gånger gjort RUL i v 17. Båda gångerna har jag fått göra om vissa delar för att fostren varit för små och/eller legat tokigt till så att de inte kunnat mäta och se allt. Att ha det på rutin är knappast vettigt.
Då är man där vid livsdugligheten, var går gränsen? Barnet vid v22 överlever ju inte utan intensiv hjälp, ett barn vid normal 9 mån födsel behöver ju ingen intensiv hjälp.Ha ha, jag som raderade inlägget för att jag tyckte det var svårt att formulera på ett bra sätt så att du inte skulle ta illa upp, men du var kvick ;-) !
Som jag förstått det så är ju grejen med abort att graviditeten ska avslutas innan fostret är livsdugligt (känns i mina öron rimligt) så normalt sett avlivas inte foster i magen, för det ska inte behövas (de ska inte vara gamla nog för att ö h t klara något liv alla utanför magen) och det är ju därför detta med levande aborterade foster kommit upp alls. Undantaget är väl om det är väldigt sent och gränsfall och risken finns för ovanstående scenario, då verkar det som om någon form av avlivningsinjektion kan ges innan utstötandet. Att avliva ett fullt livsdugligt barn i magen- eller utanför (vilket ju ett barn i v 35 är) skulle som jag förstår det inte vara "abort" utan typ (ja, otäckt ord) mord. Att lämna det därhän efter förlossningen att svälta i hjäl torde räknas som vållande till annans död e d. Återstår är då ett avbrytande för att kvinnan ska slippa vara gravid mer men där även barnet (som ju är en egen individ) värnas. Någon fackkunnig (förlåt minns inte vem) beskrev väl hur det kunde gå till om med omhändertagande av barnet om mamman inte vill ha med det att göra.
Vad gäller dig så stå på dig- över 25 har du rätt att sterilisera dig! Och tills dess får du väl helt enkelt vara uppmärksam på ev graviditet så du hinner avbryta i tid och slippa allt för mycket trauma för din egen skull.
Lycka till!
Ja det är svåra frågor... Men tanken är väl att de faktiskt inte ska kunna vara levande alls och inte gå att rädda och då har man satt gränsen till v 22 för att chansen att barnet / fostret lever ändå finns och att faktiskt vissa så unga barn kan räddas.Då är man där vid livsdugligheten, var går gränsen? Barnet vid v22 överlever ju inte utan intensiv hjälp, ett barn vid normal 9 mån födsel behöver ju ingen intensiv hjälp.
Självklart är det mord vid v35, det var mer ett jämförande att jag inte ser fostret annorlunda bara för att det är v 10 eller 35, det är lika äckligt att ha inne i mig ändå.
Ska absolut bli steriliserad, vilken frihet
Ha det gott!