Att försöka återuppliva legalt aborterade foster

Jag håller med dig. Det känns konstigt och som att mycket har gått väldigt fel. Barnet skulle aldrig ha fötts levande och inte heller så sent som i vecka 22. Samtidigt vet jag med min 78 timmars förlossning i bagaget att allt inte alltid går som planerat eller som personalen tror utefter vad de ser vid undersökningar. En abort som drar över till vecka 22 räknas inte som mord men fostret skulle aldrig fötts levande. Om du läser abortlagstiftningen http://www.riksdagen.se/sv/dokument...attningssamling/abortlag-1974595_sfs-1974-595 så får en abort inte utföras om fostret bedöms som livsdugligt utanför livmodern. Det gör det i dagsläget i vecka 22. Vi har alltså en veckas marginal (aborten ska vara slutförd innan kvinnan går in i vecka 22) men ibland blir det fel, fel som inte ska få hända. Om man skulle döda ett barn i magen efter vecka 22 så är det mord eftersom det barnet hade haft en chans att överleva utanför livmodern. Det är alltså om barnet/fostret kan överleva utanför livmodern som är det avgörande.
Ja allt verkar verkligen ha gått fel. Varför drog det ut över tiden till att börja med? För som jag förstod blev hon beviljad innan v22 = inga problem, om det sen drog över till v22 mot hennes vilja är ju våden i sverige helt försummlig.
Allt verkar verkligen ha gått fel i det här fallet. Hoppas kvinnan är ok efter allt som hänt.:(

Skitsnack, du kan ha mens och allt fungerar som vanligt, inget märks. Det har ju hänt mer än en gång..
Ja eller har mens fyra gånger/år som normalintervall. Det är ju inte alla som får mens regelbundet ens utan den hoppar som den vill. Eller att man har minipiller och inte får mens alls i vanliga fall, eller att man inte gör uppehåll med sina vanliga p-piller och därför inte får mens i vanliga fall heller. Alla möjliga varianter finns. Hur ska man då veta? Jag hade mina vanliga jeans till vecka 32 med mitt andra barn. Ingen såg något alls så visst kan det hända att en graviditet missas. (Fast inte i mitt fall, jag visste omgående.)

Det blir så mycket enklare om folk läste länkar i ts o fler länkar i diverse inlägg innan man postar inlägg.
Barnläkaren var inte närvarande vid aborten, hon tillkallades av personalen då de upptäckte att fostret/barnet visade livstecken.
Enligt socialstyrelsen (?) har hon inte gjort något fel.
Jo jag läste som lusläste inte, det är skillnad för mig.

Så eftersom fostret visade livstecken innebär det att det har rätt till att vara en människa efersom det var v22 och utanför livmodern.
Men eftersom det var en abort som gått snett så är det ingen människa bara medicinskt avfall. Det är klurigt och jag förstår verkligen varför det är så många missuppfattningar, ingen vet ju vad som gäller.

Undrar fortfarande HUR barnläkaren blev tillkallad.

Jag tycker inte det är rätt att ta död på ett barn när det är ett par få veckor kvar till förlossningen oavsett hur dom hamnat där.

Men det görs ju inte heller, såklart.

H
Jag har läst om folk som tvingats till sena aborter pga skadade foster på RUL, tydligen tar socialstyrelsen beslut om godkännande två dagar i veckan bara. Bara det är ju sjukt.

Jag var rätt skraj för det, och ville därmed ha RUL i åtminstone senast v 20 för att ha en rimlig chans att hinna med abort om nåt var fel. Men nope, 21+3 fick jag mitt RUL, nån som vågar gissa om jag hade hunnit få en abort ordnad på de 4 dagarna..? O_o

Men om man INTE satt in livsuppehållande åtgärder, hade de överlevt då? Helt på egen hand. Med bara mat och värme och utan mentala eller fysiska problem? Det tycker jag definitivt spelar roll.
Så småningom kan de säkert plocka ut embryon efter bara ett par månader och låta dem gro i konstgjord livmoder, det innebär inte att de har rätt att göra det med alla små frön kvinnor valt att abortera.

Det här är faktiskt en mycket intressant och viktig fråga i mitt tycke. Med tanke på vad man kan åstadkomma börjar det bli dags att ta en funderare över när "livsdugligt" egentligen blir just det.. och vid hur svåra skador man ska tycka det är värt att försöka.
En bekant födde sitt prematurt strax innan v 22, 21+nånting. De hade alla åtgärder och barnet dog efter 2 veckor av vad som knappast kan kallas livskvalitet. Det fick mig att tänka (som gravid) att jag önskade att man som förälder kunde få bli tillfrågad med de mest extrema prematurerna, hur mycket man ska göra och utsätta dem för, när alla faktorer pekar mot ett mycket skadat barn med dåliga odds. När blir det omänskligt att kämpa vidare? Enormt svårt etiskt och jag har inte svaren.

Men det görs ju inte heller, såklart.

Jag var rätt skraj för det, och ville därmed ha RUL i åtminstone senast v 20 för att ha en rimlig chans att hinna med abort om nåt var fel. Men nope, 21+3 fick jag mitt RUL, nån som vågar gissa om jag hade hunnit få en abort ordnad på de 4 dagarna..? O_o

Det här är faktiskt en mycket intressant och viktig fråga i mitt tycke. Med tanke på vad man kan åstadkomma börjar det bli dags att ta en funderare över när "livsdugligt" egentligen blir just det.. och vid hur svåra skador man ska tycka det är värt att försöka.
En bekant födde sitt prematurt strax innan v 22, 21+nånting. De hade alla åtgärder och barnet dog efter 2 veckor av vad som knappast kan kallas livskvalitet. Det fick mig att tänka (som gravid) att jag önskade att man som förälder kunde få bli tillfrågad med de mest extrema prematurerna, hur mycket man ska göra och utsätta dem för, när alla faktorer pekar mot ett mycket skadat barn med dåliga odds. När blir det omänskligt att kämpa vidare? Enormt svårt etiskt och jag har inte svaren.
:bow::bow:

Ja allt verkar verkligen ha gått fel. Varför drog det ut över tiden till att börja med? För som jag förstod blev hon beviljad innan v22 = inga problem, om det sen drog över till v22 mot hennes vilja är ju våden i sverige helt försummlig.
Allt verkar verkligen ha gått fel i det här fallet. Hoppas kvinnan är ok efter allt som hänt.:(
En abort (som inte är kirurgisk vilket inte görs så sent) innebär att en förlossning sätts igång. Fostret föds alltså precis som vid en normal förlossning vilket innebär att livmoderhalsen ska utplånas av x-antal värkar och fostret ska krystas ut. En förlossning tar helt enkelt den tid det tar. Det går inte att skynda på hur mycket som helst. Nu spekulerar jag bara men jag gissar att det helt enkelt inte gick enligt plan. Att det tog längre tid än vad det brukar och bara av den anledningen tycker jag oändligt synd om kvinnan och jag hoppas verkligen att hon fick all smärtlindring som går att uppbringa. Fy tusan vilken fruktansvärd situation på alla sätt :cry:

Ha kolla och ha koll. Ena svägerskan gick på p-piller sen flera år, hade blödning som vanligt (sockerpillerveckan) och var inte den smalaste. Hon upptäckte efter halva graviditeten, runt v.20, att hon var gravid då hon fick mer gravidmage.
Nu ville hon ha barnet, men om hon inte velat och i så fall råkat bo i ett landsting där det tagit två veckor att få tid, då hade hon ju hamnat över v.22. Jag har läst om folk som tvingats till sena aborter pga skadade foster på RUL, tydligen tar socialstyrelsen beslut om godkännande två dagar i veckan bara. Bara det är ju sjukt.

Vilket är helt sjukt. Sena aborter måste betraktas som akuta fall hela vägen. Om Socialstyrelsen inte kan ta beslut fler än 2 dagar i veckan måste det lösas. Egentligen borde det finnas någon på varje klinik som genomför sena aborter som har mandat att ta beslut.

Jag tänker gå ut på en lem här och helt enkelt anta att läkaren visste att det rörde sig om en abort som dragit ut på tiden och att det därmed rörde sig om ett oönskat foster. Istället för att använda sitt omdöme i riktningen att sätta in återupplivande (inte ens livsuppehållande) åtgärder kunde människan låtit abortionen förbli vad den var. En abortion. Inte en födsel.
Lagen beviljade aborten. Allt väl. Läkaren borde fullfölja den, så får väl Svea Rike sedan bita sig i tummen och fundera på om de inte borde prioritera sena aborter i framtiden, så att inte liknande händer.

Det är inte alls säkert att fostret var oönskat. Omständigheterna kan ha varit sådana att kvinnan valt abort, kanske för att fostret var skadat. Det är inte detsamma som att det var oönskat.

Förtydligande till @Lipperta med kirurgisk abort avses skrapning, man går in med instrument via vaginan o livmoderhalsen, det som kommer ut kommer ut den naturliga vägen.

Ja eller har mens fyra gånger/år som normalintervall. Det är ju inte alla som får mens regelbundet ens utan den hoppar som den vill. Eller att man har minipiller och inte får mens alls i vanliga fall, eller att man inte gör uppehåll med sina vanliga p-piller och därför inte får mens i vanliga fall heller. Alla möjliga varianter finns. Hur ska man då veta? Jag hade mina vanliga jeans till vecka 32 med mitt andra barn. Ingen såg något alls så visst kan det hända att en graviditet missas. (Fast inte i mitt fall, jag visste omgående.)
Ja, självklart är det så! Men mens är ju egentligen ett tecken på att man inte är gravid, så kroppen kan ju lura dig. Det var så jag menade. Skulle jag ha mens skulle jag räkna bort att jag var gravid.

Helt sjukt att det är tillåtet med så sena RUL. Det jag läste om var på en blogg, ett par som genomgått ivf och så visade RUL att barnet inte hade några njurar (ev var det nåt mer, minns inte) och därmed inte skulle överleva länge utanför livmodern.
Det är min fasa med. Ett sent RUL som påvisar nåt fel men så tvingas man föda fram barnet och veta att de ska försöka rädda det ändå.

Ett sent RUL som påvisar nåt fel men så tvingas man föda fram barnet och veta att de ska försöka rädda det ändå
Är det inte möjligt att gå privat och betala för ett tidigare ultraljud? (OBS är helt okunnig!)

Helt sjukt att det är tillåtet med så sena RUL. Det jag läste om var på en blogg, ett par som genomgått ivf och så visade RUL att barnet inte hade några njurar (ev var det nåt mer, minns inte) och därmed inte skulle överleva länge utanför livmodern.
Det är min fasa med. Ett sent RUL som påvisar nåt fel men så tvingas man föda fram barnet och veta att de ska försöka rädda det ändå.

Vi fick RUL v. 18 med andra barnet vilket var gräsligt. Jag mådde jättedåligt över det.

Verkligen en fasa. Och ett stort jä*la misslyckande från vårdens sida som borde föranleda utredningar, åtgärder och ett rejält skadestånd (det brukar jag sällan förespråka men föräldrar i dessa lägen får sällan mer än ytterst kortvarig hjälp av FK om de inte klarar att återgå till jobbet omgående) och professionell samtalshjälp till föräldrarna.

Får se om jag har möjlighet att återkomma men här är lite författningsutdrag som kan vara intressanta.

Ur folkbokföringslagen

24 § Ett barns födelse ska anmälas till Skatteverket [...]
Anmälan enligt första stycket ska göras för en nyfödd, som efter födelsen andats eller visat något annat livstecken, samt dödfödd som avlidit efter utgången av tjugoandra havandeskapsveckan.

Ur abortlagen

1 § Begär en kvinna att hennes havandeskap skall avbrytas, får abort utföras om åtgärden vidtas före utgången av artonde havandeskapsveckan [...]

3 § Efter utgången av adertonde havandeskapsveckan får abort utföras endast om socialstyrelsen lämnar kvinnan tillstånd till åtgärden. Sådant tillstånd får lämnas endast om synnerliga skäl föreligger för aborten.
Tillstånd enligt första stycket får ej lämnas, om det finns anledning antaga att fostret är livsdugligt.

6 § Kan det antas att havandeskapet på grund av sjukdom eller kroppsfel hos kvinnan medför allvarlig fara för hennes liv eller hälsa, får Socialstyrelsen lämna tillstånd till avbrytande av havandeskap efter utgången av artonde havandeskapsveckan och oavsett hur långt havandeskapet framskridit. [...]

Ingen rättskälla men om tolkningen av "livsduglig"

Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret kan överleva utanför den gravidas kropp. Därför räknas 21 veckor och sex dagar in i graviditeten som sista dagen för abort.
https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Abortlagen/

Senast ändrad:
Är det inte möjligt att gå privat och betala för ett tidigare ultraljud? (OBS är helt okunnig!)

Bra input! På många håll är det det. Vi åkte rätt långt för att komma till närmaste stad som erbjöd- så jag gick i v 18. Detta när jag fått kallelsen till landstiget och insåg att jag hade de där fyra dagarna på mig i worst case :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka