Ja allt verkar verkligen ha gått fel. Varför drog det ut över tiden till att börja med? För som jag förstod blev hon beviljad innan v22 = inga problem, om det sen drog över till v22 mot hennes vilja är ju våden i sverige helt försummlig.Jag håller med dig. Det känns konstigt och som att mycket har gått väldigt fel. Barnet skulle aldrig ha fötts levande och inte heller så sent som i vecka 22. Samtidigt vet jag med min 78 timmars förlossning i bagaget att allt inte alltid går som planerat eller som personalen tror utefter vad de ser vid undersökningar. En abort som drar över till vecka 22 räknas inte som mord men fostret skulle aldrig fötts levande. Om du läser abortlagstiftningen http://www.riksdagen.se/sv/dokument...attningssamling/abortlag-1974595_sfs-1974-595 så får en abort inte utföras om fostret bedöms som livsdugligt utanför livmodern. Det gör det i dagsläget i vecka 22. Vi har alltså en veckas marginal (aborten ska vara slutförd innan kvinnan går in i vecka 22) men ibland blir det fel, fel som inte ska få hända. Om man skulle döda ett barn i magen efter vecka 22 så är det mord eftersom det barnet hade haft en chans att överleva utanför livmodern. Det är alltså om barnet/fostret kan överleva utanför livmodern som är det avgörande.
Allt verkar verkligen ha gått fel i det här fallet. Hoppas kvinnan är ok efter allt som hänt.