Att försöka återuppliva legalt aborterade foster

det är ju en i tråden som på riktigt skulle göra vad som helst för att få bort ett fullgånget barn @Grazing
Vad jag vet är jag den enda som uttryckt det.

Ja, det är ett barn, därför jag skrev barn. Dock är det fortfarande en parasit då det lever på mig.

Det verkar inte som om tråden kommer gå längre, alla verkar ha fastnat på mig. Är jag gjord av flugpapper måntro? :angel:

det är ju en i tråden som på riktigt skulle göra vad som helst för att få bort ett fullgånget barn @Grazing

Ja, det är ett barn, därför jag skrev barn. Dock är det fortfarande en parasit då det lever på mig.
Ja? Vad är problemet? Och ja, jag tycker det är fel att döda barn för att mamman har personliga problem. Då tycker jag faktiskt när det gått så långt in i graviditeten att man får ta till dom åtgärder som krävs för att rädda både mamma och barn.

Om du är beredd att begå självmord bara för att du var tvungen att föda ett levande barn och inte ett dött barn, då har du nog såpass allvarliga problem kan jag tycka och behöver förmodligen vården iallafall oavsett. För när det gått så långt så måste du ändå föda barnet oavsett om det lever eller inte.

Senast ändrad:
Det verkar inte som om tråden kommer gå längre, alla verkar ha fastnat på mig. Är jag gjord av flugpapper måntro? :angel:
Kanske för att andra inte pratar om fullgågna graviditeter utan just för tidigt födda barn som inte kommer få ett bra liv. Tror det är väldigt få som tycker det är okej att ta bort ett fullt utvecklat barn som bara har några få veckor kvar att komma ut. Tycker faktiskt det hade blivit ganska obehagligt ifall det skulle börja bli okej att döda fullgågna barn i slutet av en graviditet.

Det finns 2 säkra sätt att undvika en graviditet.
Inte ha samlag och sterilisering.
Hormonspiral är typ 99,8 % säkert.
Om det fallerar så är sannolikheten att en abort sedan också fallerar i princip obefintlig.
Alltså behöver åren upp till 25 täckas in.
Och ärligt talat hur svårt kan det vara?
Jag hade massor av sex som ung, skötte mina preventivmedel och inte sjutton blev jag gravid.
Och när jag senare ville ha barn så fick jag de barn som jag ville ha.
Jag använde kombinations-P-piller, kondom och koppar-T.

Jag menade att ingen borde behöva hamna i situationen med en sen abort (efter V21) om de har koll.
Ha kolla och ha koll. Ena svägerskan gick på p-piller sen flera år, hade blödning som vanligt (sockerpillerveckan) och var inte den smalaste. Hon upptäckte efter halva graviditeten, runt v.20, att hon var gravid då hon fick mer gravidmage.
Nu ville hon ha barnet, men om hon inte velat och i så fall råkat bo i ett landsting där det tagit två veckor att få tid, då hade hon ju hamnat över v.22. Jag har läst om folk som tvingats till sena aborter pga skadade foster på RUL, tydligen tar socialstyrelsen beslut om godkännande två dagar i veckan bara. Bara det är ju sjukt.

Inte alla, inte jag, jag är fullt medveten och har sett tillräckligt.
Men när inte alla reagerar på dina inlägg så verkar du ändå ha ett behov att dra in alla?

Det ser ut som det är betydligt fler:

FAKTA
Fakta Extremt för tidigt födda
*Ett barn som föds tidigare än vecka 28 räknas som extremt för tidigt fött.

*Förra året föddes 17 barn i vecka 22 i Uppsalaregionen. Sju av dem överlevde. 44 barn föddes i vecka 23, varav 30 överlevde.

*En studie om åren 2004-2007 visade att endast tio procent av de barn som föddes i vecka 22 överlevde efter ett år.

*2013 har den siffran alltså förbättrats till 40 procent i Uppsalaregionen.

Källor: SNQ samt studier som publicerats i tidsskriften JAMA.

Och min källa är: http://www.unt.se/nyheter/uppsala/det-var-ett-mirakel-3404183.aspx

Det är pga detta det är infekterat med abort så sent som i 21-22 veckan.

Men om man INTE satt in livsuppehållande åtgärder, hade de överlevt då? Helt på egen hand. Med bara mat och värme och utan mentala eller fysiska problem? Det tycker jag definitivt spelar roll.
Så småningom kan de säkert plocka ut embryon efter bara ett par månader och låta dem gro i konstgjord livmoder, det innebär inte att de har rätt att göra det med alla små frön kvinnor valt att abortera.

Kanske för att andra inte pratar om fullgågna graviditeter utan just för tidigt födda barn som inte kommer få ett bra liv. Tror det är väldigt få som tycker det är okej att ta bort ett fullt utvecklat barn som bara har några få veckor kvar att komma ut. Tycker faktiskt det hade blivit ganska obehagligt ifall det skulle börja bli okej att döda fullgågna barn i slutet av en graviditet.
Det behöver inte vara ok, det är väl tillochmed klassat som mord, jag är medveten. Står fortfarande för vad jag sagt.
Det spelar ingen roll hur många som tycker det är mord, jag klarar inte tanken på att ha en parasit i magen, skulle göra allt för att få bort det så fort som möjligt.
Det finns inget mer att tillägga i den här disskussionen för det är ingen disskussion.

Men om man INTE satt in livsuppehållande åtgärder, hade de överlevt då? Helt på egen hand. Med bara mat och värme och utan mentala eller fysiska problem? Det tycker jag definitivt spelar roll.
Så småningom kan de säkert plocka ut embryon efter bara ett par månader och låta dem gro i konstgjord livmoder, det innebär inte att de har rätt att göra det med alla små frön kvinnor valt att abortera.
Inga av de aborterade fostren/barnen som avses i länkarna i ts överlevde, trots konstgjord andning o hjärtmassage.

Varför ställa en fråga när båda vet svaret? Givetvis, ett mycket tidigt tidigt fött bar överlever inte utan hjälp.

Och ja det är ett besvärligt problem, men inget barn överlever utan vård och omsorg, vilken grad av omsorg är det acceptabelt att barnet kräver för att man ska anse att det är ett barn? Idag är svaret 22 veckor, det är vid den åldern ett barn kan överleva utanför kroppen.

@Lobelia
Överleva utan vård och omsorg.. Men de här fostren var uppenbarligen knappt ens vid liv när de kom ut. Att då börja försöka återupplivning på ett Aborterat foster/barn/whatever känns som ett helt galet initiativ av läkaren!
Tror att jag, som kvinna och då ovillig mor, hade blivit smått knäpp om återupplivningsfösöken lyckats.

Jag sällar mig till att behålla abortgränserna som de är och istället försöka lösa problemet med snabbare, effektivare hjälp.

Äh för svårt att formulera frågan på ett bra sätt ;)

@Lobelia
Överleva utan vård och omsorg.. Men de här fostren var uppenbarligen knappt ens vid liv när de kom ut. Att då börja försöka återupplivning på ett Aborterat foster/barn/whatever känns som ett helt galet initiativ av läkaren.
Jag sällar mig till att behålla abortgränserna som de är och istället försöka lösa problemet med snabbare, effektivare hjälp.
Nu överlever många för tidigt födda barn födda vid 22 veckors ålder så så galet initiativ var det inte - läkaren har kanske erfarenhet av att rädda barn i den åldern, det är därför gränsen ligger där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka