Och fortfarande kan säkerligen ultraljud missa dagar, kanske tom vecka och ligger man i gränszonen så kan en tänkt abort av embryo vara ett foster när det kommer ut.
Gränsen mellan att kalla det embryo och sedan foster går runt v 10, så det är alldeles lagligt att abortera just foster. Och ja många aborter sker därmed av foster.
Jag verkar att ha missat att få med den här länken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...elsens-rattsliga-rad-lakarna-bryter-mot-lagen
Här så beskrivs att felet som har gjorts är att abortläkarna inte har avlivat fostret före V22 när aborten har dragit ut på tiden.
Ja det är inte bra skött, det märks. Kan läkarna fega ur att ge sprutan för att avsluta hjärtaktiviteten hos fostret bör de göra nåt drastiskt med sina rutiner, inte först fega och sedan stå och ge andningshjälp när fostret är vid liv när det föds.. Stackars kvinna. Jag hade nog aldrig blivit mig själv efter en sådan upplevelse.
Det tycker jag är irrelevant för varför, när och hur en abort ska gå till. Hur läkare påverkas av allt mer eller mindre... förfärligt? som ibland ingår i jobbet är en fråga för företagshälsan eller dylikt.
Håller med. Och jag är läkare.
I dag kan man ju datera fostret väl med UL så det borde inte vara något problem.
Det hade man kunnat önska sig, men sådär superexakt är det faktiskt inte. Jag vet flera som gjort IVF, där fostrets ålder därmed är helt säker, men deras UL har visat att de hade daterat annorlunda om de gått efter de undersökningarna.
Vore det verkligen så gräsligt mycket värre att vänta några veckor till, och sedan genomgå ett snitt (om du absolut inte vill föda vaginalt) och sedan adoptera bort barnet?
Om man är säker som du verkar vara på att du inte vill ha barn verkar ju sterilisering som ett bra alternativ .
Snitt är inget litet ingrepp, och inte heller ofarligt. Och att genomgå en full graviditet om man verkligen inte vill ha barnet måste vara fruktansvärt.. sedan adoptera bort barnet och inte veta hur det kommer få det.. nej det måste hållas till att vara en ytterst ovanlig sista utväg. Jag har varit insatt i fall med psykiskt sjuka där det gått för långt för abort och att tvinga dem att genomgå förlossning, fasthållna (att läsa sådana journalfall är fasen det värsta jag sett), ta ifrån dem barnet som de skrikandes vill behålla men man tycker att de inte är kapabla.. Fy. Det blir övergrepp på övergrepp.