Att försöka återuppliva legalt aborterade foster

Om preventivmedlet inte fungerar så är det inte alltid så lätt att lista ut det. Det skulle ju kännas åt helsike om man har gjort det som krävs för att skydda sig och det visar sig att det har felat.
Det finns 2 säkra sätt att undvika en graviditet.
Inte ha samlag och sterilisering.
Hormonspiral är typ 99,8 % säkert.
Om det fallerar så är sannolikheten att en abort sedan också fallerar i princip obefintlig.
Alltså behöver åren upp till 25 täckas in.
Och ärligt talat hur svårt kan det vara?
Jag hade massor av sex som ung, skötte mina preventivmedel och inte sjutton blev jag gravid.
Och när jag senare ville ha barn så fick jag de barn som jag ville ha.
Jag använde kombinations-P-piller, kondom och koppar-T.

"Leva med sitt val". Har man använt preventivmedel, som inte fungerar, så är väl det inte ett val, eller en beräknad risk att bli gravid?
För vissa är ett ovälkommet barn en katastrof. Jag skulle själv inte vilja hamna i den situationen.

Fast det finns ju inga preventivmedel som är 100% säkra. Så länge man har sex så finns det alltid en risk/chans att bli gravid så det bör man ju alltid ha i åtanke och kanske göra regelbundna graviditetstester (även fast dessa inte heller är 100% pålitliga) så man kan upptäcka en graviditet i tidigt skede.

Om det fallerar så är sannolikheten att en abort sedan också fallerar i princip obefintlig.
Jag hade massor av sex som ung, skötte mina preventivmedel och inte sjutton blev jag gravid.
Samma här.

Det borde vara väldigt enkelt. En abort är en abort och då ska ingen komma och försöka rädda det livet. Oavsett om det fostret (eller barnet) har en chans att överleva. Kvinnans val måste gå före.
Men nu så är lagen inte utformad så.
Om du vill att det skall vara på det viset så är det något som måste beslutas politiskt.
Just nu så är beslutet att efter V22 så är ett levande fött foster ett barn med alldeles egna rättigheter till vård och överlevnad.

Kvinnan är barnets moder och vårdnadshavare fram till en adoption har vunnit laga kraft.
Men just vårdnaden kan väl tas över av "staten"?
Om föräldrarna anses som farliga för barnet.
Typ vill ha ihjäl det eller vägrar att låta det byta blod (Jehovas vittnen) om det behövs.

Nej precis.
Problemet som det hela handlar om händer 150 gånger på ett år.
Dessa 150 fall är vad man skall titta på.
Vad gick fel där?

Min mamma ex.vis blev itutad av läkare att hon var så gott som steril, och inga fler barn kunde det bli. Sen fick jag två syskon.
Jag skriver "så gott som" för läkaren sa att det var högst osannolikt att mamma kunde bli gravid igen, när hon ville ha fler barn. Sen kom de bara, 15 år sent...

Fast det finns ju inga preventivmedel som är 100% säkra. Så länge man har sex så finns det alltid en risk/chans att bli gravid så det bör man ju alltid ha i åtanke och kanske göra regelbundna graviditetstester (även fast dessa inte heller är 100% pålitliga) så man kan upptäcka en graviditet i tidigt skede.

Det finns otaliga anledningar där en kvinna blir gravid fast hon har gjort allt inom rimliga gränser för att inte bli det, och för att graviditeten ska missas. Det hjälper exakt INGEN att säga "blev gravid, jaha, hennes eget fel"

Senast ändrad:
aborten skedde när det inte längre är lagligt så står läkaren i ett jätte dilemma, vilken lag ska denne följa?
Aborten påbörjades då den var laglig men drog ut på tiden till efter V22.
I det läget så skulle barnet ha avlivats i magen före V22 vilket inte skedde.
Därför så föddes barnet(nen?) levande.
Felet som har begåtts är att abortläkaren inte avlivade barnet.
När det sedan är levande fött så är det ju för sent, då är det ett prematurt barn fött efter V22.

Men just vårdnaden kan väl tas över av "staten"?
Om föräldrarna anses som farliga för barnet.
Typ vill ha ihjäl det eller vägrar att låta det byta blod (Jehovas vittnen) om det behövs.

Nej, vårdnadshavare måste vara en fysisk person och det krävs ett domstolsbeslut för att ta vårdnaden ifrån den kvinna som burit barnet. Och det räcker inte med att hon vill slippa den utan den kvarstår tills någon annan gått in istället.

Det man gör med barn till Jehovas vittnen och andra vars föräldrar inte går med på nödvändig vård är att man gör ett omedelbart omhändertagande enligt 6 § LVU. Detta hävs när barnet fått vård. Det betyder att förälder fortfarande är vårdnadshavare men att de tillfälligt fråntagits rätten att fatta beslut om barnet.

Det man gör med barn till Jehovas vittnen och andra vars föräldrar inte går med på nödvändig vård är att man gör ett omedelbart omhändertagande enligt 6 § LVU. Detta hävs när barnet fått vård. Det betyder att förälder fortfarande är vårdnadshavare men att de tillfälligt fråntagits rätten att fatta beslut om barnet.
Tack för ditt tydliga klargörande.

Sterilisering har ingen hundraprocentig säkerhet. Säkerheten ligger på samma som för hormonspiral. Dvs 2 av 1000 blir gravida ändå. Essure sägs vara något säkrare men jag hittar inga säkra belägg för att det verkligen är så.
Ja hur svårt kan det vara? 2 av 1000 blir gravida även med dagens allra säkraste preventivmedel. Det är ju inget hittepå och oavsett om du blev oönskat gravid eller inte så är det ju fakta. Då är avhållsamhet det enda om man inte vill riskera en oplanerad graviditet. Vem vill leva så? Var glad att du hade samma tur som jag. Att du slapp oönskade graviditeter och att du fick dina barn när du ville ha dem men säg inte "hur svårt ska det vara..." Det är ett äkta reellt problem att det inte finns vettiga säkra preventivmedel för alla.

Sterilisering har ingen hundraprocentig säkerhet.
Jo numera så är det 100% säkert.
Man klipper bort en så pass lång bit av äggledaren att den inte kan växa ihop igen.
Och om man väntar en menscykel innan man litar på steriliseringen så har även "ägg på väg" försvunnit ur systemet.
Jag frågade denna fråga explicit vid min sterilisering och det var svaret som jag fick.

Då är avhållsamhet det enda om man inte vill riskera en oplanerad graviditet.
Nej det finns även tidig abort.
Att både råka vara 2 av 1000 som blir gravida och missa att utföra abort före V22 verkar fullständigt omöjligt att få att hända, rent statistiskt då.
Eftersom det är statistik du diskuterar här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka