Att försöka återuppliva legalt aborterade foster

Massor av länkar, men inte en enda behandlar det jag påstår över huvud taget (en kunde jag inte gå in på dock då den inte tillåter add-blocker). Inte så konstigt att jag då inte sett dem som relevanta.

Jag vet inte :p Jag utgår bara från min egna panik ifall jag skulle visa mig vara gravid i vecka 35, borde väl ha märkt innan det men hypotetiskt. Antingen skulle de få söva ner mig för att rädda barnet eller så skulle jag slänga mig ner för trappor.
Den är en intressant disskution detta.

Något av det sjukaste jag läst. Du menar alltså att om du inte skulle bli beviljad planerat snitt och nedsövning så dödar du barnet? :crazy:
Även om du dödar barnet så måste du ju föda fram det.. Så vad är syftet med att döda det, to prove a point eller vadfan då?

Nu befinner du dig exakt i det resonemangsområde där organisationer som t.ex. "Ja till livet" vill att "folk" ska hamna, för att kunna hyvla ner aborträtten.

Är det avsiktligt?

Annars gör du ett logiskt felslut. Att något är förbjudet och straffbart innebär inte att det minskar eller upphör. Inte heller gör hårdare straff att något förbjudet/brottsligt minskar.

Att mord är förbundet med dödsstraff i USA t.ex. innebär inte att det är färre mord i USA än i vilket genomsnittligt Västeuropeiskt land som helst, som inte har dödsstraff.

Folk kommer att "bli på smällen" av misstag oavsett aborträtt. Konsekvenserna blir bara värre utan aborträtt.
Endera som illegala aborter, eller i form av fler olyckliga familjer.
Kan du möjligen diskutera det jag skriver och inte en massa annat. Det här är totalt meningslöst när du hela tiden insinuerar att jag är emot aborter trots att jag skriver motsatsen gång på gång.

Din jämförelse med dödsstraff haltar då jag inte någonstans motiverat mig med att det skulle införas straff som folk skulle vara rädda för och avstå av den orsaken.

Edit: Såg nu att det inte var den jag diskuterat med tidigare i ämnet, men faktum är att jag brutit ut en detalj. Jag hävdar att det kommer att begås färre aborter om det förbjuds (och är tämligen säker på att jag har rätt här). Även om jag är för abort så anser jag inte att man ska sticka huvudet i sanden och inte se de problem fri abort medför, exempelvis att fler gör abort, om det nu ens är ett problem. Det kanske är en fördel att färre oönskade barn föds.

Senast ändrad:
Massor av länkar, men inte en enda behandlar det jag påstår över huvud taget (en kunde jag inte gå in på dock då den inte tillåter add-blocker). Inte så konstigt att jag då inte sett dem som relevanta.
Du har flera gånger påstått att färre aborter utförs/görs om det inte är lagligt, men vill du slå dövörat till så.
Anledningen till att jag diskuterar det med dig är för att detta:

"Det finns många saker som är svåra att leva med, men det är ingen grund för att välja att avsluta livet.

Kvinnan ska också leva med beslutet att göra abort, det är inte så lätt alla gånger och en del ångrar sig och/eller har samvetskval."

är en så osmaklig och ogenomtänkt jämförelse att jag blir alldeles matt.

Det jag tycker är märkligt är det faktum att det i väldigt många fall, vid dessa sena aborter, handlar om foster med skador eller missbildningar, som aborteras för att de inte anses ha någon chans att överleva eller åtminstone ha ett värdigt liv.
Då blir det på något sätt ännu mer bakvänt att försöka hålla liv i dem bara för att aborten dragit ut på tiden.

De flesta foster med downs syndrom aborteras och av de är nästan alla livsdugliga. Några kan ju ha något tilläggshandikapp som gör att de kanske inte skulle klara sig, eller få ett svårt liv, men de flesta lever lika bra liv som oss vanliga.

Barn kan överleva från vecka 22 och gör det ofta från vecka 23.

Problemet med gränsen är att det är mycket tight mellan när barnet överlever och när det är tillåtet med abort. För din vän var det slumpen som du skrev (troligen att läkaren av någon anledning misstänkte graviditet) men slumpen att hon var hos läkaren just då och inte veckan efter. Veckan efter hade hon inte blivit beviljad abort utan fått leva med sina tidigare val.

Det finns många saker som är svåra att leva med, men det är ingen grund för att välja att avsluta livet.

Kvinnan ska också leva med beslutet att göra abort, det är inte så lätt alla gånger och en del ångrar sig och/eller har samvetskval.
"Leva med sitt val". Har man använt preventivmedel, som inte fungerar, så är väl det inte ett val, eller en beräknad risk att bli gravid?

För vissa är ett ovälkommet barn en katastrof. Jag skulle själv inte vilja hamna i den situationen.

Något av det sjukaste jag läst. Du menar alltså att om du inte skulle bli beviljad planerat snitt och nedsövning så dödar du barnet? :crazy:
Även om du dödar barnet så måste du ju föda fram det.. Så vad är syftet med att döda det, to prove a point eller vadfan då?
Då är det en död parasit. Det måste ut på något sätt.

Du har flera gånger påstått att färre aborter utförs/görs om det inte är lagligt, men vill du slå dövörat till så.
Anledningen till att jag diskuterar det med dig är för att detta:

"Det finns många saker som är svåra att leva med, men det är ingen grund för att välja att avsluta livet.

Kvinnan ska också leva med beslutet att göra abort, det är inte så lätt alla gånger och en del ångrar sig och/eller har samvetskval."

är en så osmaklig och ogenomtänkt jämförelse att jag blir alldeles matt.
Det känns mer som att du vill sticka huvudet i sanden och inte se till fakta. Vad är det för osmakligt i att färre oönskade barn föds till exempel. Att antalet aborter blir större om man inte förbjuder (enligt min logik) det innebär inte per automatik att det fel och att jag skulle tycka det är fel hur många som än försöker argumentera för att jag har den åsikten. Mitt påstående är tydligen så kontroversiellt att jag med det samma får en etikett om vad jag tycker hur mycket jag en förnekar att jag tycker det eller det var avsikten.

"Leva med sitt val". Har man använt preventivmedel, som inte fungerar, så är väl det inte ett val, eller en beräknad risk att bli gravid?

För vissa är ett ovälkommet barn en katastrof. Jag skulle själv inte vilja hamna i den situationen.
Fast visst finns det väl alltid en risk med att bli gravid när man har sex? Mig veterligen finns det inget preventivmedel som är 100% säkert (även om vissa är bra nära). Eller hur menar du?

Vem har sagt att det är enkelt. Är man gravid och det upptäcks för sent så får man leva med de val som lett till graviditeten, exempelvis att ha haft sex (eller inte gjort graviditetstest om man haft oönskad sex/blivit våldtagen). Det är väl ingen som vill hamna i situationen att inse att man är i vecka 22+ och inte vilja ha barn. Är man i den situationen så behöver man mycket hjälp för att hantera det, men barnet existerar och abort är inte tillåten då barnet räknas som en individ. Livet är inte rättvist eller lätt alla gånger.

Fast visst finns det väl alltid en risk med att bli gravid när man har sex? Mig veterligen finns det inget preventivmedel som är 100% säkert (även om vissa är bra nära). Eller hur menar du?
Man har ju valt att använda preventivmedel för att inte bli gravid. Om preventivmedlet inte fungerar så är det inte alltid så lätt att lista ut det. Det skulle ju kännas åt helsike om man har gjort det som krävs för att skydda sig och det visar sig att det har felat.

Man har ju valt att använda preventivmedel för att inte bli gravid. Om preventivmedlet inte fungerar så är det inte alltid så lätt att lista ut det. Det skulle ju kännas åt helsike om man har gjort det som krävs för att skydda sig och det visar sig att det har felat.
Att bli gravid innebär inte att man felat i det läget, utan att preventivmedlet felat. Sånt kan hända.

Kombineras detta med att man inte inser att man är gravid på 3,5 månad, att man har blödning som vanligt, inget illamående och inget syns eller märks så har man extrem otur eller har lyckats förtränga det. I vilket fall har man inte gjort vad som krävs för att skydda sig denna gången (uppenbart annars hade man inte varit gravid). Oavsett hur det gått till så är man med barn och kommer inte att få legal hjälp med abort men kan få hjälp att klara av den givetvis och att adoptera bort det om det är ens val.

Lägg ner det @Lipperta har uppenbart en stark önskan att inte bli gravid och lär göra abort i god tid om det ens blir aktuell, ingen vits att älta en hypotetisk oönskad graviditet och vad hon skulle göra i så fall.

Jo det har jag förstått och jag tror inte heller att det skulle ens gå i närheten av vecka 35, men @Lipperta låter ju som en ren psykopat när hon skriver som hon gör så jag undrar bara vad sjutton som rör sig i huvudet på en sådan person. Nu är hon ju inte ens i den situationen men har inga problem med att säga att hon skulle döda ett färdigutvecklat och friskt barn bara för att, och det äcklar mig något enormt.

Jo det har jag förstått och jag tror inte heller att det skulle ens gå i närheten av vecka 35, men @Lipperta låter ju som en ren psykopat när hon skriver som hon gör så jag undrar bara vad sjutton som rör sig i huvudet på en sådan person. Nu är hon ju inte ens i den situationen men har inga problem med att säga att hon skulle döda ett färdigutvecklat och friskt barn bara för att, och det äcklar mig något enormt.
''Bara för att''? Det var du som skrev det, lägg inte skitiga ord i min mun.

Som sagt, lägg ner.

Vi har alla våra problem, ingen idé att trycka upp det i nyllet på folk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka